INTERACTION DESIGN Week 6
VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A
WAT HEBBEN WE.. ook al weer gedaan afgelopen week.. Afgelopen week hebben we ons verdiept in het maken van core mechanics
WAT HEBBEN WE.. ook al weer gedaan afgelopen week.. Belangrijk daarbij was: Dat je goed moet scheiden wat features en core mechanics zijn. Core mechanics gaan altijd over “bedieningsgerelateerde” elementen.
SOORTEN GEDRAG Aangeleerd gedrag: Varierend van “normen en waarden” tot regels om te kunnen lezen en schrijven. Impulsief gedrag: Onbewuste actie of reactie. Vaak gebeurt dit bij onverwachte situaties
Modellen Mentale modellen geven inzicht in hoe gebruikers vaak denken of wat ze verwachten op specifieke momenten.
F-shape model
Norman’s model of emotional design IAM - HvA
HOE MENSEN VAAK DENKEN Mensen gaan meestal niet voor het optimale resultaat, maar voor het eerste resultaat dat “werkt” Mensen willen weten wat het oplevert, niet hoe het systeem werkt Mensen willen bevestigt en beloond worden. (doe ik het goed zo?) Mensen lezen vaak niet, maar scannen; beeld houd de aandacht dus sneller vast dan tekst
USER INTERFACE Cognitief: Affectief: Begrijpelijk, voorspelbaar en controleerbaar Affectief: Meesterschap, bevrediging en verantwoordelijkheid Niet! Verward, gefrustreerd en spijt IAM - HvA
USER INTERFACE Definieer eerst wat het product moet doen, voordat je bedenkt hoe het product het gaat doen Als je begint met ontwerpen, doe dan net alsof de interface magisch is Goed ontworpen interfaces zijn transparant Less is dus More Baseer het op het mentale model, niet het implementatie model IAM - HvA
DEZE WEEK Gaan we aan de gang met coremechanics actief te koppelen aan mentale modellen. We gaan nadenken over wat de gebruiker verwacht wanneer hij een actie onderneemt Het huiswerk wordt: het leren van de hoofdstukken 8 t/m 10 van desiging for interaction
Wat willen jullie nog weten? Q & A Wat willen jullie nog weten?
BEDANKT!