Redelijkheid en macht Marin Terpstra Nijmegen, 11 april 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Visie, missie en kernwaarden
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Welkom in de samenkomst
DE GEMEENTE Jezus wil ons leiden naar,de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Zalige gemeente van de Here Jezus Blessed, gezegend, bevoorrecht.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
De waarheid, het 9 e gebod Waar wordt het 9 e gebod concreet in ons leven?
Verbonden.
4 De kracht van de Geest.
Weten en... beseffen Weten en beseffen zijn twee verschillende dingen. Weten dat de bergen in de Alpen hoog zijn is wat anders dan dit ook te beleven.
Proud to be a man Proud to be a woman Waarom zijn jongens
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Onderwijs en democatisch burgerschap
HOEZO BIDDEN?.
De charismatische beweging is een beweging in het christendom die wordt gekenmerkt door een grote nadruk op persoonlijk geloof, en de ervaring hiervan,
1 donderdag 18 oktober 2012 bespreking vanaf Kolosse 2 16 donderdag 18 oktober 2012 bespreking vanaf Kolosse 2 16.
Paulus' brief aan de Kolossers (4).
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.
= spelen met vuur in een cultuur van eer
| Jezus kussen ?. ik/wij God Love is the currency of the kingdom genade aanbidding.
WELKOM TOV’ERS.
Besnijdenis Rechtbank in Duitsland: mishandeling Rechtbank in Duitsland: mishandeling Vreemd geworden in onze cultuur ook voor ons? Vreemd geworden in.
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
Foucault: How do people become subjects?
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Geestelijk leiding geven in de praktijk
Utopie De ideale samenleving.
De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets! Psalm 23
Godsdienst.
HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? LEZEN: ROM.7:13-25; JOH.8:31-36.
Spinoza: leven, werken en de actualiteit van zijn filosofie.
Kees Schuyt, Rijnsburg 22 maart 2014
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Deel worden van Gods familie
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Spreuken: De nederige wijze.
Docent: Anco R.O. Ringeling
5 mei 2013 Zoetermeer 1. politieke vrijheid fysieke vrijheid maatschappelijke vrijheid relationele vrijheid emotionele vrijheid 2.
1Korinthe 7 32 En ik wilde wel, dat gij zonder zorgen waart. Wie niet getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan de zaak des Heren, hoe hij de Here zal behagen.
Het evangelie van de opstanding
De doop in de Heilige Geest
2 augustus 2015 Den Haag. 14 Om die reden buig ik mijn knieen voor de Vader, 15 naar wie alle vaderschap in hemelen en op aarde genoemd wordt, 16 opdat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
De geschapen mens.
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Wat is zonde?! Hebr.4: Nu wij dan een grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is doorgegaan, namelijk Jezus, de Zoon van God, laten wij aan.
Persoonlijke effectiviteit door het veranderen van gedachten Dr. Miriam van Reijen (praktisch) filosoof Nive workshop, 4 juni 2014.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Les 12 voor 18 juni “Want toen zij deze zalf op Mijn lichaam goot, deed zij dat als voorbereiding op Mijn begrafenis.” (Mattheüs 26:12) Jezus werd.
Relatie Ziel, Geest en Lichaam
Johannes (1) WELKOM 1.
Onze Goddelijke natuur ?!
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Wat zou het mooi zijn! Als er een plek zou zijn, waar:
Transcript van de presentatie:

Redelijkheid en macht Marin Terpstra Nijmegen, 11 april 2007

Overzicht Twee begrippen van macht: beestachtige en redelijke vormen (Gorgias van Plato) Hedendaagse machtsbegrip: instrumentalistisch Spinoza’s naturalistische opvatting van macht Stichtelijk besluit (moraal van het verhaal)

Het redelijke beest Plato’s Gorgias Twee begrippen van macht (maatschappelijke loopbaan of filosoof worden) Kallikles als het redelijke beest De gewiekste mens: redelijkheid in dienst van macht en lust Sokrates: macht is zelfbeheersing en rechtvaardige politiek

De gewiekste mensen “Want neem alle mensen die van meet af aan machtig zijn, omdat ze koningszonen zijn of omdat hun karakter sterk genoeg is om hun de heerschappij van een leider of een dictator te bezorgen. Voor die mensen kan er toch werkelijk niets schandelijkers en slechters bestaan dan zelfbeheersing en rechtvaardigheid? Wanneer zij vrijelijk van de goede dingen kunnen genieten en dat nergens door wordt belet, gaan ze toch niet zélf de wet, het woord, het gejammer van het grote publiek tot hun meester maken?” (Gorgias, 492b)

