Waarover men niet spreken kan Kunstagogiek versus Leren en Instructie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
EDO in de lerarenopleiding
Filosofie Op HAVO en VWO.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Verstehende of interpretatieve benadering
De waarde van cultuureducatie
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Geletterdheid….. Wat is dat?
De Olympische scheppingsmythe
Het OKC en (pedagogische) diversiteit
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN EXPRESSIETHEORIE Maarten Steenhagen.
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Het belang en functie van spel
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
Thema 3 Visies op leren en instructie: een ontologische en epistemologische discussie.
1 Samenlevingsopbouw en de zorg voor welzijn Gekaderd in de zorg voor welzijn / welzijnszorg is samenlevingsopbouw 1. De aanduiding van een perspectiefverschuiving.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Foucault: How do people become subjects?
Waarover men niet spreken kan Kunstagogiek versus Leren en Instructie
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Existentialisme – stap voor stap
De Bestijging van de Berg van de Geest
Een theoretische verkenning
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Achttiende en negentiende eeuw
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Dossier Empowerment.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
IPC Nederland.
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Pedagogische theorieën
PZO-ZZP Grande Finale Pr8werk 30 november 2015 Denis Maessen.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Elk kind wil leren, elk kind wil groeien
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Begeleiding bij Werkplekleren
EEN VEILIGE THUISHAVEN
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
De toekomst van God volgens de filosofen
Naar een typologie van scholen
Sociologische paradigma’s
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Basics over communicatie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
We doen het samen Co-teaching.
Transcript van de presentatie:

Waarover men niet spreken kan Kunstagogiek versus Leren en Instructie

Overzicht “Leren en Instructie” ~ “Kunstagogiek” Ontologie Canon Bourdieu ~ veld Metafoor Waarheid en kunst

Leren en Instructie ~ Kunstagogiek Kunst: menselijke bedrijvigheid waarbij op een symbolische of esthetische wijze een inhoud wordt gecreëerd die tot een vorm van nadenken over de voorstelling dwingt. Kunstagogiek: leer van de communicatiestrategieën die in kunst besloten liggen en die wachten om te worden gedetecteerd

Leren en Instructie ~ Kunstagogiek Kunst: menselijke bedrijvigheid waarbij op een symbolische of esthetische wijze een inhoud wordt gecreëerd die tot een vorm van nadenken over de voorstelling dwingt. Kunstagogiek: leer van de communicatiestrategieën die in kunst besloten liggen en die wachten om te worden gedetecteerd Vorm van kennis Vorm van kennis

Leren en Instructie ~ Kunstagogiek Kennis: geheel van overtuigingen en inzichten die een mate van “waarheid” hebben Leren: verwerven van kennis Instructie: strategieën om leren te ondersteunen Vorm van kennis

Ontologie Kunst ~ kennis Zijnsleer ~ ontologie: filosofische stroming over de aard van de werkelijkheid en de aard van het zijn Verschillende visies: Objectivisme Empiricisme

Ontologie Fysisch object: “Stoel” Begrip: “Stoel” Idee: “Eenzaamheid”

Ontologie Fysisch object: “Stoel”

Ontologie: objectivisme Wilson (1997): antieke visie op kennis. Enkel de « goden » kennen alles. Spender (1998): “Knowledge is a thing for which we can gain evidence, and knowledge as such is separated from the knower”.

Objectivisme Axioma’s van Peikoff (1997): “The universe exists independent of consciousness”. De mens kan zijn werkelijkheid ten dele aanpassen aan de eigen behoeften maar uiteindelijk primeert de natuur : "Nature, to be commanded, must be obeyed“ De rol van het menselijk bewustzijn is niet de werkelijkheid creëren, maar wel de werkelijkheid begrijpen, verstaan.

Empiricisme McQueen (1998): “Knowledge is “Knowing”, “Understanding”. Empiricisten argumenteren dat kennis geen objectieve vaste waarde heeft. We kunnen de werkelijkheid niet ‘objectief’ kennen.

Ontologie Begrip: “Stoel”

Ontologie Idee: “Eenzaamheid”

Ontologie ~ empathie Idee: “Eenzaamheid Kunnen we kunst dan wel altijd “interpreteren”? Husserl, Merleau-Ponti, Heidegger: Invoelen (empiricistisch) Adorno; Decoderen (objectivistisch)

Ontologie Objectivisme versus empiricisme Ander nadruk op instructie Objectivisme: overdragen, herhalen, imiteren, modellen, nabootsen, memoriseren, … Empiricisme: nadruk op actie, uitlokken ervaringen, reflecteren, cues geven, samenwerken, uitwisselen ervaringen, … Gevolgen kunst en kunstagogiek

Canon Lijst kunstwerken: geniaal, subliem, onvergankelijk, diepzinnig, vernieuwend, … Steiner G.: collectieve geheugen, onwrikbare waarheid, universeel, … Welke “kunst” leren kennen? Canon ~ waardenvrij? Universeel ~ China?

