Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Uitsluiting en discriminatie
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Psychologie van de armoede
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Taghon Geert 2011.
“Een reis naar Licht”.
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Begeleiders in Beeld.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Levensvragen Over geluk…..
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Allochtonen in het hoger onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Premeting LSCI-onderzoek
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Halfgeleider.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Autismespectrumstoornis
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
PAD Mindfulness en Yoga
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Dossier Empowerment.
Onderzoek en ontwikkeling van online complimententool
Studium Generale Bad is stronger than good Dr. Kirsten Buist.
De domeinen & Niveau bij ABB.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Social Work Kick Off ’13 Instituut voor Sociale Opleidingen.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
gespreksvaardigheden
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Fases in het radicaliseringsproces
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
3. Oorzaken van criminaliteit
Interview met God Ik droomde, dat ik een interview had met God……
Premeting LSCI-onderzoek
Door Amos de Jong & Bart Jansen
Doubleren.
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Doubleren.
Neuropsychiatrische syndromen na een beroerte.
Transcript van de presentatie:

Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering Professor M. Verkuyten

Wat is zelfwaardering? Zelfwaardering heeft betrekking op de gevoelsmatige kant van het zelfconcept. Het betreft de positieve of negatieve houding die een persoon ten aanzien van zichzelf heeft.

Hoe zit het met de zelfwaardering van jongeren uit etnische minderheden? Hun zelfwaardering is problematisch, staat onder druk. Ongunstige sociale factoren – ongunstige woonomstandigheden, minder scholing, gebrek aan mogelijkheden om aansluiting te vinden bij allerlei instanties… – zijn een aanzienlijke belasting voor de jongeren met gevolgen voor hun zelfwaardering. Bovendien genieten ze weinig sociaal aanzien en worden ze eerder negatief benaderd en gediscrimineerd.

Empirisch onderzoek? Verbanden tussen lage zelfwaardering en depressieve gevoelens, indicatoren voor angst en agressie, emotionele stoornissen, levenssatisfactie onderzoeken. Positieve zelfwaardering wordt gelinkt aan tevredenheid, geluk, optimisme; negatieve aan afhankelijkheid, zwakke sociale vaardigheden, volgzaamheid.

Kritiek op onderzoeken Vragenlijsten waarmee meeste onderzoekers werken: niet diepgaand genoeg. Zelfwaarderingsschalen zijn van het self-report type: jongeren beschrijven zichzelf, ze kunnen dus hun laag zelfbeeld proberen te verdoezelen. Het is veelal onduidelijk of een schaal hetzelfde meet bij etnische als niet-etnische groepen. Wat als jongeren uit etnische minderheden andere eigenschappen en kenmerkten benadrukken die verschillen van een standaardmeetinstrument? Vaak zijn jongeren uit etnische minderheden geneigd om de meest extreme antwoorden te kiezen, ook al is dit niet correct.

Inhoudelijke verklaringen Reflected appraisal: mensen zien zichzelf zoals anderen hen zien, als jongeren uit etnische minderheden slecht worden behandeld in een groep, zullen zij ook slecht over zichzelf denken. Sociale vergelijking: mensen leren over zichzelf uit de vergelijkingen met anderen, wanneer jongeren uit etnische minderheden zich vergelijken met anderen, krijgen zij de indruk dat de anderen beter zijn dan hen. Zelfattributie: jongeren uit etnische minderheden gaan hun falen vaak toekennen aan de dominante meerderheid en niet aan zichzelf, hun eigen kenmerken.

Conclusie Ten eerste betekent geen lagere zelfwaardering, ondanks ongunstige omstandigheden, dat jongeren uit etnische minderheden op een toereikende en bekwame wijze met deze bestaande omstandigheden omgaan. Ten tweede kunnen loyaliteitsproblemen, vertrouwensproblematiek, gebrekkige sociale relaties zich sterker voordoen bij jongeren uit etnische minderheden wat ook een negatieve weerslag heeft op hun zelfwaardering.