De filosoof-koning Geestelijke tucht (het genezen van de ziel) De macht van de redelijkheid: het vermogen om een rechtvaardige samenleving te vormen Mythe en utopie: de machteloosheid van de rede

Moderne wereld De onaantrekkelijkheid van disciplinering van de geest (Sokrates/Plato) Beheersing van de wereld in dienst van ‘onbeheerste’ geest (vrijheid van denken)? Scheiding van subject en object

De menselijke natuur The power of a man, (to take it universally,) is his present means, to obtain some future apparent good. And is either original or instrumental. Thomas Hobbes, Leviathan (1651), ch.10

Macht en effectiviteit: rationalisering Macht bedeutet jede Chance, innerhalb einer sozialen Beziehung den eigenen Willen auch gegen Widerstreben durchzusetzen, gleichviel worauf diese Chance beruht. Max Weber, Wirtschaft und Gesellschaft (1921), Kap.I, §16

Samenvatting De rede in dienst van de op lust gerichte macht: de gewiekste mens De rationalisering van de macht: de effectieve mens (een bepaald soort professionalisering) De macht van de redelijkheid: de wijsgerige mens – of: de machteloosheid van de rede?

Spinoza: twee begrippen van macht Potentia: kracht, vermogen, werking, macht (substantieel) Potestas: macht van het een over het andere (relationeel)

Spinoza (Amsterdam Den Haag 1677) Kritiek op Hobbes en Plato: te grote nadruk op onderwerping Uitgaan van realistisch mensbeeld: kennis van de menselijke kracht (potentia) Machiavelli’s historische voorbeelden

Menselijke betrekkingen (redelijkheid en bestendigheid) Affectief en toevallig Bijvoorbeeld: woede of verliefdheid Affectief en bestendig Bijvoorbeeld: hoop en vrees Redelijk en bestendig Bijvoorbeeld: samenwerking

De redelijke kern van macht: bestendigheid in wisselvalligheid Potestas: fysieke en mentale macht van de ene mens over de andere mens Affectiviteit van de mens: imaginaire verhouding tot de wereld (hoop en vrees) Verschillen in lichamelijke en geestelijke vermogens van mensen Voorbeelden: markt en politiek

Geestelijke macht De macht van het woord Afname van de geesteskracht: –machteloosheid –machtsoverdracht Toename van de geesteskracht: –macht van mensen –gezamenlijke macht

De macht van de redelijkheid Maar ook onze oordeelskracht kan onder de heerschappij van een ander geraken in zoover onze ziel door een ander kan worden bedrogen; waaruit volgt dat onze ziel alleen in zoover zich zelve meester is, als zij in staat is een goed gebruik van de rede te maken. Spinoza, Staatkundig vertoog (1677), hoofdstuk 2, paragraaf 11

Zelfstandigheid van de mens Een klasse van onafhankelijke geesten Vrijheid of deugd door inzicht Inschatting van de werkelijke macht van mensen Onttovering van de macht Ervaring & samenhang aanbrengen

Zakelijkheid en gevoelsleven Verkoeling door rationalisering Niet noodzakelijk: –affectiviteit verdwijnt niet door inzicht –kennis is liefde tot het geheel (= God) Redelijkheid verbonden met liefde

De redelijkheid van de godsdienst Het goed dat een ieder die de deugd zoekt, nastreeft, verlangt hij ook voor de andere mensen, en dit des te meer naarmate hij God beter kent. Alles wat wij verlangen en doen en waarvan wij de oorzaak zijn, omdat wij een idee van God hebben, met andere woorden, God kennen, reken ik verder tot de godsdienst. Spinoza, Ethica, Boek 4, Stelling 37 (+Opmerking)

Vorming van collectieve macht Verbeelding (schadelijke waan): vorming van ‘wij’ tegenover ‘zij’ (intolerantie) Godsdienst (nuttige waan): vorming van ‘wij’ door goddelijk gebod tot naastenliefde Ware godsdienst (redelijkheid): vorming van bestendig ‘wij’ door inzicht in gezamenlijke kracht

Besluit Negatief begrip van macht: onderdrukking en vernietiging Positief begrip van macht: samenwerking en opbouw