Integratieve handelingsorthopedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Presentie: achtergrond, methodiek en filosofie
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Ouders en Kinderen Centraal
….een korte presentatie
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Het energieproject EEN BEELD UIT DE PRAKTIJK. van “Ik heb geen zin om therapie te doen en dieet te gaan volgen.” tot “Wanneer is het nog eens energieproject.
Hogescholen in Dialoog
Ervaringen met de invoering van CGO
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Het belang van een structurele aanpak. De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Human Dynamics.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
Contextuele therapie en ‘psychodramapuppets’ in de 3de fase van LSCI
Een theoretische verkenning
Cultureel burgerschap: een integratieve agenda voor een transdisciplinair debat Masterscriptie Frederik Boven.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Besluiten omtrent ruimtelijke ontwikkelingen 15 casussen als voorbeelden.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Kinderen en...hun sociale talenten
vanuit een herstelgerichte visie!
Introductie Systems Engineering
Leerstijlen KOLB SJM.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Pauline de Heer Jaarcongres Public Finance 6 november 2013 Systeemdenken bij maatschappelijke transities Afbeeldingen: Zorgbelang Brabant, Uitspraken.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe pedagogisch handelen?
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
ACTIE onderzoek.
BOM-model PV 25/03/2014.
ORTHOPEDAGOGIEK Eric Broekaert
In de vuurlinie van een pos
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

Integratieve handelingsorthopedagogiek Eric Broekaert 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Case Robbe: 13 jaar Agressief t.a.v andere kinderen Vernielt materiaal Brutaal t.a.v begeleiders Hoe omgaan met Robbe? 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Teamvergadering Hoe probleem oplossen? Token – economysysteem Positief bekrachtigen Zoeken naar de oorzaak Time – out Afreageren 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Besluit Time – out Gesprek naar oorzaak Positief bekrachtigen ~ Handelingsplan wordt toegepast in de praktijk 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Een volgende teamvergadering… 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Teamvergadering Verantwoordelijkheid geven Gesprek met betrokkenen 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Besluit Bekrachtiging Time – out Gesprekken Context betrekken 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

De praktijk zal uitwijzen wat volgt… 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Kort samengevat: Er zijn verschillende visies Deze hoeven niet allemaal gebruikt te worden Nuttige elementen uit de gebruikte visies worden geïntegreerd in het handelen De bekomen handelingswijze is de motor om te komen tot een nieuw handelingsplan 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Theoretische duiding 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Eclectisch – systeemdenken – integratief Terminoligische verwarring (vb. Schoorl<>Broekaert) Prof. Broekaert positioneert zijn theorie integratief 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Onderscheid eclectische – integratieve benadering Integratief Vage grens 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Eclectisch Samengaan van de elementen, zonder deze op elkaar te betrekken. De verschillende onderdelen komen aan bod, maar het is niet de bedoeling een nieuw geheel te vormen 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Integratief Integrare: terug naar één brengen; men vormt een nieuwe eenheid waarbij elementen op elkaar betrokken worden Nieuwe eenheid wordt telkens aangepast in en door concrete handelen 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Vage grens Vanuit verschillende theorieën zoeken naar nieuwe eenheid = integratief, MAAR: nieuw uitgangspunt als onveranderbaar = eclectisch 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Onderscheid systeemdenken – integratieve handelingsorthopedagogiek Systeemdenken: overkoepelende term Onderscheid binnen systeemdenken Onderscheid systeemdenken – integratieve handelingsorthopedagogiek 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Onderscheid binnen systeemdenken Organistisch/transactioneel/relationeel systeemdenken: verbindingen centraal, ook aandacht voor ongrijpbare, niet waarneembare Interactioneel: niet noodzakelijk verbindingen en relaties tussen delen,waarneembare interactie centraal 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Onderscheid systeemdenken – integratieve handelingsorthopedagogiek Vooral transactionele systeemdenken sluit aan bij integratief denken, maar systeemdenken = statisch <> integratief = proces in beweging Bij interactioneel systeemdenken kiest men exclusief voor expliciete orde <> integratief: impliciete, expliciete en manifest impliciete orde 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Creatieve zoektocht al doende Integreert handelenderwijze vele stromingen en visies (niet van elke visie moet iets gebruikt worden). Vier principes: Globaliteit: opvoeding = eenheid; deel, tegendeel en geheel zijn complementair Beweegelijkheid: respect voor eeuwige dynamiek van het menselijk leven Handelen Integratie 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Bedankt voor uw aandacht Veerle Craemers Joke Kerkhof Ilse Van Hoeymissen Mieke Puystjens Fem Pieters Jella Govaerts Riet Steel Sara Despiegelaere 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek

Integratieve handelingsorthopedagogiek Bibliografie Broekaert, E. (1988). Integratieve handelingsorthopedagogiek. Leuven/Amersfoort: Acco. 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek