College wk 3 ‘brainstormen over strategie & concept’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject. 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:
College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject. 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:
Heleen Schoots-Wilke.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Kernproject V1 College 1 9 februari 2009 Instituut voor Interactieve Media.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Cross Media.
Cross Media.
Marketing Werkgroep 6.
Using Media ’09/’10 Blok 2 Werkcollege 1. OPDRACHT 1-Presenteer je magazine Iedereen heeft 1 minuut om het magazine te presenteren (40 minuten) Bladerkwartier;
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Het bedenken van een onderwerp
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
MedMec04 Engagement Media & Creativiteit Wiki: http//mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenpagina- module- les.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec04 – Engagement Les 5
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Blancko Rutgers Nisso Groep
Basis communicatieplan
Convergeren en selecteren
Een kleurrijk avontuur.
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
4. Online strategie Internet scorecard
Crossmediale Marketing Campagne
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Social work Week 2.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Verruim je blik Beweeg de ander. Wat is jouw positie?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Een vergadering organiseren
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Art & Design Productvormgeving.
Transcript van de presentatie:

College wk 3 ‘brainstormen over strategie & concept’ V1 Kerncases College wk 3 ‘brainstormen over strategie & concept’

Vandaag: Waar sta je nu… Een paar bekende zaken Brainstormen over strategie, propositie & concept Conceptmap als hulpmiddel bij Brainstormen MindMapping

van analysefase  naar conceptfase 1. Waar sta je nu… van analysefase  naar conceptfase

1. Waar sta je nu… Wk 2: Onderzoek Wk 3: Brainstormen Wk 4: Strategie Colleges = rode draad in conceptontwikkeling Wk 2: Onderzoek Wk 3: Brainstormen Wk 4: Strategie Wk 5: rooster vrij Wk 6: “Concepting” Wk 7: Conceptuitwerking Wk 8: Concept presentatie technieken Wk 9: Learnings Wk 10 (2-6 april) = eindpresentaties

1. Waar sta je nu… (deliverables van alle teams!) Wk 2: plan van aanpak Wk 3: debriefing Wk 4: conceptmap Wk 5: content (informatie-structuur) Wk 6: strategisch model Wk 7: user scenarios / use cases Wk 8: concepten Wk 9: visuals Wk 10: eindpresentatie

1. Waar sta je nu… Belangrijk bij afsluiting analysefase: Team ingewerkt en materiaal op orde (online werkdocs, planning, taken e.d.) Onderzoeksresultaten in kaart Toegankelijk en samengevat Duidelijke afspraken met PP Over de richting van strategie en concept

1. Waar ligt het zwaartepunt? business, marketing content, interactie Interactief concept Technisch, functioneel Media, communicatie Opdracht Oplossing

1. Bijv: Unesco klimaatspel Gaat het om een vet coole kids game…? …of om moeilijke informatie educatief over te brengen?

1. Bijv: FairFood campagne Gaat het om een sterk communicatief campagne concept…? …of om interactieve media zo effectief mogelijk in te zetten?

2. Een paar bekende zaken …die altijd handig zijn om in te zetten

Verschillende doelstellingen 2. Bekende zaken Verschillende doelstellingen Projectdoelstellingen Een website ontwikkelen voor klant x Ondernemingsdoelstellingen Over missie en corporate doelstellingen Winst – rendement - continuïteit Marketingdoelstellingen Over omzet, marktaandeel, concurrentie Vaak kwantitatief – meetbaar! Communicatiedoelstellingen Effect in kennis – houding – gedrag & interactie

2. Bekende zaken Onderzoek - - - > Strategie De resultaten van jullie onderzoek zijn de onderbouwing van de strategie

2. Bekende zaken Strategie - - - > Propositie De propositie is de vertaling van de strategie naar een concrete belofte aan de gebruiker

2. Bekende zaken Propositie - - -> Concept Een concept is een manier om de propositie over te brengen, de creatieve oplossing Propositie = wat we communiceren Concept = waarmee en hoe we dat communiceren

Dus voor een concept eerst strategie benoemen & propositie bepalen!! 2. Bekende zaken Dus voor een concept eerst strategie benoemen & propositie bepalen!! Doelgroep, boodschap strategie Propositie Debriefing, doelstellingen Onderzoek

3. Brainstormen over strategie, propositie en concept?

3. Brainstormen Tactiek = Probleemanalyse Strategisch model Cijfers & bewijzen Logica & Visie Oplossing De kortste weg bepalen van doel naar oplossing

Conceptontwikkeling is…. 3. Brainstormen Conceptontwikkeling is…. Bespreek in 2 minuten met je buurman/vrouw: - Wat doe je, - Wat maak ja, - Waar ga je naar toe, etc. als je aan het “concepten” bent…?

Schetsen & bespreken en tot - 4 – (lees vier) goede concepten komen! 3. Brainstormen Concepting = Oriënteren & associëren Verplaatsen in doelgroep (beeld-)Materiaal zoeken Stijl, vorm, karakter bepalen Discussiëren / samenwerken Lachen / ruzie maken Uitproberen & weggooien Schetsen & bespreken en tot - 4 – (lees vier) goede concepten komen! Strategie = Probleemanalyse Strategisch model Cijfers & bewijzen Logica & Visie Oplossing De kortste weg bepalen van doel naar oplossing

Wat voor een concept idee zoek je? 3. Brainstormen Wat voor een concept idee zoek je? toegankelijk? leuk? overtuigend? effectief? serieus? interactiefconcept Inhoudelijk interessant? innovatief? goed ontwerp? commercieel?

