Vogelvlucht Peter Coopmans GW UU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Advertisements

Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
Structuur secundair onderwijs
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Engelse Taal en Cultuur
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
Voorlichtingsavond ROWF
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Amsterdam Sil Vrielink
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Leren in de beroepspraktijk
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Netwerkmiddag VO-WO 12 november 2015 Peter Coopmans Faculteit Geesteswetenschappen & Graduate School of Teaching.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Profiel- en vakkenkeuze
Universitaire Lerarenopleiding Tilburg Anne Vermeer
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Schooltalenprojecten UU
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
ONZ bij ons op school.
Transcript van de presentatie:

Vogelvlucht Peter Coopmans GW UU Academische Lerarenopleidingen GW in het land Korte schets van het aanbod en organisatie bij de verschillende instellingen Enkele cijfers Wat constateringen en overwegingen op basis van enkele gesprekken die de initiatiefgroep heeft gevoerd W.v.t.t.k. Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Academische Lerarenopleidingen GW in het land “Leraar voorbereidend hoger onderwijs in X” 60 ECTS (vol- en deeltijd) Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Universiteit van Amsterdam: 14 Arabisch, Duits, Engels, Filosofie, Frans, Geschiedenis en Staatsinrichting; Godsdienst en Levensbeschouwing; Grieks, Latijn en Klassieke Culturele Vorming; Hebreeuws; Italiaans; Latijn en Klassieke en Culturele Vorming; Nederlands, Russisch; Spaans Verzorgd door interfacultair Instituut voor Lerarenopleiding (ILO) Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Rijksuniversiteit Groningen: 7 Duits, Engels; Frans, Fries; Geschiedenis en Staatsinrichting; Grieks, Latijn en Klassieke Culturele Vorming; Nederlands verzorgd door Universitair Onderwijscentrum Groningen (UOCG) Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Universiteit Leiden: 11 Duits; Filosofie; Frans; Engels; Geschiedenis en Staatsinrichting; Godsdienst en Levensbeschouwing; Grieks, Latijn en Klassieke Culturele Vorming; Kunstgeschiedenis en Culturele en Kunstzinnige Vorming/Kunst Algemeen; Nederlands; Spaans; Turks verzorgd door: Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing (ICLON) Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Universiteit Utrecht: 10 Duits; Engels; Filosofie; Frans; Geschiedenis en Staatsinrichting; Godsdienst en Levensbeschouwing; Kunstgeschiedenis en Culturele en Kunstzinnige Vorming/Kunst Algemeen; Muziek; Nederlands; Spaans verzorgd door Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) – voorheen IVLOS. Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Vrije Universiteit Amsterdam: 7 Duits; Engels; Frans; Geschiedenis en Staatsinrichting; Grieks, Latijn en Klassieke Culturele Vorming; Latijn en Klassieke en Culturele Vorming; Nederlands verzorgd door Onderwijscentrum VU Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Radboud Universiteit: 9 Duits; Engels, Filosofie, Frans: Geschiedenis en staatsinrichting; Grieks, Latijn en Klassieke Culturele Vorming; Kunstgeschiedenis en Culturele en Kunstzinnige Vorming/Kunst Algemeen; Nederlands; Spaans. Verzorgd door Instituut Leraar en School (ILS) Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Universiteit van Tilburg: 3 starten in 2011 Filosofie; Levensbeschouwing; Nederlands verzorgd door Universitaire Lerarenopleiding Tilburg (ULT) Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Educatieve Masters 120 ECTs (vol- en deeltijd) Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in X CROHO actueel: Groningen, Utrecht, Tilburg, Leiden (niet geactiveerd), VU Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Rijksuniversiteit Groningen Duitse Taal en Cultuur; Engelse Taal en cultuur; Filosofie; Franse Taal en Cultuur; Friese Taal en Cultuur; Geschiedenis; Griekse en Latijnse Taal en Cultuur; Nederlandse Taal en Cultuur; Spaanse Taal en Cultuur Vakinhoudelijke programma verzorgd door de ‘thuis-faculteit’; didactische deel door UOCG Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Universiteit van Tilburg: 1 Religie in Samenleving en Cultuur verzorgd door Faculteit Geesteswetenschappen Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Vrije Universiteit: 1 Godsdienst en Levensbeschouwelijke Vorming verzorgd door onderwijscentrum VU Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Universiteit Utrecht: 3 (onder deze labels 10 richtingen) Kunstonderwijs en Communicatie; Mens- en Maatschappijonderwijs en Communicatie; Talenonderwijs en Communicatie verzorgd door: Faculteit Geesteswetenschappen en COLUU (IVLOS) Conferentie Academische Leraar

