Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit 2.6 - Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
INTERACTION DESIGN Week 3.
Advertisements

SDM en SDW 1972 – 1999 Ronald Langerhorst.
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Marktonderzoek als proces
RUP Elaboration Analyse en Ontwerp Jef Bergsma.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V De IV-infrastructuur (vervolg)
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
Het gegevensverwerkend proces
S.V.M. Systeeminceptie.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Het gegevensverwerkend proces
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Marktonderzoek als proces
Object Oriented Modeling
Testen upgrade Blackboard
BSN nederland De Action Learning MBA
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Informatieanalyse.
Functioneel Ontwerp.
Eindhoven Technische Universiteit Ondersteuning van het Ontwerpproces Bauke de Vries.
Gegevensanalyse Trajectdag 19 januari 2012 Steunpunt Jeugd.
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Project Erusmushuis ICT Beheerder Leerjaar 3 Blok 1.
Project Erusmushuis UML
Project Erusmushuis UML
Testen, deployment en configuratiemanagement
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Fase 3: Technisch Ontwerp
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
COMPUTEST BORREL – 2 Mei 2014 Van Performancetesten naar Performance Assurance TestNet Najaarsevenement 2014 Versie: 1.0 Datum: 30 oktober 2014.
Presentaties van het werk tot nu toe Tijdschrift Film Online product.
UML 2. Activiteitendiagrammen2. Activiteitendiagrammen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Insights & Essentials Willem van Putten
Minor Project- en Programmamanagement
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Kevin van der Vleuten Technisch Informatica Leerjaar 3 16 januari 2015Stage Presentatie1 / 19 W2000 Stage Presentatie.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Sprint 2 Demo Movie Energy Meter. Inhoudsopgave  Plan van Aanpak  Software  Onderzoeksplan  UML documenten  Use Case Diagram  Matrix  Domeinmodel.
DIS - project Jan-Willem Schreurs Arjen Visser Kees Schouten Johan van de Pol Leon Morsink‘InfoSys’ Bas Jacobs(Projectgroep 3)
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
Informatica-Actief Thema: Databases en informatiemodellering
SharePoint Versiebeheer
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Unified Modeling Language
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Stap drie bij projecten
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs geautomatiseerde procedures afbakenen Hoe? o Systeem beschrijven a.h.v. pseudocode o Links gebruikeractiviteiten, rechts machineactiviteiten

Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Ontwerpen procedures 1.Detailleren van de mens-machine dialoog (JSP – Jackson Structured Programming) 2.Bepalen schermvolgorden 3.Ontwikkelen user-interface (schermen en documenten)

Katholieke Hogeschool Kempen Doel: schermvolgorde in kaart brengen State Transition Diagram

Katholieke Hogeschool Kempen Richtlijnen voor een gebruiksvriendelijke user interface Consistentie (invoer en uitvoer) Logische input Duidelijke (fout)boodschappen Makkelijke help-functie Menu-gestuurd versus opdracht gestuurd Gebruik defaultwaarden Gebruik multimedia Uniformiteit

Katholieke Hogeschool Kempen analysedossier (+ haalbaarheidsonderzoek) 1.goedkeuren 2.prioriteiten bepalen Must have Should have Could have Want to have but … 3.kiezen ontwerpopties make buy help ask for support stuurgroep MoSCoW combinatie Activiteit 2.8 – Afsluiten functioneel ontwerp

Katholieke Hogeschool Kempen Case-study MEKKANNO Doel: o SVM-methode toepassen t.e.m. functioneel ontwerp Activiteiten: o Fase 1 - definitiestudie: presentatie PVA, use- case-model, activiteiten-profiel, informatiemodel en functiemodel o Fase 2 - functioneel ontwerp: presentatie van EPI’s, relationeel model, TUD, CRUD en schermvolgorden o Wekelijks analyse/ontwerp afstemmen met de key-user (docent = opdrachtgever + key-user)

Katholieke Hogeschool Kempen Case-study MEKKANNO (praktisch) Organisatie: o 4 personen per projectgroep. Verdeling verantwoordelijkheden onderling afspreken Rapport: o Alle gebruikte technieken verklaren o Afgeven tijdens laatste les Systeemanalyse Punten (30% van SA II): o Zowel op het proces van analyse en ontwerp als op het resultaat o Beoordeling door groepsleden als basis voor puntenverdeling

Katholieke Hogeschool Kempen Tekentools voor SVM Use- case E/RDFDFDDEPITUD Objectee ring Rational Rose MS-Visio Proxy- design ABC Flowch MS-Or- ganigram MS-Excel

Katholieke Hogeschool Kempen Tekentools SVM Objecteering o UML-casetool o freeware o license keu Rational Rose o UML-casetool o freeware demo-versie

Katholieke Hogeschool Kempen Tekentools SVM (vervolg) Proxydesigner o tekentool o freeware o minder gebruiksvriendelijk ABC Flowcharter o tekentool met uitgebreide bibliotheek o in labo verkrijgbaar o enkele tekortkomingen (vb. connectiviteit)

Katholieke Hogeschool Kempen Tekentools SVM (vervolg) MS-Visio o tekentool met uitgebreide bibliotheek van iconen en symbolen o in labo geïnstalleerd (laatste rij) o zeer gebruiksvriendelijk (sluit aan bij MS- Office programma’s) MS-Excel o voorbeeld EPI in Excel op J-schijf MS-Organigram o vanuit MS-Officeapplicaties aan te roepen