Strategie en Indelingsprincipes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
“Hoe kom ik aan klanten?”
door: Roderick Juffermans
Interactieve content van websites
Welkom bij de 4e workshop over:
Geld verdienen met trends
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Feedback geven en ontvangen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
De strategie van een webconcept
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
De strategie van een webconcept
concept en indelingsprincipe
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Proces en Product.
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Onthaal en service.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
van kwetsbaar naar kansrijk
Workshop ‘visieversneller’
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Concept, Structuur en Schrijfstijlen
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Structuur op Microniveau
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Presenteren en communiceren
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Verpleegkundig redeneren
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
H1 Media en communicatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Communicatie 7e les.
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Transcript van de presentatie:

Strategie en Indelingsprincipes Interactieve content Strategie en Indelingsprincipes

Oftewel… Strategie Structuur Schrijfstijl Interactie

Hoe kom je daar? De strategie… Belangrijkste doel van de site/het onderdeel v/d site (informeren, overtuigen, activeren). Motieven en behoeften van de ‘wat’ doelgroep (motieven, emotionele en instrumentele behoeften). Belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen. Met welke verwachting de ontvanger op de site komt (positief, negatief, wantrouwend etc.)? Hoe websites met hetzelfde product of dezelfde dienst communiceren (nieuwe ideeën opgeleverd?). De gewenste dominante indruk die we achter willen laten bij de ontvanger.

Motieven en behoeften van de doelgroep… Maak een analyse van je doelgroep waarin je onderzoek doet naar het ‘wat’: wat beweegt deze doelgroep; wat zijn hun motieven; Wat zijn hun emotionele behoeften (zekerheid, bevestiging, status, veiligheid etc.) wat zijn hun instrumentele behoeften (bestellen, info over, kopen nieuwe tandenborstel etc.)

Hoe kom je daar? De strategie… Belangrijkste doel van de site/het onderdeel v/d site (informeren, overtuigen, activeren). Motieven en behoeften van de ‘wat’ doelgroep (motieven, emotionele en instrumentele behoeften). Belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen. Met welke verwachting de ontvanger op de site komt (positief, negatief, wantrouwend etc.)? Hoe websites met hetzelfde product of dezelfde dienst communiceren (nieuwe ideeën opgeleverd?). De gewenste dominante indruk die we achter willen laten bij de ontvanger.

Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen en koppel deze aan elkaar . Gebruik hiervoor de laddertechniek zoals behandeld in de klas.

Zenderdoelen Ontvangerdoelen 1. Professionaliteit, hoge kwaliteit dienstverlening Kosten? Persoonlijk (female touch) aanpak 2. Kwaliteit van het bureau? Betrouwbaar, eerlijk (afspraak is afspraak) Mensen achter het bureau, hun ervaring, achtergrond? 3. Combinatie van disciplines (complementair) totaalpakket voor de klant… 3. Wat bieden ze allemaal? Welke diensten? 2. Onze aanpak, manier van werken (maatwerk!) Referenties, ervaringen van anderen? Richten ons op het hogere management 1. Past het bij ons bedrijf?

Hoe kom je daar? De strategie… Belangrijkste doel van de site/het onderdeel v/d site (informeren, overtuigen, activeren). Motieven en behoeften van de ‘wat’ doelgroep (motieven, emotionele en instrumentele behoeften). Belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen. Met welke verwachting komt de ontvanger op de site (positief, negatief, wantrouwend, kritisch, hoopvol etc.)? Hoe websites met hetzelfde product of dezelfde dienst communiceren (nieuwe ideeën opgeleverd?). De gewenste dominante indruk die we achter willen laten bij de ontvanger.

Hoe kom je daar? De strategie… Belangrijkste doel van de site/het onderdeel v/d site (informeren, overtuigen, activeren). Motieven en behoeften van de ‘wat’ doelgroep (motieven, emotionele en instrumentele behoeften). Belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen. Met welke verwachting komt de ontvanger op de site (positief, negatief, wantrouwend, kritisch, hoopvol etc.)? Hoe websites met hetzelfde product of dezelfde dienst communiceren (nieuwe ideeën opgeleverd?). De gewenste dominante indruk die we achter willen laten bij de ontvanger.

De ‘concurrentie’ Hoe communiceren deze zenders met hun doelgroep (tone of voice)?. Welke (interactie) mogelijkheden en ervaringen bieden zij op hun site? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Welke ideeën kun je gebruiken voor ‘jouw’ site?

Hoe kom je daar? De strategie… Belangrijkste doel van de site/het onderdeel v/d site (informeren, overtuigen, activeren). Motieven en behoeften van de ‘wat’ doelgroep (motieven, emotionele en instrumentele behoeften). Belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen. Met welke verwachting komt de ontvanger op de site (positief, negatief, wantrouwend, kritisch, hoopvol etc.)? Hoe websites met hetzelfde product of dezelfde dienst communiceren (nieuwe ideeën opgeleverd?). De gewenste dominante indruk die we achter willen laten bij de ontvanger (you never get a second chance…)

Op basis van voorgaande stappen: voorstel t.a.v. het informatieaanbod: Wat ga je de doelgroepen/bezoekers op de website (of onderdeel van de website) qua onderwerpen/thema’s aanbieden.

Structureren van informatie… Maar eerst…. Structureren van informatie…

Indelingsprincipes Alfabetisch Chronologisch Geografisch Thematisch Doelgroepgericht Metaforisch Vaak in combinatie!

Alfabetisch

Chronologisch

Geografisch

Thematisch

Doelgroepgericht

Metaforisch

Metaforisch

Indelingsprincipe Probeer indelingsprincipes te vinden die aansluiten bij de motieven en behoeften (zie strategie!) van je bezoeker. Probeer eens andere ‘ingangen’ en invalshoeken te vinden dan de meest voor de hand liggende.. Liever te breed dan te diep

Gelaagdheid van informatie Aantal vuistregels: Belangrijke info bevindt zich bovenaan. Samenvattingen op hoog niveau, gedetailleerde informatie op laag niveau. Naarmate de bezoeker meer geïnformeerd is, mag de info dieper in de boomstructuur zitten.

Scenario’s! Denk aan alle behoeften en motieven (zie strategie!) waarmee de bezoeker de site betreedt en aan de wegen die de site biedt om die doelen te verwezenlijken.

Voorbeeld chronologische indeling Angst voor de dood doodgaan Afscheid nemen Het hierna maals Moord begrafenis Hemel? Kanker- patient zelfmoord cremeren Praten met doden Wat gebeurt er dan… De dienst helderziend euthanasie Ben jij bang voor..

Voorbeeld…

Voorbeeld van een sitemap Informatieaanbod

Online platform over ‘de maatschappij’ Oefening… Online platform over ‘de maatschappij’

Doelstellingen: Het ontstaan van meer kennis en dus meer begrip voor elkaar. Het op gang brengen van discussie in, maar ook buiten, de klas. Hoger bewustzijn van maatschappelijke kwesties door de daadwerkelijke beleving van en interactie met het thema via de site.

Doelgroep Onderbouw middelbare school: 12 – 15 jarigen

‘De maatschappij

Opdracht volgende week Inventariseer, op basis van je uitgewerkte strategie, welke thema’s en onderwerpen je allemaal zou kunnen behandelen op de site. Maak, op basis hiervan een indelingsprincipe (thematisch, chronologisch, metaforisch etc.) Maak vervolgens een ingevulde sitemap (welke onderwerpen, informatie past onder welk thema/onderdeel).