De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?"— Transcript van de presentatie:

1 Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?

2 Vragen 2.22 – Producten niet ontworpen voor vrouwen, kinderen, bejaarden of gehandicapten? Bewust of niet? 2.23 – Deel producten in volgens de driedeling fysiek, sensorisch en cognitief

3 Vragen Vul in voor product

4 Vragen Vul in voor vaste telefoon

5 Hoofdstuk 10 - Bedieningscomponenten
Input van product in MPI model sensors controls

6 Controls

7 Controls

8 Controls

9 Controls

10 Casio

11 Controls

12 Controls

13 Controls Werktuigen sturen met grote precisie, kleinere kracht, kleinere beweging

14 Controls Meestal mechanisch – electrisch Soms
pneumatisch / hydraulisch optisch inductief spraakgestuurd

15 Bedieningsfasen zich bij product in de buurt bevinden initiatief nemen
bepalen welke control, reiken naar control control bedienen

16 Bewegingstypen eenmalig / blijvend

17 Bewegingstypen eenmalig / blijvend discreet / traploos

18 Bewegingstypen eenmalig / blijvend discreet / traploos
translatie / rotatie

19 Bewegingstypen eenmalig / blijvend discreet / traploos
translatie / rotatie Aantal standen = informatiecapaciteit

20 Bedieningspatronen reeks bedieningshandelingen meerdere controls
volgorde van belang vereist leerproces

21 Leerproces

22 Leerproces

23 Soorten controls +muis, trackball

24 Soorten controls

25 Soorten controls

26 Soorten controls

27 Codering van controls Informatie geven aan de gebruiker
herkennen bedieningswijze, functie en samenhang

28 Codering van controls hoe controls beter, overzichtelijker, herkenbaarder te maken:

29 Codering van controls

30 Redundantie Zowel plaats als vorm en kleur

31 Trends in controls visuele ondersteuning controls

32 Trends in controls soft keys

33 Trends in controls soft keys

34 Hoofdstuk 11 – leren bedienen
Wat gaat er fout? overschatting capaciteiten verkeerd beeld bediening ongeduldig lui

35 Leren bedienen Gebruiker – ervaring
‘repertoire herkenningsmogelijkheden’ varieert Ontwerpen voor minder ervarenen

36 Factoren bij leren bedienen
Gebruiksaanwijzing

37 Factoren bij leren bedienen
Gebruiksaanwijzing Standaardiseren

38 Factoren bij leren bedienen
Gebruiksaanwijzing Standaardiseren Terugkoppeling

39 Factoren bij leren bedienen
Gebruiksaanwijzing Standaardiseren Terugkoppeling Controle van effect

40 Factoren bij leren bedienen
Gebruiksaanwijzing Standaardiseren Terugkoppeling Controle van effect Voorwaartskoppeling

41 Factoren bij leren bedienen
Gebruiksaanwijzing Standaardiseren Terugkoppeling Controle van effect Voorwaartskoppeling Proberen en imiteren belangrijk

42 Compatibiliteit Bediening werkt zoals verwacht

43 Compatibiliteit Geometrische overeenstemming

44 Compatibiliteit Geometrische overeenstemming

45 Compatibiliteit Aangeleerde karakteristieken

46 Compatibiliteit Aangeleerde karakteristieken

47 Aangeleerde karakteristieken

48 Aangeleerde karakteristieken

49 Vertraging bij bediening

50 Opdracht Vraag Bedenk een apparaat uit je omgeving waarbij het leren bedienen veel moeite kostte. Waardoor kwam dat en hoe is dit op te lossen?

51 Opdracht Ontwerp een onconventionele bediening van een walkman.
Deze hoeft niet heel handig te zijn. Gebruik figuur 10.1 Evalueer deze bediening


Download ppt "Vragen 1.15 – Waarom dienen productontwikkelaars ergonomisch inzicht te hebben? 1.27 – Ergonomisch goede en slechte ontwerpen?"

Verwante presentaties


Ads door Google