INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Use Case Modelling.
Advertisements

INTERACTION DESIGN Week 3.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Vriendschap.
Op weg naar de projectproducten
Het verslag en het belang ervan
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
ANW - mythen & pseudowetenschap
S.V.M. Systeeminceptie.
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Debriefing 24 januari 2012.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
INTERACTION DESIGN Week 8.
INTERACTION DESIGN Week 4.
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
INTERACTION DESIGN introductie. VANDAAG Even voorstellen Aansluiting Wat ga je leren 3 toetsmomenten? Q & A.
INTERACTION DESIGN Week 6.
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
1 Scenario template. 2 DEEL 1: INLEIDING ➔ Uw organisatie ➔ Het uitgangspunt van uw project ➔ De doelgroep ➔ Wat wilt u bereiken? SERVICE DESIGN TOOLKIT.
Hoe krijg ik de business mee? 11 februari 2009 Paul Ruijgrok Partner ECM en het Nieuwe Werken KBenP.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Secundaire data en online databases
Roel Olivers HR consultant Arbeidsmarkt UMC
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Object Oriented Modeling
ruimte object beleving
Informatiesystemen in de Bouw
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Implementatie strategieën
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens Overdracht Contact (v 1.0)
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Implementatie Normblad 8002
Dmv een starterslening willen vele gemeenten de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt. Niet alle gemeenten.
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Project Erusmushuis UML
Dat zouden we vaker moeten doen…
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Onze doelen en visie in beeld
Functioneel Ontwerpen
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Documentatiestandaard
Ongeschreven en geschreven bronnen
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Unified Modeling Language 2.0
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Vergadering Personeelsdienst
it’s about learning to dance in the rain’
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Schrijven 2.3 en 2.4 Formuleren en stijl 2.2
Is testen een project op zich?
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Stap drie bij projecten
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Transcript van de presentatie:

INTERACTION DESIGN Week 2

VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A

WAT HEBBEN WE.. ook al weer gedaan afgelopen week.. We hebben afgelopen week kennis gemaakt met het maken van flowcharts aan de hand van het maken van een usecase

WAT HEBBEN WE.. ook al weer gedaan afgelopen week.. Belangrijk daarbij was: Dat architectuur los gezien moet worden van proces en Dat het maken van een gedetailleerde usecase goed helpt bij het maken van een flowchart

USECASEVORMEN De basis van een usecase beschrijft: De actor Het systeem

USECASEVORMEN Er zijn verschillende vormen die vooral iets over de scope en het karakter van een project zeggen Usecase Usecase scenario Usecasediagram

Diagram

BOUWSTENEN van een usecase zijn: Use case naam : Een use case naam levert een unieke identificatie voor de use case. Versie : Een versie is van belang om de lezer inzicht te geven in het stadium dat de use case heeft bereikt. Doel : Een doel beschrijft in het kort, wat de gebruiker met de use case wenst te bereiken Samenvatting : Deze sectie bevat de essentie van de use case, en geeft een overzicht. Actoren : Een actor is iemand of iets buiten het systeem, dat een interactie aangaat met het systeem. Precondities : Een sectie die alle condities definieert, die waar dienen te zijn.

BOUWSTENEN Triggers : Een sectie beschrijft de gebeurtenissen (events), waardoor de use case geinitieerd wordt Basis verloop van de events : een primair scenario, of verloop van de gebeurtenissen Alternatieve wegen : Secundaire wegen of alternatieve scenario's Post condities : Beschrijving van de eindtoestand van het systeem na het verloop van de use case. Business rules : Geschreven of ongeschreven regels of beleid, die bepalen hoe een organisatie dient te reageren op een bepaalde use case. Notes : Belangrijke aantekeningen, die niet in de vooropgezette format passen. Auteur en datum

SPELREGELS Een use case moet in ieder geval: Beschrijven wat een systeem moet doen Wat het einddoel is van het systeem Wat de uitzonderingen, problemen zijn Opgesteld zijn in een implementatie onafhankelijke specificatie taal Geen details bevatten van de userinterface of beeldontwerp

DEZE WEEK Gaan we het huiswerk van afgelopen week doornemen en Gaan we aan de gang met het maken van een gedetailleerde usecase De usecase zal de basis zijn van de flowchart die de week erna gemaakt moet worden

DEZE WEEK Het huiswerk wordt: het maken van een usecase het leren van de hoofdstukken 1 t/m 3 van designing for interaction

BOEKJES E.D. De boekjes die moet hebben zijn: Designing for interaction van Dan Saffer ISBN ISBN !!!!!Let op!!!!! Je moet de 2e druk hebben (van 2009)

BOEKJES E.D. About face 3 – The essentials of interaction design ISBN ISBN

Q & A Wat willen jullie nog weten?

BEDANKT!