1 Introductie eerste jaarsstudenten 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3 deel 1: Marketing
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Het doen van onderzoek in klas 4
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Werken naar onderwijsbehoeften
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Bart Jan van den Brink coordinerend Docent NHL
Werkcollege Elektrotechniek
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Debriefing 24 januari 2012.
OPDRACHTEN VISUELE COMMUNICATIE 2011/2012 Visuele Communicatie college 1.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Software Technologieproject 3 Joanna Daudt Jan Heijnsdijk Koen Langendoen Hanneke Siegers Sebastiaan de Vlaam.
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail: Sheets en.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
De opleiding mechatronica
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
Voorlichting klas 3 sectorenteam H&A, Z&W en D&C (theater)
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Interactieve Media Kick Off V2 Kernproject. Onderwerpen Kick Off o Intro o Doelstellingen V2 Kernproject o Organisatie o Werkplekken o Deliverables o.
Kick Off V1 Kernproject 09/10. Propedeuse o 20 weken o 10 teams per projectpartner o Strakke organisatie (vastgestelde presentaties) o Nog geen verschil.
Internet IG8 INT Database driven websites. 2 Module opzet Hoorcollege Practicum Opdrachten Planning Beoordeling Materialen.
Kennismakingsspel, pagina12
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Onderzoeksvaardigheden 3
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Competentieprofiel CMD
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Pré-NLT-module 3D-printen
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Mini-onderneming.
Mini-onderneming.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Product van TU Delft, SEC
Keuzedeel Wijkgericht werken
Product van TU Delft, SEC
EXPERIMENT SHEET A/B TEST
Transcript van de presentatie:

1 Introductie eerste jaarsstudenten 2007 27-01-12 Introductie keuzesemester Technisch Multidisciplinair Ontwerpen (TMO) 1e semester 2012-2013 1

TMO bestaat uit de volgende vakken: 2 TMO bestaat uit de volgende vakken: Periode A Periode B Project deel 1 (TMOPRO1) Helleke Hendriks, Wouter Hijink, Bart Bozon Project deel 2 (TMOPRO2) Regeltechniek en mechatronica (REGMEC) Wouter Hijink Programmeren, sensoren, actuatoren en randapparatuur (SARAN) Bart Bozon Ontwerpmethoden en modelleren (OMMOD) Koen Terra, Rob Muller, Bram Striezenau, André Blaschette Constructieprincipes en tribologie (CONTRI) Rob Muller, Jan Gerritsen, Marc Pallada

3 Opzet TMO blok A - Lesweek 1-6 : Colleges, practica, project - Lesweek 7: Studieweek, project - Lesweek 8: Tentamen REGMEC Miniprojectweek OMMOD/REGMEC met op vrijdag presentatie - Lesweek 9: TMO-Projectweek met op vrijdag presentatie - Lesweek 10: Herkansingen/ evt. achterstand wegwerken zie ook excelfile Verplichte aanwezigheid!

OMMOD – Ontwerpmethoden en modelleren 4 OMMOD – Ontwerpmethoden en modelleren - Kennismaken met verschillende vormen van modelleren om werking van een nieuw te ontwerpen product te simuleren - Modelleren zowel wiskundig als conceptueel - Hiermee zekerheid vergroten dat product werkt zoals bedacht - Presenteren, documenteren, ontwerpproces en projectmanagement

Regmec – Regeltechniek en mechatronica 5 Regmec – Regeltechniek en mechatronica - Gedrag van gegeven dynamisch systeem omvormen naar gewenste prestaties zonder de machine zelf te herontwerpen - Implementatie van sturing in hardware - Ontwerpen van algoritmes - Introductie in mechatronisch ontwerpen

REGMEC / OMMOD miniproject TNO scanspiegel 6 REGMEC / OMMOD miniproject TNO scanspiegel

7 TMOPRO: Project Opdrachten op het snijvlak van elektrotechniek, werktuigbouwkunde en technische informatica. Project is multidisciplinair: zowel qua vakgebied als functieniveau In teams van 4 WTB studenten gedurende 2 blokken 1 project: - aan eind blok A 3 concepten en proof of principle - aan eind blok B werkend prototype of proof-of-concept (afhankelijk van opdracht) Geen tutor per team, maar 3 begeleiders voor alle teams: Bart, Helleke en Wouter

8 TMOPRO: Project Beoordeling project blok A (TMOPRO1) op basis van: - verslag, 60% - proof of principle, 40% beide minimaal 5,5 voornaamste toetscriteria: - eindresultaat (goed verslag + presentatie, presentabel proof of principle), goede onderbouwing van keuzes - goed projectverloop - professionele houding / communicatie richting externe opdrachtgever(s) - tevredenheid externe opdrachtgever

9 TMOPRO: Project Bij projectuitvoer gebruiken we SCRUM-methode: vanmiddag college daarover Keuze uit meerdere opdrachten, teams met name op basis van voorkeur voor opdracht Scherpstellen opdracht in overleg met opdrachtgever: is onderdeel van het project!

1010 TMOPRO: Project Deze week oriëntatiefase: - helder beeld van probleem - criteria van eindgebruiker en opdrachtgever - wat moet eindresultaat zijn 5W2H: Wie? O.a. Doelgroep, wie zijn betrokken bij probleem? Wat? O.a. Wat is het probleem, effect ervan? Waar? O.a. Waar doet probleem zich voor (plaats/situatie?) Wanneer? O.a. wanneer doet probleem zich voor, sinds wanneer? Waarom? O.a. mogelijke oorzaken? Waarom een probleem? Hoe? O.a. eerdere oplossingen? Hoeveel? O.a. hoe vaak? Hoeveel mensen hebben ermee te maken?

1111 TMOPRO: Project bb bron: Ontwerpen van technische innovaties (Oskam e.a. 2012)

1212 TMOPRO: Project bron: Ontwerpen van technische innovaties (Oskam e.a. 2012)

1313 Projectkeuze We lichten zo de 6 beschikbare opdrachten toe Je mag zelf je voorkeur aangeven: 1e, 2e en 3e voorkeur Hier mag je hooguit 2 TU opdrachten in opnemen Je voorkeur beschrijf je, met 5 steekwoorden per voorkeur en 1 regel tekst, op formulier en lever je uiterlijk vandaag 15:15 uur in bij Helleke Vanmiddag bij OMMOD krijg je van ons groepsindeling