WEBDESIGN van concept tot realisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Analyse klantgerichte websites
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Project Webontwikkeling IWT-TV Groep 5. Inhoud  Overlopen van de fasen  Live Demo  Vragen?
Organisatie van een website
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Marktonderzoek als proces
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Het oog wil oog wat. Kijk ook op
Plan van aanpak Homechasers.
Debriefing 24 januari 2012.
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
ICTB/NB Projectmanagement.
Marktonderzoek als proces
Chantal Joore Mandy Maes Marc van Aa Roxy Dammers Tooske ten Klooster
Functioneel Ontwerp.
het bouwen van een website
LauwersCollege Buitenpost Informatica
E-participatie Leren werken met de nieuwe site
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Meer bekendheid via je Website
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Workshop Fondsen werven
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Webdesign & (Digital) Marketing Portfolio Stage
Presentatie projectplan werkgroepen
W.I.M Stefan Roest Rick van der Heiden Samentha van der Weiden
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Online marketing Expert (in een week)
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Project 4: “Sloepenrace”
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Digi(bord)boek project <titel project>
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Stap drie bij projecten
Product van TU Delft, SEC
voorbeeld volgende bladzijde terug
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Transcript van de presentatie:

WEBDESIGN van concept tot realisatie In acht stappen naar een succesvolle website

Soorten Websites Bedrijfspresentaties Voorlichting Nieuws Webwinkels Portal Zoekmachines Community Educatief Webwinkels Entertainment Intranet Extranet Particuliere websites

Grootste frustraties ;-( bij gebruikers Te lang moeten wachten Pop-up en fullscreen windows Dode links Onvindbare informatie / weg verliezen Te veel advertenties Verplichtingen zoals resolutie en registratie Anonimiteit van de site Ongewenste intro’s en achtergrondgeluid

Grootste frustratie ;-( bij ontwerpers Als ontwerper moet je leren omgaan met “de frustratie van de ontwerper” : het probleem van de verschillende platforms, verschillende browsers, verschillende versies van browsers en last but not least : EEN GEBRUIKER DIE NIET PRECIES WIL / DOET WAT JIJ WIL

Waarom een projectmatige aanpak? Website wordt gebruikt als digitale folder Bedrijfsstructuur wordt sitestructuur Eigen mensen zijn niet op de hoogte Foute inschatting van de kosten Onderschatting van de tijd voor onderhoud Niet ingeloste verwachtingen door slechte afspraken

Een projectplan, wat ?;-) Een document waarin alle relevante aspecten staan beschreven die voor het realiseren van een site belangrijk zijn Wordt vooraf geschreven Bepaald de afbakening van het project Iedereen weet waar hij/zij aan toe is en wat er verwacht wordt Onduidelijkheden worden vooraf reeds aangepakt Hoe groter het project hoe belangrijker het plan

Een projectplan, waarom ?;-) De opdracht afbakenen Betere communicatie tussen teamleden Beter het proces te kunnen controleren Het proces meer structuur te geven Fouten tijdens realisatie voorkomen Voorkomen van dubbel werk

Een projectplan, wanneer ?;-) Initiatief Internet Project Plan Realisatie Testen Oplevering Evaluatie Onderhoud

Je plan uitvoeren met een webteam    Opdrachtgever Projectmanager Informatiearchitect-Usability-expert Vormgever Ontwikkelaar Tekstschrijver

Je plan uitvoeren met een webteam    OPTIONEEL LUXE Multimediaspecialist Databasespecialist Testteam Anderen : Marketing specialisten Juridische adviseurs Beveiliginsspecialist …  CMD team              CMD-er alleen

Acht stappen : het project plan Analyse, beeldvorming en planning Doel en doelgroep Inhoud website Functioneel ontwerp Grafisch ontwerp Technisch ontwerp Onderhoudsplan Promotie van een website

1 Analyse, beeldvorming en … Analyseer de huidige website indien die er is Verzamel bedrijfsinformatie Jaarverslagen, brochures, huisstijl, gepubliceerde artikelen Concurrentieanalyse Bevraag je klant adhv vragenlijst Vorm je een beeld  koppel het terug

1 … Planning Je hebt een duidelijk beeld van wat je moet maken, nu moet je het plannen = budgetteren (moeilijk!) Alle taken opsommen Taken zijn vaak afhankelijk van elkaar Planningen moeten bewaakt worden en mss wel veranderd Geef duidelijk milestones en aanleverdeadlines aan

