ResearchLab V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 2 © R. Buisman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Van uitleggen leer je het meest
Het doen van onderzoek in klas 4
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Deze tool maakt onderdeel uit van het project Kompas Duurzaam Goederenvervoer. Dit project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Europees.
Profielwerkstuk maken
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Projectweek.
Debriefing 24 januari 2012.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 7 © R. Buisman.
V1 Blok hoorcollege 6 © R. Buisman
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 4 © R. Buisman.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 3 © R. Buisman.
Medmec04 les 3 Engagement.
Formuleren onderzoeksvraag
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Academische vaardigheden - C1.5
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Workshop ‘visieversneller’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 1 © R. Buisman.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Centraal Examen Nederlands
Het onderzoeksverslag
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
SET schrijfvaardigheid H5
Aan de slag met Luther Maak je eigen magazine over Martin Luther.
Bronnen en onderzoeksvragen
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
ADL Les 1.
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
Transcript van de presentatie:

ResearchLab V1 Blok hoorcollege 2 © R. Buisman

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman2 Vandaag Werkgroepen: samenvatting Onderzoeksvraag: de valkuilen Onderzoeksplan: inhoud

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman3 Twee weken geleden… Introductie op ResearchLab (hoorcollege) Bepalen en omschrijven onderwerp van onderzoek (werkgroep)

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman4 Wat viel op? Diverse onderwerpen –Een greep: MSN, ipod, online poker, internetpesten, IAM en ondernemerschap, mobiele televisie, ingame advertising, 3D-tv. Diverse problemen –Vage ideeën, geen affiniteit, geen toegang tot onderzoeksgroep, onduidelijke onderzoeksgroep, ontwikkelingen in de toekomst.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman5 Concluderend Centrale problemen waren: Wat? Wie? En soms: Hoe?

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman6 Oplossing Brainstormen over onderwerp Starten literatuurstudie Antwoorden vinden op: wat en wie Resulterend: onderzoeksvraag

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman7 Onderzoeksvraag Moeilijker dan bepalen van onderwerp Pas op voor de valkuilen Veel valkuilen, hier de 5 belangrijkste…

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman8 Valkuil 1: samengestelde vraag ‘Hoe heeft de Nederlandse arbeidersklasse het institutionele en socioculturele gat tussen de verzuiling en de ver-Trossing tussen 1960 en 1985 weten te overbruggen, en op welke manier heeft dat hun mediagebruik in de jaren ’80 veranderd?’ -> Probleem: samengestelde vraag, “en”, “of”; onduidelijk welke vraag beantwoord moet worden. -> Oplossing: formuleer een enkelvoudige vraag.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman9 Valkuil 2: ja/nee vraag ‘Lijden kinderen op lagere scholen onder internetpesten?’ -> Probleem: ja/nee vraag; roept geen achterliggende oorzaak op. -> Oplossing: formuleer een ‘hoe’ (op welke manier) of een waarom vraag gericht op de ervaringen.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman10 Valkuil 3: toekomstvraag ‘Als 3D-tv op de markt wordt geïntroduceerd is er dan vraag naar bij de consumenten?’ -> Probleem: “als-dan” of “heeft … de toekomst?”; het antwoord op deze vraag ligt in de toekomst (hypothetisch), en dus niet onderzoekbaar ivm dataverzameling. -> Oplossing: zoek naar een onderzoekbare vraag.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman11 Valkuil 4: onduidelijke begrippen ‘Welk effect heeft globalisatie op Nederland?’ -> Probleem: begrippen onduidelijk; geeft geen richting van onderzoek aan: waar te beginnen? -> Oplossing: gebruik begrippen waarmee je aan de slag kunt.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman12 Valkuil 5: schaal vraag ‘In welke mate beïnvloedt het gebruik van MSN / SMS het taalgebruik van de jeugd?’ -> Probleem: schaal vraag, “in welke mate?” of “in hoeverre…?”, beantwoordbaar met bijvoorbeeld ‘heel veel’. -> Oplossing: herformuleer de stelling in de vorm van een vraag naar een proces of mechanisme.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman13 Hoe deze valkuilen verwerken? Bedenk voor aanvang van de werkgroep een voorlopige onderzoeksvraag. Neem deze mee naar de werkgroep.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman14 En dan? Feedback geven in duo’s op de onderzoeksvraag. Verwerk de feedback in onderzoeksvraag Afronden onderzoeksplan Feedbackformulier opnemen als bijlage!

Onderzoeksplan inhoud en eisen

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman16 Onderzoeksplan inhoud: Resultaten literatuurstudie (2 artikelen / boeken) –(beantwoord minimaal 2 vragen van de slide “handige vragen”, powerpoint vorige hoorcollege) Onderzoeksvraag Onderzoeksopzet –Verantwoording / doelstelling: waartoe? –Eenheden: wie? –Plaats: waar? –Tijd: wanneer / hoe lang? –Methode: hoe?

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman17 Onderzoeksplan eisen: Maximaal 1½ A4 Correcte spelling en grammatica Duidelijk voorzien van naam, klas en student nummer. Feedbackformulier onderzoeksvraag opgenomen als bijlage.

V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman18 Huiswerk was… 1)Formuleer een voorlopige onderzoeksvraag bij het onderwerp van onderzoek voor ResearchLab. Schrijf deze vraag op en neem mee naar de werkgroep 2)Zoek alvast twee artikelen / boeken die aansluiten bij dit onderwerp. 3)Beantwoord alvast twee van de vragen (te vinden in powerpoint; slide 11).

Q & A