Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Organisatiekunde.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
INTERACTION DESIGN Week 3.
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
De fundamenten van de organisatiestructuur
Over consumenten, gedrag en marketing
Het opzetten van een micro- zorg-verzekering Micro-zorg verzekeringen: DO’s & DON’Ts Christina de Vries.
Nationaal Innovatie Event
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
How to tackle a text Vakgroep Engels.
Hoe kan het jou veranderen?
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Voeg hier het organisatie onderdeel in
© de vries business consultancy, 2008
Wat willen we vandaag doen?
Ervaringen Implementatie in Nederland
Social Media Reputation.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Made by: BadBoysBroekhin
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun.
Het schrijven van een verhaal
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Het schrijven van een verhaal
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Dilemma’s.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Financiële zelfredzaamheid
planning analyse voorbereiding actie
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Living lab & Storytelling
Posters voor in het geschiedenislokaal
Vergunningenmanagement
Waarderende benadering
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario

Voorbereiden van de organisatie Organisaties moeten willen veranderen Organisaties moeten inzien dat veranderingen ook van buiten komen Noodzaak tot vernieuwing door technologische en maatschappelijke veranderingen Scoop van het scenario bepalen Gegevens over doelgroepen verzamelen (demografie, psychografie, etc.)

tracking trends herkennen Drivers identificeren Onzekerheden benoemen Van binnen naar buiten is erg beperkt maar toch nodig Van buiten naar binnen geeft grote lijnen

trends Culturele omslag, diepe verandering Positieve en negatieve trends in beeld brengen door: –Media raadplegen, –experts te betrekken, –guru’s te spreken, –intuitie van doelgroep aan het woord laten

analyseren Wat voor wisselwerking is er tussen trends Welke drijvende krachten werken op elkaar in –Beiden zijn makkelijker te identificeren door gebruikers centraal te stellen, wellicht met avatars Bouwen van scenario’s middels verhalen of toneelstukken: Bedrijven(acten), hoofdpersonen, karakters, plot, katarsis moment, De detective als verhaallijn (gebruik bekende verhaallijnen om herkenning te versnellen) wie doet wat met wie, wanneer, hoe en waarom

Verbeelden(imaging) Hoe ziet de toekomst er letterlijk uit Welke plaatjes horen daarbij? Voor welke doelgroep zijn de plaatjes (statistieken voor bedrijven/managers) Visie is positief beeld van de toekomst in de zin van dit gaat gebeuren (maar mag wel negatieve uitstraling hebben zoals rapport van Rome)

De vergelijkingen Ontwikkelingen via tegenstellingen in beeld brengen Kiezen voor de juiste opposities/dichotomiën Komen tot verschillende scenario’s in kwadranten op basis van onzekerheden

strenght weakness Oppor tunity threat

2x2 matrix Objectieve criteria die tegenover elkaar staan Wat is het juiste onderscheid om de verbeelding van je toehoorders meteen te pakken Eén kant is goed en de ander dus slecht

Beslissen (deciding) Hier komt alles samen op basis van een WUS (want, utilize, should) Genereren van strategiën op basis van: –Kern competenties –Visies –Scenario’s

Handelen (acting) Waar je en besluit over hebt genomen in praktijk brengen Doorgaan met scannen van omgeving en maken van scenario’s in meer detail Consequenties van de scenario’s kunnen zijn in kennisverwerving, in informatie structuren, in relaties met klanten