Canon en leren en instructie Canon problematisch Idem “kenniscanon”: welke kennis is belangrijk, noodzakelijk? Wat moet een school als resultaat opleveren?

Canon kennis: Kliebard

Kliebard (1989) Humanisme/Mentale discipline: overdracht wetenschappelijke kennis en cultuur. ‘colonial curriculum’ waarin men vasthoudt aan de traditionele kennisbasis ‘humanistische benadering’ waarin men versneld state-of-the art kennis wil overbrengen (Spoetnik-crisis) Studie van het kind: basis ontwikkelingsverloop kinderen. Curriculum is bepaald door wat opgroeiende kinderen nodig hebben om te ontwikkelen tot volwassene.

Kliebard (1989) Sociale efficiëntie: instructie moet helpen om "a coolly efficient, smoothly running society" te realiseren. Lerenden moeten leren vlot participeren aan de samenleving. Sociaal meliorisme: curriculum dient om de maatschappij te verbeteren. Een curriculum moet bijdragen tot en meer rechtvaardige wereld (Freire, Illich).

Kenniscanon Universele kennis? Eenmaal voorbij “literacy”: keuzes wat betreft welke kennis waardevol is. Extremen Van kunstcanon naar democratisering van de kunst: “individuele expressie en emotie”? “Ieder zijn waarheid”?

Bourdieu ~ veld Maatschappij: “velden” die naar macht streven In een veld verwerft men een “dispositie” Dominant veld: bourgeoisie Mens kan in een “ander” veld terecht komen door verwerven van sociaal en cultureel kapitaal

Bourdieu en ‘veld’ Canon ~ cultureel kapitaal Van welk veld?

Bourdieu en veld “Theater”

Bourdieu: cultureel kapitaal Onderzoek: Vlaamse onderwijs weerspiegelt cultuurkapitaal van middenklasse. Kinderen krijgen cultureel kapitaal mee op basis van hun opvoeding: o.a. taalgebruik, taalvaardigheid, sociale vaardigheden, consumptiepatronen, vrijetijdsbesteding, waardensysteem, de levensstijl, opvattingen en aspiraties (Verhoeven et al., 2000). Lerenden: hoger studiesucces wanneer thuiscultuur overeenkomt met schoolcultuur. Kinderen uit gezinnen met een lage SES halen zwakkere resultaten omdat thuiscultuur niet aansluit bij de dominante schoolcultuur.

Metafoor

Kunst en metaforen Metaforen: verbinden van dingen, begrippen die weinig of niets met elkaar te maken hebben; vb. “Mens is als een wolf”. Metaforen: “rearranging the furniture of the mind” Kunst: radicale vorm van gematerialiseeerd metaforisch denken

Metaforen Metaforen: aanwijzen van een betekenis Wittgensteun: Zeigen versus Sagen Kunst bevat metaforen, referenten die wijzen naar iets Kunstwerk: gestold symbolencluster

Metaforen en leren ~ instructie Nieuwe inzichten ontstaan door metaforische link tussen bekende en onbekende Metaforen: brengen een stuk theorie als “ervaring” over Probleem: ervaring noodzakelijk Zie empiricisme

Waarheid en kunst Kan kunst waarheid aanreiken? Een geslaagd kunstwerk: het spirituele in materiële vorm (het sublieme) Kunst: Hoe kan in het bewustzijn van een kijker dezelfde ervaring ontstaan al bij de maker? Temporeel. Hoe: Door te beschouwen, “verweilen”, “Gelassenheit”, dralen, …

Waarheid en kennis

Waarheid en kennis Kennis: Hoe leer ik de volle betekenis van een begrip, idee, redenering, … kennen? Kennis: Hoe kan een lerende denken wat een instructieverantwoordelijke denkt? Hoe: Experiential learning, reflectie, uitwisselen ervaringen, samen werken

Waarheid en kennis

Tot slot Kunst, kennis, canon, ervaringen, metaforen, waarheid, … Recente inzichten benadrukken relativiteit van kunst; zie “nomadisme” Kunst gaat verder dan klassieke schoolse kennis: niet vast te pinnen “Kunstleraar” versus “leraar”?

Tot slot Nieuwe inzichten rond “zijn”: Deleuze, Derrida, Foucault, … nauwelijks verwerkt. Tegenover “kennis”canon recuperatie-mechanismen (BaMa, PhD ~ kunsten) Ecologie, Islam, derde wereld, …

Overzicht “Leren en Instructie” ~ “Kunstagogiek” Ontologie Canon Bourdieu ~ veld Metafoor Waarheid en kunst

Waarover men niet spreken kan Kunstagogiek versus Leren en Instructie