2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Kennismakingsavond 24 september 2013 Even voorstellen ! Welkom in de groep.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Wat is OGO? Ontwerp gericht onderwijs Technologische kennis
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Projectweek.
Welkom bij de presentatie van het
1 Introductie eerste jaarsstudenten 2007
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Kennismakingsavond Donderdag 13 september 2012 Welkom in groep 5.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Transdisciplinaire projecten
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
Informatie- avond groep 6
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Welkom op de informatieavond
Inrichting en organisatie klas 5 PTA LOB Infoavond klas algemeen gedeelte Presentatie.
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Wat is OGO? Ontwerp gericht onderwijs Achtergrondinformatie
Interactieve Media Kick Off V2 Kernproject. Onderwerpen Kick Off o Intro o Doelstellingen V2 Kernproject o Organisatie o Werkplekken o Deliverables o.
Theorielessen in projectmatig werken
Kick Off V1 Kernproject 09/10. Propedeuse o 20 weken o 10 teams per projectpartner o Strakke organisatie (vastgestelde presentaties) o Nog geen verschil.
W.I.M Stefan Roest Rick van der Heiden Samentha van der Weiden
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Kanjers Onderlinge competitie. Voorstellen Wat is een kanjer? Opzet trainingen Planning Communicatie Teams Vragen Agenda.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 1 – les 1 Rotterdam, September 2014.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Les 1: Introductie Marketing
Technische Bedrijfskunde
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Vergelijkingen oplossen
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 5.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 6.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Transcript van de presentatie:

2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen

OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem terugbrengen tot essentiële vorm en oplossen implementeren: realiseren van de oplossing in een doelsituatie veel vrijheid  veel keuze Ontwerpen: gestructureerd en onderbouwd keuzes maken

OGO Kenmerken Professionaliserend Activerend Samenwerkend Scheppend Integrerend Multidisciplinair

Vaardigheden Communicatieve vaardigheden Rapporteren Presenteren Demonstreren Vergaderen Projectvaardigheden Time management Project planning Kwaliteitsmanagement

OGO Informatiesystemen gestructureerde opdracht Zorgvliet Ziekenhuis casus teamwerk: taak te groot voor 1 persoon globaal werkplan: zelf taakverdeling uitwerken veel vrijheid: duidelijke afspraken maken

Opzet OGO 1.1 duidelijke deadlines en op te leveren producten faciliteiten: handleidingen, boeken, tutoren, expert, websites studyweb.tue.nl maar ook: eerst proberen zelf uit te zoeken verplichte aanwezigheid tijdens de OGO-uren Alle OGO uren zijn ingeroosterd −10 weken, 8 uur per week; 2 keer afwezig (zonder een valide reden)  buiten het project gezet

Communicatie Groepsvergaderingen wekelijks, max. 30 minuten Afspraken met de Access expert en tutoren zelf op tijd regelen! Vragen aan de projectcoordinator (via ) Via folders op studyweb

Producten OGO 1.2 Inleveren bij tutoren + altijd in de groepsfolder (studyweb) Folders moeten een heldere structuur hebben!

Project Evaluatie Deelproducten Kwaliteit van het eindproduct Demonstratie van het systeem Presentatie met een terugblik op het verloop van het project De groep krijgt een cijfer. Individuele cijfers kunnen met 2 punten afwijken.

Trainingen een Access training – zelfstandige uitvoering van een kleine opdracht 2 Vergadertrainingen: zie het rooster op de OGO–website De trainingen zijn verplicht.

OGO 1.1 Informatiesysteem voor een ziekenhuis Ondersteunt verschillende user groepen functies: −registratie: personeel, patiënten, roosters, etc. −Facturering: financiële informatie −beslissingsondersteuning: budgetbewaking −…

Fasering van het project 1.de analysefase (weken 2-4), 2.de implementatiefase (weken 5-7) en 3.de testfase (weken 7-8) 4.de opleveringsfase (weken 9-10 – na 2 weken tentamens). Demonstraties: groepen november 2009, groepen november Presentaties: groepen november 2009, groepen november 2009.

Deze week Lees de projectwijzer geheel door. Lees de casus goed door. Voer de opdracht “KleinZiekenhuis” van de Access- training zelfstandig uit. Inleveren: maandag 7 september, voor 8:45