Participatie als sleutelbegrip

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

Communicatie en draagvlak
Mediërend leren op bs. Theresia
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
STRATEGISCHE PLANNING
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Talentmanagement in de Technische Dienst
Nadruk op de lokale samenleving
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Opzet van de workshop Kennismaken
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
1 Samenlevingsopbouw en de zorg voor welzijn Gekaderd in de zorg voor welzijn / welzijnszorg is samenlevingsopbouw 1. De aanduiding van een perspectiefverschuiving.
Oefeningen sociale agogiek
Oefeningen sociale agogiek
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Bouwstenen voor Gemeenterlaties
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Commercieel beleid en recht
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Presentatie Vocational Service2 april Vocational Service Visie, Aanpak en Plan
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Social work Week 2.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Hoe pedagogisch handelen?
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Collectieve transitie en veerkracht
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Gelijke kansen op school: het kan!
Lokaal Sociaal Beleid.
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
MeeGaan vzw   Visie.
Transcript van de presentatie:

Participatie als sleutelbegrip Onderscheid participatie Als methodisch principe = aanduiding doelmatig beleid Als beleidsprincipe = beleidsvoorwaarde

Participatie als sleutelbegrip Participatie als methodisch principe Cf. onderscheiden functies participatie Educatieve functie: via participatie leert men participeren Pacificerende functie: via participatie worden collectieve beslissingen beter aanvaard Integrerende functie: via participatie verhoogt het gemeenschapsgevoel

Participatie als sleutelbegrip Participatie als beleidsprincipe: cf. sociale probleemdefinitie Uitgangspunt: analyse differentiële participatie (verschillende wijzen, en ongelijke mate van participatie) Probleemstelling: ontstaan maatschappelijke breuklijnen op diverse domeinen; armoede als cumulatief resultaat marginalisering op diverse domeinen Beleidsdoelstelling: doorbreken marginalisering door erkenning recht van eenieder op behoefteformulering  Participatief werken als uitdrukking samenlevingsengagement

Participatie als methodisch / beleidsprincipe = spanningsveld cf. debat verzorgingsstaat: ontwikkelingen van “utilitaire” naar “normatieve” burgerschapsopvatting  Als waardevol erkend methodisch werken als voorwaarde tot radicalisering naar principe Radicaal principe als voorwaarde om debat open te houden

Op spanningsveld methodisch / beleidsprincipe betekenis “passieve participatie” Cf. appel op participatie= negatief wanneer beperkt tot “randbeslissingen” Cf. Terugslageffect vanuit bevolking naar waarde participatie, a fortiori in kansarmoede situaties  Terugslageffect vanuit beleid naar participatiestreven in hoofde van eenieder  Risico reductie participatievragen tot verzorgingsvragen  Terugslagbeweging in ontwikkeling verzorgingsstaat

Participatie als methodisch / beleidsprincipe Differentiatie participatiepraktijken Participatieladder (Hart) (1) Manipulatie: appel op uitvoering extern bepaalde doelen, zonder dat implicaties ervan begrepen worden Decoratie: appel op participatie in functie beeldvorming participatief beleid (“schattigheidseffect”) Afkoping: appel op participatie in beleidsvorming tot legitimering beleidspraktijk

Participatie als methodisch / beleidsprincipe Participatieladder (Hart) (2) Informatie: appel op participatie aan project waarbij intenties en consequenties participatie begrepen worden Consultatie: participatie in termen van raadpleging en behoeftepeiling, zonder betrokkenheid bij analyse en beleidsbeslissing Community development: volwaardige participatie binnen door externen genomen initiatief Zelforganisatie: initiatief actie gaat uit van beoogde doelgroepen zelf (participatie als uitgangspunt)

Diversiteit participatiepraktijken Noodzaak realisatie participatie als beleidsprincipe via ontwikkeling reflexieve praktijk = omkering “wij-zij” verhouding (categoriaal denken) naar wat doelgroepen onderling verbindt ( onderscheid marginalisering / marginaliteit)

Participatie als methodisch principe cf. praktijkonderzoek VIBOSO Referentiekader participatie (technisch instrument) Reflectie op participatie-benadering Adequate begeleidershouding Inzet specifieke methodes (drie componenten in onderlinge wisselwerking, p. 537)

Reflectie op participatie-benadering Opbouw concrete opdrachten leidend tot participatieverruiming en/of participatieverdieping Op vlak van deelnemers en/of aanbod  Verkennen en toeleiden deelnemers Ontwikkeling aanbod afgestemd op deelnemers Kansen scheppen Deelnemers ondersteunen

Adequate begeleidershouding Agogische vaardigheden (mensen kunnen aanspreken, werken met groepen, democratisch leidinggeven, realisatie mogelijkheidsvoorwaarden participatie, …) Communicatie Creativiteit (cf. debat basiscompetenties agogisch handelen) Inclusief: engagement in sociale probleemanalyse gebaseerd op onderzoek situatie

Drie dimensies voor opmaak sociale kaart: Onderzoek situatie Opmaak sociale kaart = weerspiegeling sociaal-economische, ruimtelijke, politieke en beleidsmatige geschiedenis van een territorium Drie dimensies voor opmaak sociale kaart: Ruimtelijke en sociaal-economische theoretische benadering Fundamentele hoekstenen architectuur sociale kaart Stappen tot realisatie sociale kaart

1. Ruimtelijke en sociaal-economische dimensie Territoriale eenheid= drager veranderingen + spiegel interacties maatschappelijke mechanismen en beleidsmaatregelen  territorium = heterogeen (verscheidenheid bouwstijlen, bevolkingsgroepen, levensstijlen, voorzieningen, …) Territoriale eenheid= historische constructie sociale kaart : via inzicht deze constructie ontdekken (“reconstrueren)

2. Architectuur sociale kaart 3. Stappen bij opmaak sociale kaart Doelstellingen bepalen op basis van literatuuronderzoek Ruimtelijke eenheden afbakenen Aanduiden te onderzoeken terreinen en aangeven per deelterrein wat onderzocht zal worden Keuze van de onderzoeksmethode en analyse van de gegevens Interpretatie van de resultaten Rapportage Conclusies

Inzet specifieke methoden B.v. doelgerichte interventieplanning (DIP) planning for real leefbaarheidsonderzoek nieuwe stijl (LENS)