Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren Klassieke conditioring Leren van voorspelbaarheid Operante conditionering Leren van controleerbaarheid
Thorndike en de wet van het effect Achtergrond darwinisme toegepast op gedrag
De “Puzzle box” van Thorndike
Resultaten
Wet van het effect R1 (in tralies bijten) Eerste trial R2 (op en neer springen) R3 (miauwen) … Rn (touw trekken) Beloning Neigt naar R1 (in tralies bijten) Latere trials R2 (op en neer springen) Geen inzichtelijk leren, maar puur reflexmatig leren R3 (miauwen) … Rn (touw trekken) Beloning Neigt naar
Skinner en operant gedrag Leren door consequenties van gedrag (R->C) leren gedrag te stellen tgv positieve consequenties leren gedrag niet te stellen tgv negatieve consequenties
Belangrijkste bevindingen Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s
Partiële bekrachtiging
Belangrijkste bevindingen Bekrachtiging (“reinforcement”): positief of negatief Uitstel van bekrachtiging Extinctie of uitdoving Discriminatieve stimulus: S->R->C Generalisatie Geconditioneerde bekrachtiging Partiële bekrachtiging Controleerbaarheid en aangeleerde hulpeloosheid Shaping” of successieve benadering Beloningschema’s
“Shaping” of successieve approximatie Gewenste gedrag is complex en zal nooit spontaan gesteld worden Complex gedrag wordt opgedeeld in verscheidene tussenstappen of tussendoelen
Disregulation activity level PAIN BEHAVIORS Cognitions Physiology Behaviors Social attention Pain behaviors Reduction distress Decreased pain ... Disregulation activity level Disuse syndrome
Mechanism: Operant Conditioning PAIN BEHAVIORS Consequences
Pijntolerantie Sec.
Bekrachtigingsschema’s Ratioschema Intervalschema Fixed Ratio Variabel Ratio
Aard van de Consequentie Negatief Positief Toedienen Pos. bekrachtiging Positieve straf (Shaping) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) Ophouden Negatieve Straf (Time-out) Negatieve Straf Neg. bekrachtiging Verwijderen (Uitdoving) (Vermijdingsgedrag)
Positieve bekrachtiging Niet noodzakelijk materieel Sociale bekrachtiging (groep) Te vaak enkel de besten Tussendoelen ook belangrijk
Positieve straf Wet van effect: asymmetrisch effect van straf tijdelijk? Effect afhankelijk van tijd tussen R en C habituatie aan straf geconditioneerde angst of agressie niet altijd aanwezig geen gedragsalternatieven Soms nodig automutilatie, bruxisme, duimzuigen ruminatie bij kinderen
Voorbeeld automutilatie
Positieve straf Gedrag wordt benoemd Niet op persoon onmiddellijk en met goede intensiteit met gedragsalternatief
Negatieve straf: Time out
Oefening: Probeer voor elk van de cellen een aantal voorbeelden te vinden Aard van de consequentie Negatief Positief Toedienen Pos. bekrachtiging Positieve straf (Shaping) Neg. bekrachtiging (Ontsnappings- Gedrag) Ophouden Negatieve Straf (Time-out) Negatieve Straf Neg. bekrachtiging Verwijderen (Uitdoving) (Vermijdingsgedrag)
Besluit Leren van controleerbaarheid is essentiele vorm van leren Positieve bekrachtiging is essentieel in ons leven Straf is niet altijd en overal effectief