Cijfers, lerarenopleidingen, bijv. Duits, Frans, Engels   Eerstejaars opleiding alle universiteiten Bron: 1-cijfer HO, decembertelling. Alleen hoofdopleidingen. Lerarenopl. M Leraar VO Duits - Alle opleidingsvormen - Master - Alle geslachten Absolute aantallen LEI RUG RUN UU UvA VU Totaal 2007 1 2 7 3 14 2008 9 12 2009 4 2010 11 28 Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar   Lerarenopl. M Leraar VO Engels - Alle opleidingsvormen - Master - Alle geslachten Absolute aantallen LEI RUG RUN UU UvA VU Totaal 2007 7 11 13 6 5 49 2008 8 10 4 3 35 2009 14 59 2010 15 16 19 73 Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar   Lerarenopl. M Leraar VO Frans - Alle opleidingsvormen - Master - Alle geslachten Absolute aantallen LEI RUG RUN UU UvA VU Totaal 2007 2 4 16 2008 3 1 15 2009 5 6 27 2010 24 Conferentie Academische Leraar

Geschiedenis en Staatsinrichting   Lerarenopl. M Leraar VO Geschiedenis en Staatsinrichting - Alle opleidingsvormen - Master - Alle geslachten Absolute aantallen LEI RUG RUN UU UvA VU Totaal 2007 15 11 5 8 9 6 54 2008 16 10 7 58 2009 17 13 75 2010 19 18 4 82 g Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Nederlands Lerarenopl. M Leraar VO Nederlands - Alle opleidingsvormen - Master - Alle geslachten   Absolute aantallen LEI RUG RUN UU UvA VU Totaal 2007 6 5 10 9 1 36 2008 4 2 3 21 2009 43 2010 11 45 Conferentie Academische Leraar

