Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Ontwerpprojecten In de praktijk
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Samenwerking universiteit - hogescholen. Bachelor toerisme – en recreatiemanagement Master Toerisme Voorbereidingsprogramma Schakelprogramma Bachelor.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Universiteit Gent – Oktober 2013 Universiteit Gent.
Masteropleiding sociaal werk
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
HAN Faculteit Educatie.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Landbouwbreed Floracollege.
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
K.U.Leuven Modeltrajecten Master in Overheidsmanagement en -beleid Instituut voor de Overheid K.U.Leuven.
Modeltrajecten Master in Overheidsmanagement en - beleid K.U.Leuven Faculteit Sociale Wetenschappen Instituut voor de overheid.
Modeltrajecten Master in Overheidsmanagement en - beleid K.U.Leuven Faculteit Sociale Wetenschappen Instituut voor de overheid.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Resultaatgericht Samenwerken
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
MOOC Massive Open Online Course > 1900 opleidingen
De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk. De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk.
Opleiding, onderzoek en werkveld
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Thinking like an economist
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Als de samenleving je laboratorium is
Leraar worden aan de universiteit? Het kan!
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent

‘Sociaal werk’ als wetenschappelijke discipline Vormgegeven vanuit twee onderscheiden tradities : –social policy and social work –sociaal pedagogische traditie  sociaal werk = koepelbegrip  sociaal werker = ‘medevormgever’ in de discussie sociaal werk, sociale politiek en sociaal beleid

Focus op onderzoek Onderzoek vormt de basis voor de opleiding ‘sociaal werk’ –Onderzoek dienstbaar aan sociaal werkpraktijk gericht op verbetering en innovatie sociaal werkpraktijken –Onderzoek als sociaal werkpraktijk cf. sociaal beleidsonderzoek –Sociaal werkpraktijk als middel tot onderzoek cf. theorievormend onderzoek

Competenties Academische competenties –In sociaal werk en aanverwante wetenschappen kennis –Wetenschappelijke competentie onderzoek en ontwerp –Intellectuele competentie systematische kritische reflectie; profesisonele houding –Competentie in samenwerken en communiceren wetenschappelijk en maatschappelijk forum –Maatschappelijke competentie geschiedenis meenemen –Beroepsspecifieke competentie Zelfstandig doen van/omgaan met onderzoek

Academische opleiding  geen ‘voortgezette opleiding’ zelfde ‘terrein’, maar verschillende benadering  eigen finaliteit professionele opleiding: beroep als uitgangspunt academische opleiding: onderzoek praktijk als uitgangspunt  samenhang professionele en academische opleiding Cf. veranderende rol sociaal werker: van dienstverlening en beleidsuitvoering naar ook beleidsvorming en ondersteuning sociale netwerken en sociale leerprocessen –nood aan reflectieve professionalisering

Programma Instroom professionele bachelor  schakelprogramma focus op theorievorming focus op methoden en technieken onderzoek –Statistiek –kwalitatieve onderzoeksmethoden Instroom academische bachelor  voorbereidingsprogramma focus op praktijktheorie en stage

De opleiding en de studenten Academische opleiding  academische context  ‘wennen’ Professoren en assistenten: toegankelijk én aanspreekbaar Input studenten –Studentenvertegenwoordiging –Colleges en seminaries Iedere student telt! Tegelijk: ‘work in progress’