Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie
Behandeling en begeleiding
Programma van de workshop
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Verbonden.
Cluster 4 gerelateerde problemen
Posttraumatische Stress-stoornis
hoe autismevriendelijk ben ik
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Oppositioneel Opstandige Gedragsstoornis
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Onveilige hechting en geweld
Belang van gehechtheid
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Marja Rexwinkel OuderKindLijn
Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee
Meisjes met een lichte verstandelijke beperking in een sekse specifieke woongroep En vrije tijd Arjan Muller
Inleiding Hechtingsproblematiek
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
PSYCHIATRIE Hechtingsstoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Bouwstenen van de persoonlijkheid - temperament - hechting
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Hfst 8 Hechting Hechting is evenals temperament een bouwsteen van de persoonlijkheid. Temperament is nature, hechting heeft alles te maken met de interactie.
PSYCHIATRIE Hechtingsstoornissen
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Bouwstenen van de persoonlijkheid - temperament - hechting
Hoofdstuk 7: Gehechtheid en hechtingsstoornissen
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Van Else de Haan. Inhoudsopgave 1.Prognose 2.Etiologie 3.Therapie-effecten 4.Behandeling.
Psychische stoornissen
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hechtingsproblemen bij kinderen. Inleiding “zoals de biologische moeder haar lichaam aanbiedt om er de menselijke vrucht in te laten gedijen, zo biedt.
Programma voor vandaag
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING
Ontwikkelingspsychologie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Ontwikkelingspsychologie
PICA Eetstoornis. Wat is Pica? Pica wordt ook wel Pica Eating Disorder genoemd Valt onder de eetstoornissen. Een zeldzame eetstoornis. Bij Pica worden.
Transcript van de presentatie:

Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke handicap. Kind & Adolescent Praktijk, 3(3), 39-47. DOI 10.1007/BF03059507

Inleiding Vroeger: Recente studies: Autistische kinderen  vermogen missen om hechting te vormen Recente studies: Autistische kinderen/ kinderen met verstandelijke beperking  hechting met verzorgers Minder duidelijkheid  kwaliteit hechting

De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie hechting = ontwikkeling affectieve band gehechtheidsrelatie kinderen  eerst gehechtheidsrelatie dan kwaliteit aanduiden. Hechtingsfiguur

De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie Typen gehechtheidsrelatie: Type A: angstig vermijdend gehecht  kind geen vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vermijdt contact.  geen gevoel van veiligheid en geborgenheid. Type B: veilig gehecht  kind vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vindt nabijheid van ouder prettig.  gevoel van veiligheid en geborgenheid

De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie Type C: angstig ambivalent gehecht  kind onzeker over de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en is boos en angstig, zelfs in de nabijheid van de hechtingsfiguur.  geen gevoel van veiligheid en geborgenheid.

De kwaliteit van de hechting bij kinderen met een autistische stoornis Klassieke A-B-C verdeling Meerderheid  D-Classificatie Gedesorganiseerde of gedesoriënteerde reactiepatroon = geen doelgericht reactiepatroon = ouder  bron gevaar en onrust  bron reduceren angst  kind niet weten hoe reageren

De kwaliteit van de hechting bij kinderen met een autistische stoornis Autisme en gedesorganiseerde gehechtheid Probleem in innerlijk werkmodel  meer moeite met opbouw D-classificatie gegeven aan kinderen met combinatie van autisme en verstandelijke beperking

schema Hechting Onveilig gehecht Angstig vermijdend gehecht Angstig ambivalent gehecht Veilig gehecht Gedesorganiseerde gehechtheid reactie schema

Het Utrechtse onderzoek Onduidelijkheid over D-Classificatie Reactiepatroon of symptoom Onderscheid hechtingsgedrag Stressvolle situatie en ontspannen situaties

Het Utrechtse onderzoek Resultaten: Kinderen verstandelijke beperking  achterstand sociaal-emotionele ontwikkeling. kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke beperking scoren hoger op contact vermijden dan kinderen met alleen een verstandelijke beperking