2 Doel en… Adhv de vragenlijst uit de analyse kan je bepaalde bedrijfsdoelen stilleren Rangschik ze en bepaal primaire en secundaire doelen Kennis  Informatie vb www.php.org Houding  Context vb www.dove.com Gedrag  Interactie vb www.dell.com

2… doelgroep Wie is de doelgroep? Wat komt hij op de site doen? Algemeen bezoekersprofielprofiel: zo concreet mogelijk, leeftijd, interesse, sociale positie, geslacht… Persoonlijk bezoekersprofiel: maak een fiche van een bestaande voorbeeldpersoon. Wat komt hij op de site doen? Opstellen van een takenlijst: wat wil je dat hij kan doen op je site en wat verwacht hij dat hij kan doen Schrijven van een scenario

3 Inhoud website Het bepalen van de inhoud is de job van de informatiearchitect (mogelijk een CMD-er). Afhankelijk van het type v/d website zal de inhoud en de vorm hiervan verschillen. Zijn uitgangspunt is de doelgroep en het doel van de site Hij structureerd, legt verbanden en maakt de informatei inzichtelijk en vindbaar

3 Inhoud website Hoe te werk gaan? Info verzamelen, uit brochures, boeken databases…(uitgangspunt is de takenlijst: wat moet een bezoeker (kunnen) doen op de site) Info organiseren en structureren: informatie die samen hoort samen plaatsen, info organiseren in behapbare stukken en een goede hiërarchie Info adresseren/labelen: bepaal juiste volgordes voor je infoblokken en geef ze een goede naam

3 Inhoud website Webwriting, een vak appart: Pas je teksten aan voor het web zie hiervoor de lessen van communicatie. Aan de hand van CSS kan je je teksten makkelijk printbaar maken. Denk aan goed leesbare lettertypes en voldoende contrast Kijk uit voor OVERLOAD!

4 Functioneel ontwerp Bedenk hoe de bezoeker het best zal navigeren en hoe hij vinden kan waarnaar hij op zoek is. Doe een voorstel naar Menustructuren Zoekmogelijkheden Breadcrumbs Sitemaps Interne links

4 Functioneel ontwerp (hoe werkt de site voor de bezoeker) Doe een voorstel naar pagina-indeling: Tagline Zoeken Logo Breadcrums Navigatie Inhoud

4 Functioneel ontwerp (hoe werkt de site voor de bezoeker) Doe een voorstel over hoe de pagina er uit zal zien bij verschillende resoluties Toon hoe het logo op de pagina zal komen Maak een schema of diagram over hoe de inhoud gegenereerd zal worden aan de hand van keuzes die de bezoeker maakt Geef aan hoe je met formulieren zal werken

5 Grafisch ontwerp Om een goed grafisch ontwerp te kunnen maken moet je eerst en vooral creatief zijn en vervolgens volgende stappen afwerken: Een goede briefing van de klant krijgen Brainstormen voor mogelijke oplossingen Schetsen, filteren en ideeën uitwerken Eén of meerdere voorstellen doen aan de klant Gekozen voorstel uitwerken in een prototype Dit presenteren en laten goedkeuren

6 Technisch ontwerp Geef aan hoe je site gebouwd wordt: Statisch of dynamisch opzet Welke talen er gebruikt gaan worden en waarom (geef hun voordelen aan) Doe een voorstel naar domeinnaam Bepaal de resolutie van weergave Bepaal de browserafhankelijkheden

7 Onderhoudsplan Geef aan wie het onderhoud van de site zal doen en wat hieronder wordt verstaan. Geef ook aan wat er allemaal onderhouden moet worden. Men onderscheidt inhoudelijk, grafisch en technisch onderhoud. Mogelijke oplossingen zijn eigen onderhoud, uitbesteed onderhoud, onderhoud via CMS…

8 Promotie van een website Geef aan op welke manieren je de website bekend wil maken Via traditionele wegen: advertenties televisie radio drukwerk… Via Internet: goede URL, zoekmachines, nieuwsbrieven, webvertising… Goede META-informatie, trefwoorden, beschrijvingen, titels…

Presentatie van je Project plan Enkel het plan schrijven kan voldoende zijn, maar een persoonlijke presentatie is beter. Introduceer het project kort, wat was de aanleiding Bespreek uitvoerig het doel en de doelgroep! Bespreek adhv schema’s navigatiemogelijkheden Het grafisch ontwerp is statisch, geen HTML, liefst gepresenteerd op een scherm of beamer Geef de belangrijkste zaken van het technische ontwerp aan, maar vermijd overkill Leg uit hoe de website onderhouden kan worden Bespreek de planning En de promotiemogelijkheden Zoek een evenwicht tussen detail en algemeenheid