Oorlogsspeelgoed en agressie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Taghon Geert 2011.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Themabijeenkomst Pesten
“Zonder taal geen verhaal” .
Typologie van Baumrind
Ontwikkelingstraject kinderen
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Perrine Humblet Vermeersch Cher 1BaSW b. Inleiding Groei van de bevolking en van de schoolgaande in het kleuteronderwijs Vraag en aanbod in de kleuterklas:
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
Welkom op onze thema-avond
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
ENQUETE ORA.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Alcohol en Jongeren. Wanneer? Waarom? Hoeveel? Directe gevolgen.
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
WAT IS MANTELZORG?.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Alcohol, roken en opvoeding
Basisschool Op De Horst
PESTEN JULIANASCHOOL.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Agressie op School.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Pesten is kindermishandeling
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
RESULTATEN OUDER ENQUÊTE SCHOOLTIJDEN Dinsdag
Welkom op onze thema-avond
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Gemaakt door Lars Courtens
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Geef je mening soms zie je op het internet vreemde informatie door mensen, die slordig zijn sociaal niet vaardig zijn of is dit gewoon grappig ?
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Oorlogsspeelgoed en agressie J. Hellendoorn F.J.H. Harinck Tom D’Hooghe 1BaSW B

Meningen Pro’s Contra’s Agressie uiten op sociaal aanvaarde manier Speelgoed als ander Contra’s Verband militaristisch denken? Uitlokken agressief gedrag? Geen pedagogische waarde

Negatieve visie heerst Uit onderzoek: GEEN pedagogische waarde. Pacifistische en antimilitaristische traditie Buettner bewees correlatie traditie – voorkeur speelgoed !! VERBAND SPEELGOED-AGRESSIE NIET VOLDOENDE WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN!!

Wetenschappelijke studies Mendoza, Goldsmith, Turner,… Rechtstreeks verband met agressie Bonte, Musgrove, Gribbin Speelgoed heeft zuiverend effect (afreageren) Etaugh, Happach, Meckley,… Totaal geen effect op agressie

Oorzaken <-> Resultaten Verschillende definities ‘agressie’ Geen onderscheid agressie/ Quasi-agressie/ fantasie-agressie Agressie als persoonlijkheidstrek

Resultaten enquête Van 168 ingediende enquêtes 36% is tegen oorlogsspeelgoed 52% is ± voor oorlogsspeelgoed 12% antwoordde neutraal

Resultaten enquête Zowel voor- als tegenstanders: Oorlogsspeelgoed wordt gepromoot door media Oorlogsspeelgoed helpt kinderen niet om agressie te hanteren 64% heeft oorlogsspeelgoed thuis (seksegerelateerd)

Resultaten enquête Van de 108 die os hebben, is 20% van de ouders tegen 54% speelt slechts wekelijks met os 60% speelt liefst met neutraal speelgoed 8% speelt graag vechtspelletjes 89% heeft regels ivm os

Resultaten enquête Meningen leerkrachten 7 van de 8 is tegen os Kinderen maken vaak os in de klas Os wordt dikwijls door ouders geschonken aan de school 6/8 heeft regels, 2/8 verbiedt os Fysieke agressie is ontoelaatbaar

Resultaten enquête Mening directeurs Gematigd tot sterk tegen 2/3 voert anti-osbeleid !!! DIT ZIJN DE RESULTATEN VAN EEN SUBJECTIEVE ENQUÊTE, NIET VAN EEN OBJECTIEVE WETENSCHAPPELIJKE STUDIE!!!!

Bron Hellendoorn J. & Harinck F.J.H.. 1995. Oorlogsspeelgoed en agressie bij kleuters. Kind en adolescent. 16, 156-166. Doi 10.1007/BF03060599