Interactief Concept = het geheel van: 3. Brainstormen Interactief Concept = het geheel van: Keuze voor jullie beste CONCEPT overkoepelend concept-idee functionaliteiten en interactie Boodschap en content Tone of voice, vormgeving, copy inzet van (online)media en middelen De organisatie “rondom” het concept Achter de schermen bij de opdrachtgever

Kracht van een goed concept: 3. Brainstormen Kracht van een goed concept: Strategische kant Conceptuele kant inventief Creatief Effectieve oplossing

In feite staan 2 vragen centraal: 3. Brainstormen In feite staan 2 vragen centraal: Is het concept “goed” voor mijn doelgroep? Gaan ze doen wat wij willen? Geven we ze wat zij willen c.q. nodig hebben? Is het concept goed voor mijn opdrachtgever? Voldoet het aan hun voorwaarden?

4. Conceptmap als hulpmiddel bij brainstormen 4. Conceptmap bij brainstormen 4. Conceptmap als hulpmiddel bij brainstormen

Spreek minimaal 2 dagdelen met je team af en maak een conceptmap 4. Conceptmap bij brainstormen Spreek minimaal 2 dagdelen met je team af en maak een conceptmap En stel elkaar daarbij een heleboel goeie vragen…

4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap Schets je eigen interpretatie van de opdracht Waar gaat het over? (briefing) Waar is het voor? (doelstellingen) Voor wie is het? (doelgroep) Wat is het? (bouwstenen)

4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap A. Waar gaat het over…. Wie zijn de ‘spelers’ in het domein? concurrenten, gebruikers, marktpartijen Welke informatie & content is belangrijk? En wat voor soort informatie is dat? Wat is de scope van het project/concept? Nederlands, internationaal e.d.

4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap B. Waar is het voor…. Wat willen we dat de doelgroep gaat doen? Kennis / houding / gedrag contact / interactie Eenmalig / vaker Waarom zouden ze dat moeten doen? Waarom zouden ze de boodschap geloven?

4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap C. Voor wie is het….doelgroep Wie zijn ze / wat doen ze (niet)? Wat is de essentie van hun behoefte? Is er mogelijk een barriere of taboe? Wat kunnen we ze dan het beste beloven?….propositie!

4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap D. Wat is het…. Welke informatie bieden we ze? Bieden we ze nog meer dan informatie? Kan interactiviteit hierbij helpen? Waar komt die content vandaan? organisaties / van hun zelf / van professionals Welke media kunnen een rol spelen?

OUDE AANTEKENINGEN Tijdverspilling (90%!): Tijdverspilling (60%): Teveel woorden optekenen Tijdverspilling (60%): Door herlezen Tijdverspilling Zoeken naar ‘sleutel’ woorden Verzwakt associatie = herinnering

NIEUW MIND MAP: sleutelwoorden verbindingen beelden kleuren

SLEUTELWOORD Is de “kapstokhaak” Hieraan worden de andere zaken gekoppeld die je wilt onthouden of gebruiken Associatie Verbeelding Herinnering/gebruik van beide hersendelen

HERINNEREN LINKS spraak rekenen lineair taal logica volgorde analyse digitaal RECHTS beelden gestalt muziek, ritme humor (dag)dromen patronen intuïtie holistisch

HERSENEN

SPELREGELS Groot vel Blanco papier Overdwars Thema in het midden Structuur door lijnen Sleutelwoorden Elk woord eigen lijn Bovenop de lijn Lijnen verbinden Hoofd- en blokletters Gebruik beelden Gebruik kleuren Gebruik symbolen Laat de geest de ‘vrije hand’

SPELREGELS

EVEN LOSKOMEN Herschik onderstaande letters tot 4 woorden: SENHRENE ENKEND IRCAETFE RETOCX Hersenen Denken Creatief Cortex

NOG EENTJE DAN Welk woord hoort niet thuis in de rij? WELUE GIJETR MAOPE UPALIRAD FILNOAT Leeuw Tijger Poema Luipaard Olifant

TOEPASSINGEN

HULPMIDDELEN Pijlen: Codes: o.a., ?, !, “ // Meetkundige figuren; +, -/-, 1e, 2e Kleuren: A, B, C, D

DOEN Inspiratie elementen uit onderzoeken noteren: Startpunt in het midden Iedereen voegt toe, vult aan, maakt verbindingen Analyseer de verbindingen en aantal associaties en trek conclusies richting je opdracht en je doelgroep Noteer de kernpunten van je CONCEPT

VOORDELEN Duidelijk; rode draad, associaties, structuur, belangrijkheid Flexibel; open eind Compact; 1 vel papier Leuk; creatief Uniek; samenhang Effectief; weerspiegeling hersenen, leren + onthouden

VOORDELEN

NADELEN

MIND MAP