MASTERPROEF I Opleidingsonderdeel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Masterproef en Onderzoek Prof. Dr. Eva Van den Bussche.
Masterproef DGK
Het doen van onderzoek in klas 4
Eindwerk zesde jaar.
Thema RFR kw1 Plan van Aanpak (PvA) Afstudeerscriptie
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Telecommunicatie & Telematica
Ingenieursvaardigheden
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Arbeids- en Organisatiepsychologie
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOGIE PROBLEEMSTELLING INLEIDING IN DE METHODE Karoline Vangronsveld LES.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Scriptieseminaries sociale agogiek Algemene afspraken.
IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en richtlijnen
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Het schrijven van een scriptie Citeren en refereren Maandag 14 oktober 2002 NB II 09H00.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Al doende leren training docenten
SCRIPTIES PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN BEDOELING Het doorlopen van een gericht wetenschappelijk proces Een reflectie over het pedagogisch handelen.
Enkele voorbeelden.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Module Communicatie 3de dag
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Leerkring POW Fase 4.
Theorielessen in projectmatig werken
Evidence-Based Medicine
Workshop evalueren Dcp
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
PSO. Praktisch school onderzoek.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Methoden & Technieken van Onderzoek
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Masterproef sociaal werk sociaal beleid. Masterproef Sluitstuk van een academische opleiding Belang masterproef manifesteert zich in het aantal studiepunten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Infosessie Bachelor 3: curriculumregistratie curriculum onderzoekstaak Maandag 27 september 2010
Het onderzoeksverslag
Toelichting Masterproef
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Toelichting Masterproef
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Praktijkgericht onderzoek
introductie Wikiopdrachten
Transcript van de presentatie:

MASTERPROEF I Opleidingsonderdeel Gedeelte van het scriptieproject uitwerken Op basis van overleg tussen promotor/begeleider en student (individueel). Student neemt initiatief Daarnaast seminaries waarin systematische en interactieve begeleiding wordt voorzien

Concrete uitwerking Structuur: 5 seminaries verplicht volgen Opdrachten uitvoeren Op het eind van seminarie opdracht Inleveren ten laatste één week voor volgende seminarie (op het secretariaat), samen met vragen/problemen/bedenkingen Vragen/problemen/bedenkingen en feedback wordt dan plenair behandeld in volgend seminarie

Inhoud scriptieseminaries Algemene inleiding 28/09, 14u30, Aud 4 Probleemstelling van scriptie 18/10, 17u, Aud 4 Methodologie (1 te volgen) Experimenteel onderzoek, 14/11, 13u, Aud 4 Vragenlijsten, 16/11, 16u30, Aud 4 Literatuurstudie (in overleg met promotor) Resultaten Discussie

Nuttige Info Uitgangspunt is APA manual. Verkorte versie Plonsky, M. (2000). Psychology with style: a hypertext writing guide (v3.1). University of Wisconsin, Stevens Point. Beschikbaar op http://www.uwsp.edu/psych/apa4b.htm Website van de vakgroep: http://www.ekgp.ugent.be/ onder ‘algemene ad valvas’: Infobundel Transparanten Vandierendonck, A. (2002).

Evaluatie Procesevaluatie: tijdig uitvoeren opdrachten Resultaatsevaluatie: eindpaper op einde 2e semester bij FSA ingediend Beoordeling: realisaties obv overleg, probleemstelling, methode, coherent, conform informatie seminaries, APA

Paper In overleg met promotor/begeleider Minimaal probleemstelling, vraagstelling, plan met tijdstraject Klemtoon kan verschillen Voor empirische en methodologische studies is onderzoeksplan (methode) onontbeerlijk 15 tot 40 blz (inclusief referenties), lettertype 12, anderhalve interlinie, volgens APA, bij FSA indienen

Voorbeelden paper Student A: 5 blz inleiding gebaseerd op oefenpaper probleemstelling 10 blz nagenoeg volledig uitgewerkte methode Student B: 10 blz inleiding met probleemstelling 5 blz methode gebaseerd op oefenpaper Student C: 10 blz inleiding 10 blz methode 10 blz resultaten

Opdracht tegen volgende keer “werk de probleemstelling van uw scriptie uit op maximaal 2 bladzijden”. Opdracht minstens 1 week voor volgende scriptieseminarie indienen op secretariaat vakgroep (3e verdieping).

