Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

Individuele besluitvorming
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Intercultureel vakmanschap
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
EEN FOUT IN DE VROUW Toen God de Vrouw schiep, was hij bezig aan de zesde dag van de schepping, en aan het overwerken. Een engel verscheen en zei Hem:
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
College 2 7 stappenplan.
Presentatie Axel Liégeois
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage: Kwalificaties in de geestelijke verzorging. 12 slides.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 De kwaliteit van de spirituele dimensie binnen de palliatieve.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging
Zullen we het ooit leren? Maarten Boasson Quaerendo Invenietis bv Universiteit van Amsterdam.
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.
Symposium Palliatief Netwerk
Dilemma Situatie waarbij waarden en normen in het geding zijn en waarbij een keuze moet worden gemaakt uit meerdere alternatieven, terwijl voor elk van.
B Het goede ….(en het kwaad)
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
Aan de slag met competenties beoordelen
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
1 TEKST 22 Individuele ethiek BLOK 7: ACTUELE DISCUSSIE OVER WAT GOED/FOUT IS IN HET GEDRAG VAN ORGANISATIES EN MEDEWERKERS Bv. Overheid: studieleenstelsel.
Kinderen en hun sociale talenten
11 juni juni 2004 Levensbeschouwelijke Identiteit; IBA-Studiemiddag1 Levensbeschouwelijke identiteit, opgeven of herijken “ Identiteit in de veranderende.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Hoofdstuk 5 De ethische cyclus
Autisme en het verwerken van sociale informatie
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Denk en doe Steven Degrieck.
Ethiek.
Deel 3 Paneldiscussie. Krijgt de christelijke invalshoek voldoende aandacht in de medische zorg? Lieverse: Christenen zijn als minderheid vaak bang om.
Onderzoek Veteran Tapes
Dossier Empowerment.
‘Hoe katholiek sociaal denken zichtbaar wordt in het publieke debat’
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
College 2 7 stappenplan.
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Integratie en BTW VVSG OCMW CS 8 december 2015 CO
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
ARMOEDE ALS EEN APARTE WERKELIJKHEID Armoede is …?
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Ethiek ,zorg en technologie
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
KRITISCH DENKEN 26 Besluitvorming © Kritisch Denken.
Ervaringen Diaconessenhuis Leiden
Eenzaamheid bij ouderen
Slecht nieuws meedelen
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit

Kwaliteitvan Geestelijke Verzorging Morele Kwaliteit These: De morele kwaliteit van ethische begeleidingsprocessen in de geestelijke verzorging wordt door twee criteria bepaald: door coherentie en door authenticiteit.

Kwaliteitvan Geestelijke Verzorging Morele Kwaliteit Meta-ethische definitie van coherentie: Een moreel overtuigingssysteem is coherent als het a.consistent, d.w.z. niet-contradictoir is en dus geen tegenspraken bevat. b.inclusief is en dus in principe voor elk moreel probleem een eenduidige oplossing kent. Coherentie is een nastrevenswaardig ideaal of een regulatieve idee die nooit geheel verwezenlijkt zal worden.

Kwaliteitvan Geestelijke Verzorging Morele Kwaliteit Ethische begeleiding heeft haar raison d’être in praktische incoherentie-ervaringen. Ze doelt op 1.een verhoging van de interne coherentie van het morele overtuigingssysteem van de cliënt 2.de volledige integratie van alle relevante feiten 3.de verdiscontering van algemeen geldige ethische normen

Kwaliteitvan Geestelijke Verzorging Morele Kwaliteit De ontwikkeling van een persoonsidentiteit – en daarmee ook van een morele identiteit – vindt altijd in een grotere sociale context plaats die door machtsdiscoursen is bepaald. Deze machtsdiscoursen kunnen individuele morele beslissingen op een dusdanige manier beïnvloeden dat de beslissingen slechts de machtdiscoursen reproduceren. Op die manier worden authentieke morele beslissingen moeilijk of zelfs onmogelijk gemaakt. Dit geldt ook – en met name – voor het praxisveld van de geestelijke verzorging.

Kwaliteitvan Geestelijke Verzorging Morele Kwaliteit Een sociale ethiek van de geestelijke verzorging analyseert maatschappelijk dominante machtsdiscoursen met behulp van sociaal-wetenschappelijke en hermeneutische methoden kritiseert dominante machtsdiscoursen met behulp van ethische methoden (bijv. morele rechten, erkenning, kritiek van ethisch geweld) ontwikkelt alternatieve discoursen (denk- en spraakpatronen) die authentieke morele beslissingen mogelijk maken