Welkom op het symposium “Dyslexie in het hoger onderwijs”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Trajectbegeleiding levenslang en levensbreed leren
Presentatie Procedure naar het VO
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Digitale Studiemaatjes
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Peer Tutoring van Allochtonen Project Aanmoedingsfonds
Volgtijdelijkheid RevaKi
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Boomstructuur toekomstige student:
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Vrijwillige hulpverlening in onze activerende verzorgingsstaat
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Dyslexie op het Sondervick
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Studeren met een functiebeperking Gaan studeren met een functiebeperking Stephanie Meulemans, studentendecaan bij Student & Career Support.
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Visie & Strategie.
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
Eerstejaarsproblemen
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Succesanalyse. Succesanalyse 1440 cliënten Trajectopstart periode Algemene vaststelling:  56% doorstroming naar opleiding,… - 75% tewerkstelling.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Deel: Studiekeuze en LOB
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
M-decreet Een korte toelichting.
ROLMODELLENWERKING sinds 2009…. DOEL sensibiliseren informeren: geen sid-in adviseren: geen CLB rekruteren: geen promo.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Infodag onderwijs Welkom!
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Transcript van de presentatie:

Welkom op het symposium “Dyslexie in het hoger onderwijs” Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Welkom

Programma 1. Dyslexie en het hoger onderwijs 2. Onderzoeksopzet 3. Cognitief profiel van eerstebachelorstudenten met dyslexie 4. Metacognitie, executieve functies en persoonlijkheid 5. Slaagkansen en predictoren van succes 6. Assessment bij studenten met dyslexie in het HO 7. Implicaties voor het onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Welkom

Dyslexie en het hoger onderwijs Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

Uta Frith DL ≠ niveaus Biologisch Cognitief Gedragsmatig Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

ICF-model Biologisch Gedragsmatig Cognitief Lezen, spellen Diploma HO? 24/01/2012 ICF-model Biologisch Cognitief Gedragsmatig Lezen, spellen Diploma HO? Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs Nadja Brocatus - nadja.brocatus@caroostakker.be

DL: categoriale / gedragsdiagnose 1. Achterstand/ klinische score 2. RTI/ Hardnekkigheid 3. (Mild) exclusiecriterium Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

24/01/2012 DSM 5 Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs Nadja Brocatus - nadja.brocatus@caroostakker.be

DSM 5: < pc 7 (-1,5SD, maar mag tussen < pc 17 (-1SD) en -2,5 SD Achterstand DSM 5: < pc 7 (-1,5SD, maar mag tussen < pc 17 (-1SD) en -2,5 SD Private logo: < pc 17 (-1SD) op 2 tests RIZIV < pc 3 (-2SD), SLN < pc10 …. Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

WG Gemotiveerd Verslag Prevalentie 2013: Activiteiten taal/ omgevingsafhankelijk Start SO en BuSO scholen BaO en BuBaO scholen Wat is een proeftuin? Wedstrijd logo WG Brug BaSO Zorg in het SO WG Gemotiveerd Verslag Digitalisering GV WG Uitstroom WG Portfolio WG Studieaanbod Links 1-3 % : Italiaans/Spaans: ‘a’ → ‘pan …’ 5 % : Nederlands kat paard web hout, paus mijn, eik 20 % : Engels : ‘a’ → ‘a cat came …’ Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

DL: Biologisch niveau? Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

Participatie normafhankelijk PARTICIPATIE VROEGER Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

Participatie : drempels PARTICIPATIE NU Participatie : drempels Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

STICORDI verlaagt drempels PARTICIPATIE NU Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