educatieve masters (120 ects) Instroom educatieve masters met studielast.xls 2007 82 2008 80 2009 95 2010 105 289 269 309 353 Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Sommige instellingen lijken te willen gaan voor één opleidingslabel GW, met daaronder veel programma’s (per schoolvak) Vergelijkbare verdeling van taken? Globaal vergelijkbare opzet tussen de instellingen Lerarenopleiding verzorgd door “onderwijs-centrum” van de instelling, en variërende mate van afstemming met faculteit. Manifesteert zich ook in de feitelijke opzet van de 2-jarige educatieve master. Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar 3 + 2 is in de praktijk toch vooral een route van 3 + 1 + 1, waarbij in eerste jaar vakinhoud (i.e. vakmaster) verzorgd wordt, en het tweede jaar het educatieve gedeelte. gescheiden kanalen, met beperkte brugfunctie in modulen (bijv. Groningen); van geïntegreerde opzet niet echt sprake faculteiten en lerarenopleidingen blijven programmatisch hun “eigen ding doen”, ook chronologisch volgend advies opvolgen wordt dan wel lastig: Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar “De commissie beveelt de besturen aan om de samenwerking van faculteiten en opleidingsinstituten verder te versterken met het oog op het wegwerken van het lerarentekort, de eenheid van opleidingseisen die door de overheid worden vastgelegd, en de bundeling van inspanningen om de lerarenopleidingen verder te ontwikkelen.” (accreditatierapport 2008) Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar “De commissie beveelt aan om verder werk te maken van een educatieve tweejarige masteropleiding binnen de faculteiten waar de disciplines van de schoolvakken zijn gesitueerd, het maatwerk te versterken voor de eenjarige post-master en financiële prikkels te voorzien om meer studenten en anderen de lerarenopleiding te laten volgen.” Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar zoeken naar meerwaarde van 3+2; zijn studenten beter af met 3+1+1? bijvoorbeeld 2 masterdiploma’s studenten beter af bij de route waar ze hun opties tot het laatst openhouden? Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar aanhalen contacten tussen medewerkers faculteiten en en lerarenopleidingen ontwikkelingen bij VU (onderwijscentrum naar Pedagogiek/Psychologie), UvA (ILO naar Gedragswetenschappen), UU (IVLOS naar COLUU/ deels Sociale Wetenschappen, maar ook andere faculteiten); wordt de afstand kleiner of groter? MA niveau, educatieve minor Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar “medewerkers in de faculteiten hebben onvoldoende zicht op wat er in de lerarenopleiding gebeurt ..” “veel aandacht voor het gegeven dat een deel van de studenten leraar zal worden, is er in de faculteit op dit moment niet ..”. “Het streven is om daar verandering in aan te brengen ...” “.. verder ontwikkelen van de integratielijn .. Ja, er zal geïnvesteerd moeten worden in vakdidactici, maar dat gaat in goed overleg ...” Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Integratie “dubbelbenoemingen, deeltijd UD’s in Faculteit, deeltijd UD’s in lerareninstituut met onderzoekstaken die in elkaar overlopen”; nul aanstellingen bij Faculteit joint promoties; onderzoekslijnen bijv. 50% algemene didactiek, 50% vakdidactiek “docenten in lerarenopleiding -> UD ers” aanname beleid, stimuleren vakdidactisch promotie-onderzoek keerzijde: toekomstige opleiders minder vaak eigen klas-ervaring, minder contact onderwijsveld? Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Educatieve minor voor geesteswetenschappelijke disciplines aan: RU,RUG, UL, UU, UvA, VU overkoepelende doelstelling: op termijn meer academische leraren voor de klas Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar zie ITS/IOWO evaluatie startjaar educatieve minor 315 studenten gestart in 09/10; 15% uitval Over het geheel genomen: positieve evaluatie 2/3 van de studenten wil doorstuderen in vakinhoudelijke master, en dan aansluitend 1e graads lerarenopleiding volgen. 18% wil na afronding bachelor meteen het leraarschap in Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar kwesties die nu spelen: vakmaster doen, en opgedane onderwijservaring een jaartje in de ijskast? ander invulling? educatieve master (120 ects) versterkte kans geven? “vrijstellingen” op basis van evc’s extra tracé voor hen die volle MA lerarenopleiding willen volgen, ondanks afgelegde minor? ook hier: door wie wordt de minor verzorgd, wel of niet ingebed in facultaire GW programma? Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Onderzoek Nog een aanbeveling uit het accreditatierapport: “ De opleidingen zijn op zoek naar een nieuwe invulling van de onderzoekscomponent in de opleiding tot academisch geschoold leraar. Door het toegenomen belang van de praktijkcomponent op de werkleerplaats is het waardevol om praktijkervaring door onderzoek te verdiepen zowel omwille van de waarde ervan voor het leerproces van de student als voor de bijdrage ervan aan kennisontwikkeling ten behoeve van de scholen.” Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Het inzicht groeit dat didactisch, organisatorisch en beleidsmatig handelen in het onderwijs in toenemende mate ‘evidence based’ zal moeten worden. Voor professioneel goed toegeruste leraren geldt derhalve dat ook zij kennis nemen van wat onderzoek op hun gebied te bieden heeft. suggestie van het ontwerpen van een gezamenlijke cursus evidence based onderwijs Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar Twee laatste punten (a) Samenwerking tussen de instellingen, zo mogelijk landelijk? Samenwerking is prima, maar locale situatie blijft dwingend: vakdidactiek blijven bedienen via integratie met netwerk/regioscholen; (b) Vakeisen voor het leraarschap lijken steeds enger te worden gedefinieerd. Bijv educatieve minor laten we mogelijk potentieel liggen bij brede opleidingen. Gaat ook een rol spelen bij toekomst verdere invulling brede labels. Wie instrueert de toelatingscommissies? Conferentie Academische Leraar

Conferentie Academische Leraar en een laatste oproep Stem vanuit rectorenhoek: Graag eerste graders voor alle vakken. Wens tot diepgang in de discussie op de scholen. Eigenheid van het vak Inspirerende voorbeeld (“teach as you preach”) voor scholieren “Graag stagiares van dat toekomstige niveau” Conferentie Academische Leraar