ResearchLab V1 Blok hoorcollege 2 © R. Buisman
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman2 Vandaag Werkgroepen: samenvatting Onderzoeksvraag: de valkuilen Onderzoeksplan: inhoud
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman3 Twee weken geleden… Introductie op ResearchLab (hoorcollege) Bepalen en omschrijven onderwerp van onderzoek (werkgroep)
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman4 Wat viel op? Diverse onderwerpen –Een greep: MSN, ipod, online poker, internetpesten, IAM en ondernemerschap, mobiele televisie, ingame advertising, 3D-tv. Diverse problemen –Vage ideeën, geen affiniteit, geen toegang tot onderzoeksgroep, onduidelijke onderzoeksgroep, ontwikkelingen in de toekomst.
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman5 Concluderend Centrale problemen waren: Wat? Wie? En soms: Hoe?
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman6 Oplossing Brainstormen over onderwerp Starten literatuurstudie Antwoorden vinden op: wat en wie Resulterend: onderzoeksvraag
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman7 Onderzoeksvraag Moeilijker dan bepalen van onderwerp Pas op voor de valkuilen Veel valkuilen, hier de 5 belangrijkste…
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman8 Valkuil 1: samengestelde vraag ‘Hoe heeft de Nederlandse arbeidersklasse het institutionele en socioculturele gat tussen de verzuiling en de ver-Trossing tussen 1960 en 1985 weten te overbruggen, en op welke manier heeft dat hun mediagebruik in de jaren ’80 veranderd?’ -> Probleem: samengestelde vraag, “en”, “of”; onduidelijk welke vraag beantwoord moet worden. -> Oplossing: formuleer een enkelvoudige vraag.
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman9 Valkuil 2: ja/nee vraag ‘Lijden kinderen op lagere scholen onder internetpesten?’ -> Probleem: ja/nee vraag; roept geen achterliggende oorzaak op. -> Oplossing: formuleer een ‘hoe’ (op welke manier) of een waarom vraag gericht op de ervaringen.
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman10 Valkuil 3: toekomstvraag ‘Als 3D-tv op de markt wordt geïntroduceerd is er dan vraag naar bij de consumenten?’ -> Probleem: “als-dan” of “heeft … de toekomst?”; het antwoord op deze vraag ligt in de toekomst (hypothetisch), en dus niet onderzoekbaar ivm dataverzameling. -> Oplossing: zoek naar een onderzoekbare vraag.
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman11 Valkuil 4: onduidelijke begrippen ‘Welk effect heeft globalisatie op Nederland?’ -> Probleem: begrippen onduidelijk; geeft geen richting van onderzoek aan: waar te beginnen? -> Oplossing: gebruik begrippen waarmee je aan de slag kunt.
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman12 Valkuil 5: schaal vraag ‘In welke mate beïnvloedt het gebruik van MSN / SMS het taalgebruik van de jeugd?’ -> Probleem: schaal vraag, “in welke mate?” of “in hoeverre…?”, beantwoordbaar met bijvoorbeeld ‘heel veel’. -> Oplossing: herformuleer de stelling in de vorm van een vraag naar een proces of mechanisme.
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman13 Hoe deze valkuilen verwerken? Bedenk voor aanvang van de werkgroep een voorlopige onderzoeksvraag. Neem deze mee naar de werkgroep.
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman14 En dan? Feedback geven in duo’s op de onderzoeksvraag. Verwerk de feedback in onderzoeksvraag Afronden onderzoeksplan Feedbackformulier opnemen als bijlage!
Onderzoeksplan inhoud en eisen
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman16 Onderzoeksplan inhoud: Resultaten literatuurstudie (2 artikelen / boeken) –(beantwoord minimaal 2 vragen van de slide “handige vragen”, powerpoint vorige hoorcollege) Onderzoeksvraag Onderzoeksopzet –Verantwoording / doelstelling: waartoe? –Eenheden: wie? –Plaats: waar? –Tijd: wanneer / hoe lang? –Methode: hoe?
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman17 Onderzoeksplan eisen: Maximaal 1½ A4 Correcte spelling en grammatica Duidelijk voorzien van naam, klas en student nummer. Feedbackformulier onderzoeksvraag opgenomen als bijlage.
V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman18 Huiswerk was… 1)Formuleer een voorlopige onderzoeksvraag bij het onderwerp van onderzoek voor ResearchLab. Schrijf deze vraag op en neem mee naar de werkgroep 2)Zoek alvast twee artikelen / boeken die aansluiten bij dit onderwerp. 3)Beantwoord alvast twee van de vragen (te vinden in powerpoint; slide 11).
Q & A