Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs Steven Groenez Inge Van den Brande Ides Nicaise
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs Volledig rapport: cf. www.steunpuntloopbanen.be Steunpunt LOA PSBH 1992-1999 Indicatoren van ongelijke kansen Participatie Segregatie Effectiviteit Sociale groepen Socio-economische positie Nationaliteit, geslacht, gezinstoestand
Niet-participatie aan kleuteronderwijs op 2,5-3 jaar © HIVA
Vertraging in het lager onderwijs © HIVA
Doorverwijzing naar het BLO © HIVA
Oriëntering in het secundair onderwijs © HIVA
Overgang secundair-hoger onderwijs © HIVA
HO diploma op 25-jarige leeftijd © HIVA
Sociaal ongelijke doorstroming © HIVA
Conclusies Sociale afkomst blijft cruciale voorspeller (nuance: kinderen van zelfstandigen / universitairen) Migrantenjongeren Basisonderwijs: eerder socio-economische achterstelling Secundair en hoger onderwijs: bijkomend effect etnisch-culturele achterstelling Gebroken gezin is belangrijke handicap (materieel, sociaal, cultureel, psychologisch…?) Jongens van start tot eindpunt zwakker
Beleidsimplicaties Positief effect van zorgverbreding op slaagkansen 1e graad lager onderwijs ? Positief effect van leerlingenbegeleiding op slaagkansen 2e graad secundair onderwijs ? GOK-criteria: Diploma moeder, economische inactiviteit ouders, thuistaal: terecht Gezinssituatie toevoegen Tijd voor positieve acties voor jongens ? Nood aan permanente monitor van sociale ongelijkheid in het onderwijs