Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Advertisements

1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
SABBAT NOVEMBER Zevende –Dags – Adventisten SABBAT SCHOOL Zevende –Dags – Adventisten SABBAT SCHOOL Het Hemelse Heiligdom “Gods woonplaats...”
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Wat de Bijbel erover te zeggen heeft
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom in de samenkomst
Van idee tot digitaal materiaal
Thema: VERTROUWEN Psalm 125: 1-2 Een bedevaartslied:
Welkom.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Gezonde Relaties
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Ik leg mijn leven af.
Psalm 25.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
Welke apostel heeft God uitverkoren om de heidenen bekend te maken met het Evangelie? 2.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Groot geloof 1.
1. 1 Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteus onze broeder, 2 aan de heilige en gelovige broeders in Christus te Kolosse:
Genesis Genesis Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik.
Tien treden terug Jesaja 38. tien treden terug Jesaja 38.
Van de GENADE vervallen.
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Rein & onrein ... Handelingen 10:1-48
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Godsdienst 1 1.
Godsdienst.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Test je geheugen
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Verlangens van God.
Leven zoals God het bedoelde?!
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zie het lam Gods... Johannes 1:29.
Strijd tegen de zonde?.
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Preek Jakobus 2:
17 jan Urk. Galaten 3 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
De gekruisigde Christus 1 Corinthiërs 1: :10 Maar ik spreek jullie aan, broeders, door de naam van onze Heer Jezus Christus, opdat jullie allen.
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
2 juni 2013 Rotterdam 1. Galaten 4 21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 2.
18 augustus 2013 Den Haag. 11 Het woord is betrouwbaar: immers, indien wij met Hem stierven, zullen wij ook met Hem leven; 12 indien wij volharden, zullen.
28 november 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe Dit is hun overkomen tot een voorbeeld voor ons en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie.
1. 1 Want daar de wet slechts een schaduw heeft der toekomstige goederen, niet de gestalte dier dingen zelf,... Hebreeën 10 - NBG 2.
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Transcript van de presentatie:

Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006

2

3 Overzicht Het lot van de filosoof Leren v Maatstaf v Correcties Kiezen v Van optie naar doel kunnen ‘redeneren’ v Kunnen dieren kiezen? v Goed kiezen is zelf kiezen Een hedendaagse paradox?

4 Wat doet een filosoof? Werken aan intelligibiliteitsproblemen Problemen die ontstaan doordat we een problematisch begrippenapparaat lijken te moeten gebruiken v Problematisch Inconsistent, incoherent, onderbepaald, ambigu v Lijken te moeten Normale, enige, optimale manier om het te hebben over...

5 Het lot van de filosoof Een filosoof is pas nodig op het moment dat een begrippenapparaat: v problematisch is m.b.t. een fenomeen v gebruikt moet worden m.b.t. dat fenomeen

6 Het lot van de filosoof Een filosoof is pas nodig op het moment dat een begrippenapparaat: v problematisch is m.b.t. een fenomeen v gebruikt moet worden m.b.t. dat fenomeen

7 Het lot van de filosoof Een filosoof is pas nodig op het moment dat een begrippenapparaat: v problematisch is m.b.t. een fenomeen v gebruikt moet worden m.b.t. dat fenomeen Een ‘marketingprobleem’ v Als hij zich nodig maakt, maakt hij zich onmogelijk v Als hij zich nuttig maakt, maakt hij zich overbodig

8 Het lot van de filosoof Een filosoof is pas nodig op het moment dat een begrippenapparaat: v problematisch is m.b.t. een fenomeen v gebruikt moet worden m.b.t. dat fenomeen Een ‘marketingprobleem’ v Als hij zich nodig maakt, maakt hij zich onmogelijk v Als hij zich nuttig maakt, maakt hij zich overbodig Twee escape-routes (die hem eenzaam maken): v Bekritiseer het begrippenapparaat dat anderen gebruiken v Ontwerp een volkomen zelfstandig en gesloten begrippenapparaat (een eigen systeem)

9 Wat ga ik vandaag doen? U in verwarring achterlaten (u aan het denken zetten; oftewel mijzelf onmogelijk en overbodig maken) Immers, het volgende is een feit: “We hebben allemaal leren kiezen” Maar, dat kan helemaal niet, want v Als je weet wat ‘leren’ is, v En je weet wat ‘kiezen’ is, v Dan realiseer je je dat kiezen niet te leren is U blijft zitten met de vragen: v Kunnen we dan niet kiezen? v Hebben we het niet geleerd? v Waar klopt de redenering niet?

