Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke handicap. Kind & Adolescent Praktijk, 3(3), 39-47. DOI 10.1007/BF03059507
Inleiding Vroeger: Recente studies: Autistische kinderen vermogen missen om hechting te vormen Recente studies: Autistische kinderen/ kinderen met verstandelijke beperking hechting met verzorgers Minder duidelijkheid kwaliteit hechting
De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie hechting = ontwikkeling affectieve band gehechtheidsrelatie kinderen eerst gehechtheidsrelatie dan kwaliteit aanduiden. Hechtingsfiguur
De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie Typen gehechtheidsrelatie: Type A: angstig vermijdend gehecht kind geen vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vermijdt contact. geen gevoel van veiligheid en geborgenheid. Type B: veilig gehecht kind vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vindt nabijheid van ouder prettig. gevoel van veiligheid en geborgenheid
De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie Type C: angstig ambivalent gehecht kind onzeker over de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en is boos en angstig, zelfs in de nabijheid van de hechtingsfiguur. geen gevoel van veiligheid en geborgenheid.
De kwaliteit van de hechting bij kinderen met een autistische stoornis Klassieke A-B-C verdeling Meerderheid D-Classificatie Gedesorganiseerde of gedesoriënteerde reactiepatroon = geen doelgericht reactiepatroon = ouder bron gevaar en onrust bron reduceren angst kind niet weten hoe reageren
De kwaliteit van de hechting bij kinderen met een autistische stoornis Autisme en gedesorganiseerde gehechtheid Probleem in innerlijk werkmodel meer moeite met opbouw D-classificatie gegeven aan kinderen met combinatie van autisme en verstandelijke beperking
schema Hechting Onveilig gehecht Angstig vermijdend gehecht Angstig ambivalent gehecht Veilig gehecht Gedesorganiseerde gehechtheid reactie schema
Het Utrechtse onderzoek Onduidelijkheid over D-Classificatie Reactiepatroon of symptoom Onderscheid hechtingsgedrag Stressvolle situatie en ontspannen situaties
Het Utrechtse onderzoek Resultaten: Kinderen verstandelijke beperking achterstand sociaal-emotionele ontwikkeling. kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke beperking scoren hoger op contact vermijden dan kinderen met alleen een verstandelijke beperking