Wat is een thesis? Beslaat +/- 50 blz. (15000 woorden) Volgt de structuur van een wetenschappelijk artikel (onderzoek of literatuurstudie) Volgt de APA richtlijnen deontologie, behandelen van proefpersonen, citeren en refereren (plagiaat!) ...

Beoordeling van een thesis Door 3 mensen Promotor 2 ZAP-leden of AAP-leden van andere vakgroepen dan promotor met minstens 3 jaar onderzoekservaring Eindcijfer is rekenkundig gemiddelde van de 3 scores Bij meer dan 4 punten verschil is overleg tussen beoordelaars nodig

Structuur van een thesis Bestaat uit: Inleiding (+/- 15 blz) Methode (5 tot 10 blz) Resultaten (5 tot 15 blz) Discussie (5 tot 10 blz)

Inleiding Literatuurstudie op basis van wetenschappelijke bronnen Situering van het onderwerp binnen de relevante literatuur - Algemene situering - Meer specifieke situering binnen de reeds bestaande literatuur - Wat wordt nieuw toegevoegd: wat zijn de onderzoeksvragen Bereidt voor op de hypothesen en onderzoeksvragen (laatste blz. inleiding) Is zeer gericht op het introduceren van onderzoek (literatuur of empirisch)

Inleiding: een aantal tips Je thesis moet door psychologen kunnen worden gelezen Wordt beoordeeld door prof. of ervaren assistent (toon dat je je verworven kennis kan toepassen/integreren op een door jou gekozen domein binnen de psychologie) Niet alle bronnen zijn even wetenschappelijk: tijdschriften (jaartal, impact, citaties, opgenomen in databases), boeken (basiswerken, database) zie les klinische psychologie 3° Ba (Prof; R. De Raedt).

Inleiding: een aantal tips Jouw inleiding = meest recente overzicht Maak je een wetenschappelijke stijl eigen: Bronnen integreren ipv na elkaar beschrijven (let op met opsommen) Let op met vertalingen uit het Engels Let op met te complexe zinnen Probeer anderzijds ook niet te populariseren Vermijd zoveel mogelijk letterlijk citeren (pagina vermelden)

Inleiding: een aantal tips Start best met degelijke review-artikels, maar let op originaliteit eigen werk Consulteer eens een paar thesissen op jouw vakgebied Vermijd eerst een hele stapel literatuur te lezen zonder notities, maar schrijf terwijl je leest Refereer juist naar de bron: APA regels!

Methode Bij empirisch onderzoek meest gestructureerde deel Bestaat uit drie delen: beschrijving (1) populatie, (2) procedure, en (3) meetinstrumenten [ or stimuli and material] Streef een zo groot mogelijke overeenkomst na tussen methode (bvb. meetinstrumenten) en inleiding (bvb. onderzoeksvragen, hypothesen). Uit inleiding moet duidelijk worden waarom bepaalde operationalisatie is gekozen

(1) populatie Hoeveel Verdeling geslacht, leeftijd, beroep, IQ, ernst van stoornis, ... Eventuele matching met controlegroep Let op met ‘experimentele groep’ voor klinische populaties (experimentele groep is voorbehouden voor experimenteel onderzoek)

(2) procedure Hoe personen gerecruteerd Hoe personen deontologisch correct behandeld Anonimiteit (gesloten omslag, geen namen, geen inkijk van anderen,...) Written consent Mogelijkheid om uit te stappen Debriefing, ... Gedetailleerde beschrijving van opeenvolgende fasen (repliceerbaarheid)

(3) meetinstrumenten Hoe heb je je hypothesen/onderzoeksvragen geoperationaliseerd (vragenlijsten, codeerschema, reactietijden, ...) Beschrijving van het meetinstrument (meetpretentie) Validiteit, betrouwbaarheid, interne consistentie (cronbach’s alpha), ...

Resultaten: empirisch onderzoek Beschrijvende en verklarende statistiek Volg de structuur van je onderzoeksvragen en hypothesen Beschrijf statistische toets en resultaten Standaardformulering (APA) Resultaten in tabel Enkel weergave van resultaten, nog GEEN interpretaties

Resultaten Gebruik DE juiste statistische techniek (meetniveau van de variabelen, multivariaat, eventuele correcties, ...) Bij literatuurstudie: werk systematisch, selecteer grondig je bronnen (beschrijf dit proces), ...

Discussie Terugkoppeling van resultaten naar de literatuur Wat betekenen de resultaten (ga niet te ver) let op mogelijke alternatieve verklaringen Beperkingen van het onderzoek Tips voor verder onderzoek Tips voor de praktijk (niet te speculatief)