College wk 3 ‘brainstormen over strategie & concept’ V1 Kerncases College wk 3 ‘brainstormen over strategie & concept’
Vandaag: Waar sta je nu… Een paar bekende zaken Brainstormen over strategie, propositie & concept Conceptmap als hulpmiddel bij Brainstormen MindMapping
van analysefase naar conceptfase 1. Waar sta je nu… van analysefase naar conceptfase
1. Waar sta je nu… Wk 2: Onderzoek Wk 3: Brainstormen Wk 4: Strategie Colleges = rode draad in conceptontwikkeling Wk 2: Onderzoek Wk 3: Brainstormen Wk 4: Strategie Wk 5: rooster vrij Wk 6: “Concepting” Wk 7: Conceptuitwerking Wk 8: Concept presentatie technieken Wk 9: Learnings Wk 10 (2-6 april) = eindpresentaties
1. Waar sta je nu… (deliverables van alle teams!) Wk 2: plan van aanpak Wk 3: debriefing Wk 4: conceptmap Wk 5: content (informatie-structuur) Wk 6: strategisch model Wk 7: user scenarios / use cases Wk 8: concepten Wk 9: visuals Wk 10: eindpresentatie
1. Waar sta je nu… Belangrijk bij afsluiting analysefase: Team ingewerkt en materiaal op orde (online werkdocs, planning, taken e.d.) Onderzoeksresultaten in kaart Toegankelijk en samengevat Duidelijke afspraken met PP Over de richting van strategie en concept
1. Waar ligt het zwaartepunt? business, marketing content, interactie Interactief concept Technisch, functioneel Media, communicatie Opdracht Oplossing
1. Bijv: Unesco klimaatspel Gaat het om een vet coole kids game…? …of om moeilijke informatie educatief over te brengen?
1. Bijv: FairFood campagne Gaat het om een sterk communicatief campagne concept…? …of om interactieve media zo effectief mogelijk in te zetten?
2. Een paar bekende zaken …die altijd handig zijn om in te zetten
Verschillende doelstellingen 2. Bekende zaken Verschillende doelstellingen Projectdoelstellingen Een website ontwikkelen voor klant x Ondernemingsdoelstellingen Over missie en corporate doelstellingen Winst – rendement - continuïteit Marketingdoelstellingen Over omzet, marktaandeel, concurrentie Vaak kwantitatief – meetbaar! Communicatiedoelstellingen Effect in kennis – houding – gedrag & interactie
2. Bekende zaken Onderzoek - - - > Strategie De resultaten van jullie onderzoek zijn de onderbouwing van de strategie
2. Bekende zaken Strategie - - - > Propositie De propositie is de vertaling van de strategie naar een concrete belofte aan de gebruiker
2. Bekende zaken Propositie - - -> Concept Een concept is een manier om de propositie over te brengen, de creatieve oplossing Propositie = wat we communiceren Concept = waarmee en hoe we dat communiceren
Dus voor een concept eerst strategie benoemen & propositie bepalen!! 2. Bekende zaken Dus voor een concept eerst strategie benoemen & propositie bepalen!! Doelgroep, boodschap strategie Propositie Debriefing, doelstellingen Onderzoek
3. Brainstormen over strategie, propositie en concept?
3. Brainstormen Tactiek = Probleemanalyse Strategisch model Cijfers & bewijzen Logica & Visie Oplossing De kortste weg bepalen van doel naar oplossing
Conceptontwikkeling is…. 3. Brainstormen Conceptontwikkeling is…. Bespreek in 2 minuten met je buurman/vrouw: - Wat doe je, - Wat maak ja, - Waar ga je naar toe, etc. als je aan het “concepten” bent…?
Schetsen & bespreken en tot - 4 – (lees vier) goede concepten komen! 3. Brainstormen Concepting = Oriënteren & associëren Verplaatsen in doelgroep (beeld-)Materiaal zoeken Stijl, vorm, karakter bepalen Discussiëren / samenwerken Lachen / ruzie maken Uitproberen & weggooien Schetsen & bespreken en tot - 4 – (lees vier) goede concepten komen! Strategie = Probleemanalyse Strategisch model Cijfers & bewijzen Logica & Visie Oplossing De kortste weg bepalen van doel naar oplossing
Wat voor een concept idee zoek je? 3. Brainstormen Wat voor een concept idee zoek je? toegankelijk? leuk? overtuigend? effectief? serieus? interactiefconcept Inhoudelijk interessant? innovatief? goed ontwerp? commercieel?
