Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent
‘Sociaal werk’ als wetenschappelijke discipline Vormgegeven vanuit twee onderscheiden tradities : –social policy and social work –sociaal pedagogische traditie sociaal werk = koepelbegrip sociaal werker = ‘medevormgever’ in de discussie sociaal werk, sociale politiek en sociaal beleid
Focus op onderzoek Onderzoek vormt de basis voor de opleiding ‘sociaal werk’ –Onderzoek dienstbaar aan sociaal werkpraktijk gericht op verbetering en innovatie sociaal werkpraktijken –Onderzoek als sociaal werkpraktijk cf. sociaal beleidsonderzoek –Sociaal werkpraktijk als middel tot onderzoek cf. theorievormend onderzoek
Competenties Academische competenties –In sociaal werk en aanverwante wetenschappen kennis –Wetenschappelijke competentie onderzoek en ontwerp –Intellectuele competentie systematische kritische reflectie; profesisonele houding –Competentie in samenwerken en communiceren wetenschappelijk en maatschappelijk forum –Maatschappelijke competentie geschiedenis meenemen –Beroepsspecifieke competentie Zelfstandig doen van/omgaan met onderzoek
Academische opleiding geen ‘voortgezette opleiding’ zelfde ‘terrein’, maar verschillende benadering eigen finaliteit professionele opleiding: beroep als uitgangspunt academische opleiding: onderzoek praktijk als uitgangspunt samenhang professionele en academische opleiding Cf. veranderende rol sociaal werker: van dienstverlening en beleidsuitvoering naar ook beleidsvorming en ondersteuning sociale netwerken en sociale leerprocessen –nood aan reflectieve professionalisering
Programma Instroom professionele bachelor schakelprogramma focus op theorievorming focus op methoden en technieken onderzoek –Statistiek –kwalitatieve onderzoeksmethoden Instroom academische bachelor voorbereidingsprogramma focus op praktijktheorie en stage
De opleiding en de studenten Academische opleiding academische context ‘wennen’ Professoren en assistenten: toegankelijk én aanspreekbaar Input studenten –Studentenvertegenwoordiging –Colleges en seminaries Iedere student telt! Tegelijk: ‘work in progress’