10 Leren Competenties verwerven Wat er voor nodig is: v Een beginpunt waarop de competentie afwezig is v Een maatstaf (‘competentie’ is immers een “succes-woord”) v Gevoeligheid voor correcties v Het vóórkomen van correcties Corrigerende instanties Niet meewerkende wereld v Adequaat kunnen reageren op correcties v Een eindpunt waarop de competentie verworven is

11 Maatstaf Dat wat geleerd moet worden, moet onderscheiden kunnen worden van wat het niet is Een slechte performance moet onderscheiden kunnen worden van wat helemaal geen performance is Voorbeeld: skiën

12 Maatstaf Dat wat geleerd moet worden, moet onderscheiden kunnen worden van wat het niet is Een slechte performance moet onderscheiden kunnen worden van wat helemaal geen performance is Voorbeeld: skiën

13 Maatstaf Dat wat geleerd moet worden, moet onderscheiden kunnen worden van wat het niet is Een slechte performance moet onderscheiden kunnen worden van wat helemaal geen performance is Voorbeeld: skiën

14 Correcties Je moet gecorrigeerd kunnen worden Je moet correcties als instructies kunnen waarderen Instructies moeten tot een verbetering in je performance aanleiding kunnen geven Iets of iemand moet je kunnen corrigeren v het niet voldoen aan de maatstaf moet als een falen herkend kunnen worden, en dat moet aan de leerling bekend gemaakt kunnen worden Leren is mogelijk in een ‘slechts natuurlijke’ wereld v Je kunt gecorrigeerd worden door het mislukken van je poging (“trial and error”) Leren is veel makkelijker in een educatieve wereld v Daar wordt je gecorrigeerd door onderwijzers, die de competentie al verworven hebben, en het vermogen hebben tot ‘scaffolding’.

15 “Trial and error”

16 Kiezen: van optie naar doel

17 Kiezen: van optie naar doel

18 Kiezen: van optie naar doel

19 Kiezen: van optie naar doel Als het een competentie is die we zouden kunnen verwerven, dan moet er een ‘maatstaf’ zijn. Wanneer is iets een kwestie van kiezen? v Het onderscheid tussen ‘slecht kiezen’ en ‘niet-kiezen’ moet intelligibel gemaakt kunnen worden. 4 kenmerken: v Opties kunnen onderscheiden als opties v Een afweging kunnen maken: de opties kunnen ordenen m.b.t. relevante eigenschappen v De wenselijkheid van die eigenschappen kunnen vaststellen v Kunnen besluiten dat een optie niet langer een optie is, maar een doel dat nagestreefd zal worden.

20 Kunnen dieren (of computers) kiezen? De vraag is relevant, omdat we niet een te chauvinistisch maar ook niet een te liberaal begrip van ‘kiezen’ nodig hebben. v Chauvinistisch: aspecten van kiezen moeten niet te verstandelijk en ook niet te bewust opgevat worden. v Liberaal: we moeten niet een te groot ‘grijs’ gebied hebben. De Waal kiest zijn bedding niet.

21 Wenselijkheid Objectief of subjectief Van ‘opties’ naar mijn doel De goede keuze is mijn keuze Kiezen gaat niet over de opties, maar over mij Dit leidt tot een educatieve paradox Hoe kan er sprake zijn van ‘correctie’, van ‘succes’, van ‘expertise’?

22 Kunnen we leren kiezen? Niet van elkaar v Anderen kunnen mij leren hoe zij kiezen, niet hoe ik moet kiezen Van onszelf? v Kunnen we onszelf corrigeren? v Hoe kunnen we onze eigen maatstaf zijn? v Is er een verschil tussen slecht kiezen en niet-kiezen? v Gaat het om een competentie die we kunnen verwerven?

23 Verder lezen? Via mijn website: v Lot vd filosoof: Hfd van Filosofie en Ironie v Leren: Oratie Leiden: ‘Dat kunnen we zelf wel!’ v Kiezen: ‘Normatief relevante zelf-kennis’, in Filosofie & Praktijk, 2000 In het Engels is er nog veel meer te lezen.