Oorlogsspeelgoed en agressie J. Hellendoorn F.J.H. Harinck Tom D’Hooghe 1BaSW B
Meningen Pro’s Contra’s Agressie uiten op sociaal aanvaarde manier Speelgoed als ander Contra’s Verband militaristisch denken? Uitlokken agressief gedrag? Geen pedagogische waarde
Negatieve visie heerst Uit onderzoek: GEEN pedagogische waarde. Pacifistische en antimilitaristische traditie Buettner bewees correlatie traditie – voorkeur speelgoed !! VERBAND SPEELGOED-AGRESSIE NIET VOLDOENDE WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN!!
Wetenschappelijke studies Mendoza, Goldsmith, Turner,… Rechtstreeks verband met agressie Bonte, Musgrove, Gribbin Speelgoed heeft zuiverend effect (afreageren) Etaugh, Happach, Meckley,… Totaal geen effect op agressie
Oorzaken <-> Resultaten Verschillende definities ‘agressie’ Geen onderscheid agressie/ Quasi-agressie/ fantasie-agressie Agressie als persoonlijkheidstrek
Resultaten enquête Van 168 ingediende enquêtes 36% is tegen oorlogsspeelgoed 52% is ± voor oorlogsspeelgoed 12% antwoordde neutraal
Resultaten enquête Zowel voor- als tegenstanders: Oorlogsspeelgoed wordt gepromoot door media Oorlogsspeelgoed helpt kinderen niet om agressie te hanteren 64% heeft oorlogsspeelgoed thuis (seksegerelateerd)
Resultaten enquête Van de 108 die os hebben, is 20% van de ouders tegen 54% speelt slechts wekelijks met os 60% speelt liefst met neutraal speelgoed 8% speelt graag vechtspelletjes 89% heeft regels ivm os
Resultaten enquête Meningen leerkrachten 7 van de 8 is tegen os Kinderen maken vaak os in de klas Os wordt dikwijls door ouders geschonken aan de school 6/8 heeft regels, 2/8 verbiedt os Fysieke agressie is ontoelaatbaar
Resultaten enquête Mening directeurs Gematigd tot sterk tegen 2/3 voert anti-osbeleid !!! DIT ZIJN DE RESULTATEN VAN EEN SUBJECTIEVE ENQUÊTE, NIET VAN EEN OBJECTIEVE WETENSCHAPPELIJKE STUDIE!!!!
Bron Hellendoorn J. & Harinck F.J.H.. 1995. Oorlogsspeelgoed en agressie bij kleuters. Kind en adolescent. 16, 156-166. Doi 10.1007/BF03060599