Geachte professor, Beste collega   De UGent wil álle talentvolle jongeren de kans geven om een academisch diploma te behalen. Om dat voor sommige studenten mogelijk te maken bestaat het bijzonder statuut voor bijvoorbeeld topsporters, studentondernemers, … In deze email gaan we dieper in op het bijzonder statuut voor studenten met een functiebeperking. Zij vormen één van de expliciete doelgroepen van ons diversiteitsbeleid. Studenten met een functiebeperking kunnen het bijzonder statuut aanvragen en kunnen daardoor aanspraak maken op redelijke aanpassingen zoals studie en -examenfaciliteiten. Een bijzonder statuut wordt niet zomaar toegekend. De Vlaamse universiteiten hebben samen de criteria voor de toekenning van dit statuut afgesproken. De UGent past die gedetailleerde criteria onverkort toe en beslist pas over de toekenning van het bijzonder statuut na advies van de gespecialiseerde vzw Cursief, die daarvoor vaste protocollen en aan de universiteiten ontwikkelde testbatterijen hanteert. Een toegekend bijzonder statuut mag dan ook niet door de opleidingen zomaar ter discussie worden gesteld. Individuele lesgevers mogen studenten ook niet verplichten om hun bijzonder statuut nog eens te verantwoorden en worden geacht de privacy van de studenten met een bijzonder statuut te respecteren. Een student moet zijn functiebeperking niet bekend maken aan medestudenten en mag daar ook niet indirect toe gedwongen worden Na de toekenning van het bijzonder statuut ontvangen de student en de verantwoordelijk lesgever een adviesbrief van Cursief met daarin de redelijke aanpassingen die voor de student wenselijk zijn gezien de specifieke functiebeperking. De student spreekt vervolgens de verantwoordelijke lesgever aan om samen te bepalen welke faciliteiten haalbaar en aanvaardbaar zijn met betrekking tot de specifieke opleidingsonderdelen. Het monitoraat kan hierbij ook bemiddelen. De examenvorm en soms de doelstellingen van het opleidingsonderdeel zullen mee bepalen welke faciliteiten haalbaar en redelijk zijn. Het is geen arbitraire beslissing van de lesgever of de opleiding om faciliteiten al dan niet toe te kennen: als het er op aankomt, zal men concreet moeten kunnen motiveren waarom bepaalde faciliteiten worden geweigerd. De interne beroepscommissie let er ook op dat de redelijke aanpassingen werden toegestaan aan studenten met een functiebeperking. Ook de betrokken studenten hebben dus hun verantwoordelijkheid: zij moeten contact opnemen met de lesgevers indien ze faciliteiten voor een specifieke opleidingsonderdeel wensen. Ze moeten dat bovendien tijdig doen, namelijk voor de examenperiode.. Het volstaat niet dat een student op het moment van het examen zelf wijst op het bijzonder statuut. Ik ben ervan overtuigd dat u met uw constructieve houding tegenover studenten met een functiebeperking ons diversiteitsbeleid mee verder vorm zal geven en er zo toe zal bijdragen dat álle talentvolle jongeren met succes aan de UGent kunnen studeren. Met vriendelijke groeten Prof. Paul Van Cauwenberge, Rector

? WEINIG ONDERZOEK ADOLESCENTEN DL IN HET NEDERLANDS Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

? Cognitief profiel van eerstebachelorstudenten met dyslexie Metacognitie, executieve functies en persoonlijkheid bij studenten met dyslexie Slaagkansen en predictoren van succes bij studenten met dyslexie Assessment bij studenten met dyslexie in het hoger onderwijs Implicaties voor het onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk ? Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs" - Dyslexie en het hoger onderwijs

Onderzoeksopzet dyslexie- project Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet

Nieuwe studie Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet

Deelnemende studenten 100 eerstebachelorstudenten met dyslexie Achterstandscriterium Hardnekkigheidscriterium Exclusiecriterium 100 studenten zonder dyslexie Zelfde leeftijd Zelfde geslacht Zelfde studierichting Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet

Percentage in steekproef Percentage in populatie Geslacht Aantal en proporties mannen en vrouwen in de steekproef en populatie Geslacht Aantal in steekproef Percentage in steekproef Aantal in populatie Percentage in populatie Vrouw 59 59% 24617 55% Man 41 41% 20233 45% Totaal 100 100% 44850 Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet

Onderwijsinstellingen Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet

Percentage in steekproef Percentage in population Opleidingsniveau Aantal en proporties studenten ingeschreven in een professionele en academische bacheloropleiding in de steekproef en populatie Aantal in steekproef Percentage in steekproef Aantal in population Percentage in population Professioneel 63 63% 89263 47% Academisch 37 37% 101590 53% Totaal 100 100% 190853 Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet

Studiedomein Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet

Comorbiditeit Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet

Vooropleiding Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet

Sociaal-economisch status Symposium "Dyslexie in het hoger onderwijs”- Onderzoeksopzet