Interactief Concept = het geheel van: 3. Brainstormen Interactief Concept = het geheel van: Keuze voor jullie beste CONCEPT overkoepelend concept-idee functionaliteiten en interactie Boodschap en content Tone of voice, vormgeving, copy inzet van (online)media en middelen De organisatie “rondom” het concept Achter de schermen bij de opdrachtgever
Kracht van een goed concept: 3. Brainstormen Kracht van een goed concept: Strategische kant Conceptuele kant inventief Creatief Effectieve oplossing
In feite staan 2 vragen centraal: 3. Brainstormen In feite staan 2 vragen centraal: Is het concept “goed” voor mijn doelgroep? Gaan ze doen wat wij willen? Geven we ze wat zij willen c.q. nodig hebben? Is het concept goed voor mijn opdrachtgever? Voldoet het aan hun voorwaarden?
4. Conceptmap als hulpmiddel bij brainstormen 4. Conceptmap bij brainstormen 4. Conceptmap als hulpmiddel bij brainstormen
Spreek minimaal 2 dagdelen met je team af en maak een conceptmap 4. Conceptmap bij brainstormen Spreek minimaal 2 dagdelen met je team af en maak een conceptmap En stel elkaar daarbij een heleboel goeie vragen…
4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap Schets je eigen interpretatie van de opdracht Waar gaat het over? (briefing) Waar is het voor? (doelstellingen) Voor wie is het? (doelgroep) Wat is het? (bouwstenen)
4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap A. Waar gaat het over…. Wie zijn de ‘spelers’ in het domein? concurrenten, gebruikers, marktpartijen Welke informatie & content is belangrijk? En wat voor soort informatie is dat? Wat is de scope van het project/concept? Nederlands, internationaal e.d.
4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap B. Waar is het voor…. Wat willen we dat de doelgroep gaat doen? Kennis / houding / gedrag contact / interactie Eenmalig / vaker Waarom zouden ze dat moeten doen? Waarom zouden ze de boodschap geloven?
4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap C. Voor wie is het….doelgroep Wie zijn ze / wat doen ze (niet)? Wat is de essentie van hun behoefte? Is er mogelijk een barriere of taboe? Wat kunnen we ze dan het beste beloven?….propositie!
4. Hulpmiddel bij brainstormen De conceptmap D. Wat is het…. Welke informatie bieden we ze? Bieden we ze nog meer dan informatie? Kan interactiviteit hierbij helpen? Waar komt die content vandaan? organisaties / van hun zelf / van professionals Welke media kunnen een rol spelen?
OUDE AANTEKENINGEN Tijdverspilling (90%!): Tijdverspilling (60%): Teveel woorden optekenen Tijdverspilling (60%): Door herlezen Tijdverspilling Zoeken naar ‘sleutel’ woorden Verzwakt associatie = herinnering
NIEUW MIND MAP: sleutelwoorden verbindingen beelden kleuren
SLEUTELWOORD Is de “kapstokhaak” Hieraan worden de andere zaken gekoppeld die je wilt onthouden of gebruiken Associatie Verbeelding Herinnering/gebruik van beide hersendelen
HERINNEREN LINKS spraak rekenen lineair taal logica volgorde analyse digitaal RECHTS beelden gestalt muziek, ritme humor (dag)dromen patronen intuïtie holistisch
HERSENEN
SPELREGELS Groot vel Blanco papier Overdwars Thema in het midden Structuur door lijnen Sleutelwoorden Elk woord eigen lijn Bovenop de lijn Lijnen verbinden Hoofd- en blokletters Gebruik beelden Gebruik kleuren Gebruik symbolen Laat de geest de ‘vrije hand’
SPELREGELS
EVEN LOSKOMEN Herschik onderstaande letters tot 4 woorden: SENHRENE ENKEND IRCAETFE RETOCX Hersenen Denken Creatief Cortex
NOG EENTJE DAN Welk woord hoort niet thuis in de rij? WELUE GIJETR MAOPE UPALIRAD FILNOAT Leeuw Tijger Poema Luipaard Olifant
TOEPASSINGEN
HULPMIDDELEN Pijlen: Codes: o.a., ?, !, “ // Meetkundige figuren; +, -/-, 1e, 2e Kleuren: A, B, C, D
DOEN Inspiratie elementen uit onderzoeken noteren: Startpunt in het midden Iedereen voegt toe, vult aan, maakt verbindingen Analyseer de verbindingen en aantal associaties en trek conclusies richting je opdracht en je doelgroep Noteer de kernpunten van je CONCEPT
VOORDELEN Duidelijk; rode draad, associaties, structuur, belangrijkheid Flexibel; open eind Compact; 1 vel papier Leuk; creatief Uniek; samenhang Effectief; weerspiegeling hersenen, leren + onthouden
VOORDELEN
NADELEN
MIND MAP