2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen
OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem terugbrengen tot essentiële vorm en oplossen implementeren: realiseren van de oplossing in een doelsituatie veel vrijheid veel keuze Ontwerpen: gestructureerd en onderbouwd keuzes maken
OGO Kenmerken Professionaliserend Activerend Samenwerkend Scheppend Integrerend Multidisciplinair
Vaardigheden Communicatieve vaardigheden Rapporteren Presenteren Demonstreren Vergaderen Projectvaardigheden Time management Project planning Kwaliteitsmanagement
OGO Informatiesystemen gestructureerde opdracht Zorgvliet Ziekenhuis casus teamwerk: taak te groot voor 1 persoon globaal werkplan: zelf taakverdeling uitwerken veel vrijheid: duidelijke afspraken maken
Opzet OGO 1.1 duidelijke deadlines en op te leveren producten faciliteiten: handleidingen, boeken, tutoren, expert, websites studyweb.tue.nl maar ook: eerst proberen zelf uit te zoeken verplichte aanwezigheid tijdens de OGO-uren Alle OGO uren zijn ingeroosterd −10 weken, 8 uur per week; 2 keer afwezig (zonder een valide reden) buiten het project gezet
Communicatie Groepsvergaderingen wekelijks, max. 30 minuten Afspraken met de Access expert en tutoren zelf op tijd regelen! Vragen aan de projectcoordinator (via ) Via folders op studyweb
Producten OGO 1.2 Inleveren bij tutoren + altijd in de groepsfolder (studyweb) Folders moeten een heldere structuur hebben!
Project Evaluatie Deelproducten Kwaliteit van het eindproduct Demonstratie van het systeem Presentatie met een terugblik op het verloop van het project De groep krijgt een cijfer. Individuele cijfers kunnen met 2 punten afwijken.
Trainingen een Access training – zelfstandige uitvoering van een kleine opdracht 2 Vergadertrainingen: zie het rooster op de OGO–website De trainingen zijn verplicht.
OGO 1.1 Informatiesysteem voor een ziekenhuis Ondersteunt verschillende user groepen functies: −registratie: personeel, patiënten, roosters, etc. −Facturering: financiële informatie −beslissingsondersteuning: budgetbewaking −…
Fasering van het project 1.de analysefase (weken 2-4), 2.de implementatiefase (weken 5-7) en 3.de testfase (weken 7-8) 4.de opleveringsfase (weken 9-10 – na 2 weken tentamens). Demonstraties: groepen november 2009, groepen november Presentaties: groepen november 2009, groepen november 2009.
Deze week Lees de projectwijzer geheel door. Lees de casus goed door. Voer de opdracht “KleinZiekenhuis” van de Access- training zelfstandig uit. Inleveren: maandag 7 september, voor 8:45