Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Psychologie van de armoede
Van voedselweigering naar kauwen Daniel Seys Diana Kroes
Taghon Geert 2011.
Academie voor Management
De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Rekenproblemen en Dyscalculie
o.a. bij deelname in het verkeer
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Slaapstoornissen bij jonge kinderen
examen 4 vragen Algemene vragen 2 bladzijden Betoog waarin
Nadelige effecten van pogingen tot controle van oncontroleerbare pijn.
Psychologie van de beweging: afspraken
Chronisch ruglijden: een gezondheidspsychologisch perspectief
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Arousal, angst & stress Definities
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Dr. P. Hallet, Wetenschappelijke Raad ZOL, mei 2012
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Ongewenste ionen verwijderen
Opbouw Verslaving Verslaving en hersenen. Middelen (alcohol)
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Hoe het beste van mensen gedaan te krijgen Organizational Behavior Management Creëer een werkomgeving die het beste uit de mens haalt en daardoor de hoogste.
Pedagogische interventie PEP-poli
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
prikkel of situatie gedragpositieve gevolgen associatie.
Stel: EV = € en VV = € RTV = 10% en IK (IVV) = € 40
Organisatiepsychologie les 1
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Een test blijft een test………. Positief? Positief!
Gedrag.
Ouderavond Bs de Ratel Sigrid Bokkers Erno Mijland
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Psychologie van het leren
(of belonen of bekrachtigen)
Opdracht 3.3.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
Naam school Datum Logo van de school
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Begeleiden 8 februari 2016.
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Transcript van de presentatie:

Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren Klassieke conditioring Leren van voorspelbaarheid Operante conditionering Leren van controleerbaarheid

Thorndike en de wet van het effect Achtergrond darwinisme toegepast op gedrag

De “Puzzle box” van Thorndike

Resultaten

Wet van het effect R1 (in tralies bijten) Eerste trial R2 (op en neer springen) R3 (miauwen) … Rn (touw trekken) Beloning Neigt naar R1 (in tralies bijten) Latere trials R2 (op en neer springen) Geen inzichtelijk leren, maar puur reflexmatig leren R3 (miauwen) … Rn (touw trekken) Beloning Neigt naar

Skinner en operant gedrag Leren door consequenties van gedrag (R->C) leren gedrag te stellen tgv positieve consequenties leren gedrag niet te stellen tgv negatieve consequenties

Belangrijkste bevindingen Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s

Partiële bekrachtiging

Belangrijkste bevindingen Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s

“Shaping” of successieve approximatie Gewenste gedrag is complex en zal nooit spontaan gesteld worden Complex gedrag wordt opgedeeld in verscheidene tussenstappen of tussendoelen

Disregulation activity level PAIN BEHAVIORS Cognitions Physiology Behaviors Social attention Pain behaviors Reduction distress Decreased pain ... Disregulation activity level Disuse syndrome

Mechanism: Operant Conditioning PAIN BEHAVIORS Consequences

Pijntolerantie Sec.

Bekrachtigingsschema’s Ratioschema Intervalschema Fixed Ratio Variabel Ratio

Aard van de Consequentie Negatief Positief Toedienen Pos. bekrachtiging Positieve straf (Shaping) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) Ophouden Negatieve Straf (Time-out) Negatieve Straf Neg. bekrachtiging Verwijderen (Uitdoving) (Vermijdingsgedrag)

Positieve bekrachtiging Niet noodzakelijk materieel Sociale bekrachtiging (groep) Te vaak enkel de besten Tussendoelen ook belangrijk

Positieve straf Wet van effect: asymmetrisch effect van straf tijdelijk? Effect afhankelijk van tijd tussen R en C habituatie aan straf geconditioneerde angst of agressie niet altijd aanwezig geen gedragsalternatieven Soms nodig automutilatie, bruxisme, duimzuigen ruminatie bij kinderen

Voorbeeld automutilatie

Positieve straf Gedrag wordt benoemd Niet op persoon onmiddellijk en met goede intensiteit met gedragsalternatief

Negatieve straf: Time out

Oefening: Probeer voor elk van de cellen een aantal voorbeelden te vinden Aard van de consequentie Negatief Positief Toedienen Pos. bekrachtiging Positieve straf (Shaping) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) Ophouden Negatieve Straf (Time-out) Negatieve Straf Neg. bekrachtiging Verwijderen (Uitdoving) (Vermijdingsgedrag)

Besluit Leren van controleerbaarheid is essentiele vorm van leren Positieve bekrachtiging is essentieel in ons leven Straf is niet altijd en overal effectief