De strategie van een webconcept

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Workshop 3 deel 1: Marketing
Structuur op Microniveau
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Interactieve content van websites
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Briefing V1, blok 3 Case CC.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
De strategie van een webconcept
Strategie en Indelingsprincipes
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
concept en indelingsprincipe
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en creativiteit Identiteit
Introductie.
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Geld verdienen met trends
Toekomst Humanistisch Verbond In gesprek met leden over toekomstvragen voor de vereniging.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Concept, Structuur en Schrijfstijlen
Structuur op Microniveau
Medmec04 Engagement.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Communicatie 6e les.
Schoolgroepbijeenkomst
Communicatie 7e les.
E health, Domotica en E-learning
Transcript van de presentatie:

De strategie van een webconcept Interactieve content De strategie van een webconcept

Vakdocent: Marianne Meijers m.b.meijer-meijers@hva.nl

Belangrijk…. 6 deelopdrachten. Iedere week is een oplevering, dus een AVV (aan voorwaarden voldaan). Het missen van een oplevering is een herkansing. Het voor de tweede keer missen van een oplevering betekent een onvoldoende voor dit vak!

W E B C O N C E P T Lesweek 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina: Werk met: kleine tekstblokjes (4 - 7 regels), bulletpoints, smalle tekstkolommen, veel wit, microcontent (bij artikelen, nieuwswaarde) op homepage. passend beeld en een goede balans tussen tekst en beeld. kernachtige (tussen)koppen en/of topische zinnen.Kop en lead (beantwoorden belangrijkste van: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe). Lesweek 5. Schrijfstijlen: Bepaal de strategie (informeren, overtuigen, activeren). Bepaal het appeal, de approach en propositie van de pagina. Gebruik de checklist schrijfstijlen bij het daadwerkelijk schrijven van de tekst. Lesweek 4. Interactie Omschrijf de unieke waarden van je bedrijf/vereniging en verbind daar een bepaald gedrag aan. Bedenk op basis daarvan een aantal interactieve toepassingen op je website! Werk de drie beste voorstellen uit in tekst en beeld. Lesweek 3. Structuur website: Kies, op basis van je contentvoorstel een passende structuur. Ga uit van de mogelijke indelingsprincipe en probeer ook andere, onverwachte invalshoeken. Maak vervolgens een ingevulde sitemap (welke onderwerpen, informatie past onder welk thema/onderdeel). Waar komen de triggers etc. Lesweek 2. Content-concept Inventariseer, op basis van je uitgewerkte strategie, welke thema’s en onderwerpen je allemaal aanbiedt op de site. Maak een mindmap voor de content van jouw site. Wees creatief, neem andere invalshoeken, kijk naar usp’s, gebruik juist die ook als ‘triggers’). Lesweek 1. Strategie: Wat is het belangrijkste doel van de site. Maak een analyse van je wat-doelgroep. Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen. Beschrijf wat het verwachtingspatroon van de ontvanger is als hij op de betreffende homepage komt. Maak een analyse van een aantal (minimaal 2) websites die dezelfde dienst, hetzelfde product aanbieden. Benoem (mogelijke) merkwaarden en van de organisatie/vereniging. Benoem de gewenste dominante indruk (merkbelofte) die de zender wil overbrengen (in één pakkende zin) bij de doelgroep.

Strategie: belangrijkste doel… Belangrijke hoofddoelen in zakelijke communicatie: Informeren (voorlichting, journalistiek). Overtuigen (gericht op verandering van gedrag). Ethos Logos Pathos Activeren (gericht op actie).

Informeren

Informeren

overtuigen, ethos

overtuigen, logos

overtuigen, logos

overtuigen, pathos

overtuigen, pathos

overtuigen, pathos

Activeren

Activeren

Strategie: Analyse wat-doelgroep Hoe kom je daar? Strategie: Analyse wat-doelgroep Niet direct gaan segmenteren op sociaal-demografische kenmerken (leeftijd, geslacht, levensstijl, gezinssamenstelling etc.)!!

Ontvanger Maar vooral focussen op het ‘wat’: wat beweegt mensen; wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, veiligheid, status). wat zijn hun instrumentele behoeften (bijv. uitstel vragen belasting, inschrijven marathon, nieuwe kinderwagen).

Bepaal de 3 belangrijkste zender- en ontvangerdoelen! En koppel deze aan elkaar…

Voorbeeld… Academisch medisch centrum Beschrijf de wat-doelgroep. wat beweegt de bezoekers om deze site te bezoeken (wat zijn zijn/haar redenen?) wat zijn zijn/haar motieven? Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, veiligheid, status)? wat zijn hun instrumentele behoeften (bijv. uitstel vragen belasting, inschrijven marathon, nieuwe kinderwagen?. Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen.

belangrijkste doel van dit onderdeel (informeren, overtuigen, activeren). analyse van de doelgroep wat beweegt ze, wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, bevestiging, status etc.) wat zijn hun instrumentele behoeften (bestellen, info over, nieuwe tandenborstel etc.) Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangers-doelen (gebruik hiervoor de laddertechniek) Benoem 6 belangrijke zender- en ontvangsdoelen. Geef ze een score van 1 t/m 6 (1 belangrijkste, 6 minst belangrijkste). Bepaal bij nr. 1 t/m 3 of het gaat om informeren, overtuigen of activeren.

Verwachtingspatroon… Met welke verwachting komt de doelgroep op de site? Positief? Negatief? Wantrouwend? Vol verwachting? Onzeker? Etc.

Concurrerende sites… Hoe communiceren deze zenders met hun doelgroep (tone of voice)?. Welke (interactie) mogelijkheden en ervaringen bieden zij op hun site? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Welke ideeën kun je gebruiken voor ‘jouw’ site?

Benoem (mogelijke) merkwaarden… Wat maakt de organisatie, vereniging of instantie uniek en waardevol en met welke woorden kun je dat typeren?

Gewenste dominante indruk… Oftewel de merkbelofte Wat is de primaire belofte van de organisatie aan de doelgroep Welke overall indruk moet bij de doelgroep blijven hangen na een bezoek aan de site.

De opdracht thuis! Pak de homepage van de website die je hebt gekozen. Bepaal het belangrijkste doel van dit onderdeel (informeren, overtuigen, activeren). Maak een analyse van je doelgroep wat beweegt ze, wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, bevestiging, status etc.) wat zijn hun instrumentele behoeften (bestellen, info over, nieuwe tandenborstel etc.) Benoem 6 belangrijke zender- en ontvangsdoelen. Geef ze een score van 1 t/m 6 (1 belangrijkste, 6 minst belangrijkste). Bepaal bij de nummers 1 t/m 3 of het gaat om informeren, overtuigen of activeren. Koppel de 3 belangrijkste zender- en ontvangersdoelen aan elkaar. Beschrijf het verwachtingpatroon van de ontvanger als hij naar de site gaat (positief, negatief, wantrouwend etc.)? Maak een analyse van een aantal (minimaal 2) websites die dezelfde dienst, hetzelfde product aanbieden. Hoe communiceren deze zenders met hun doelgroep (tone of voice)?. Welke (interactie) mogelijkheden en ervaringen bieden zij op hun site? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Welke ideeën kun je gebruiken voor ‘jouw’ site? Benoem of bepaal wat de unieke (merk)waarden zijn van de organisatie/vereniging. 8. Benoem de gewenste dominante indruk van de site (in één pakkende zin).

Opdracht geprint inleveren: Opdracht volgende week a/h begin van de les inleveren Niet inleveren betekent gemiste AVV!

W E B C O N C E P T Lesweek 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina: Werk met: kleine tekstblokjes (4 - 7 regels), bulletpoints, smalle tekstkolommen, veel wit, microcontent (bij artikelen, nieuwswaarde) op homepage. passend beeld en een goede balans tussen tekst en beeld. kernachtige (tussen)koppen en/of topische zinnen.Kop en lead (beantwoorden belangrijkste van: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe). Lesweek 5. Schrijfstijlen: Bepaal de strategie (informeren, overtuigen, activeren). Bepaal het appeal, de approach en propositie van de pagina. Gebruik de checklist schrijfstijlen bij het daadwerkelijk schrijven van de tekst. Lesweek 4. Interactie Omschrijf de unieke waarden van je bedrijf/vereniging en verbind daar een bepaald gedrag aan. Bedenk op basis daarvan een aantal interactieve toepassingen op je website! Werk de drie beste voorstellen uit in tekst en beeld. Lesweek 3. Structuur website: Kies, op basis van je contentvoorstel een passende structuur. Ga uit van de mogelijke indelingsprincipe en probeer ook andere, onverwachte invalshoeken. Maak vervolgens een ingevulde sitemap (welke onderwerpen, informatie past onder welk thema/onderdeel). Waar komen de triggers etc. Lesweek 2. Content-concept Inventariseer, op basis van je uitgewerkte strategie, welke thema’s en onderwerpen je allemaal aanbiedt op de site. Maak een mindmap voor de content van jouw site. Wees creatief, neem andere invalshoeken, kijk naar usp’s, gebruik juist die ook als ‘triggers’). Lesweek 1. Strategie: Wat is het belangrijkste doel van de site. Maak een analyse van je wat-doelgroep. Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen. Beschrijf wat het verwachtingspatroon van de ontvanger is als hij op de betreffende homepage komt. Maak een analyse van een aantal (minimaal 2) websites die dezelfde dienst, hetzelfde product aanbieden. Benoem (mogelijke) merkwaarden van de organisatie/vereniging. Benoem de gewenste dominante indruk die de zender wil overbrengen (in één pakkende zin) bij de doelgroep.

Content concept Kerstvakantie Peer beoordelingen Eindpresentaties Lesweek Lesonderwerp Inleveren opdracht voor AVV 1 10 november Strategie: 2 17 november 2009 Content concept Opdracht 1. Uitgewerkte strategie inleveren. 3 24 november 2009 Indelingsprincipes Opdracht 2. Uitwerking van een mindmap inleveren. 4 1 december 2009 Interactie Opdracht 3. Uitwerking sitemap inleveren (als conceptvoorstel) 5 8 december. 2009 Schrijfstijlen Opdracht 4. Opdracht interactie inleveren. 6 15 december 2009 Structuur v/e pagina! . 5. Een uitgewerkte pagina webtekst inleveren Kerstvakantie 7 5 januari 2010 Peer beoordelingen 6. Uitgewerkt voorstel t.a.v. de visuele en tekstuele structuur van een homepage en een verdiepingspagina inleveren. 8 & 9 12 en 19 januari 2010. Eindpresentaties Pitch aan de opdrachtgever Concept einddocument opleveren.