Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
Advertisements

Te laat komen beter laat dan (n)ooit
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
Dienst Time Out Projecten
Het Antwerps netwerk uitvalpreventie en opvang
Voorstellen.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Centraal MeldPunt.
Hans Everhardt – MBO Groningen
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
School- en pedagogische psychologie
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Spijbelen en schoolverzuim
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Intensieve begeleiding voor kinderen/jongeren van 9 – 18 jaar
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Door Stefaan Pleysier 1. Inleiding 2. Integrale veiligheid als modeterm a) Integriteit b) Samenwerking in de lokale veiligheidszorg 3. Grenzen aan de.
Ellen Claes.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Spijbelen voorkomen en bestrijden – Een zorg voor schoolleiders en onderwijsbeleid Thys G., Dupont C. (2001)
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
PZ Gent inspecteur.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
competentieontwikkeling
Voortijdig schoolverlaten
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Project Steaming 05/06/2007. Aanleiding Kandidaatsdossier Koning Boudewijnstichting Onveiligheidsgevoel : onze zaak, ook onze taak.
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Vlaamse krachtlijnen inzake aanpak spijbelproblematiek.
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
Studiedag ‘Idealen, hoe radicaal is radicaal?’ WORKSHOP CENTRAAL MELDPUNT & DIENST JEUGDINTERVENTIE.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Inhoud en doelstelling
Zelfevaluatie GOK.
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Spijbelbegeleiding: CLB aan zet! Het CLB als schakel in de aanpak van problematisch afwezige jongeren in het secundair onderwijs

Inleiding

Het woord ‘spijbelen’ Fatsen Schoolduiken Het Engelse ‘to play the truant’ Franse ‘buissonnier’ Duitse ‘schulken’

Startschot onderzoek spijbelproblematiek Verkennend departementaal onderzoek (1992-1993) Brusselse Nederlandstalige secundaire scholen Projecten en onderzoek Sterkte - zwakte analyse Nieuwe regelgeving

Hoofdstuk 1: Spijbelen

1 Begripsomschrijving Definities Spijbelen, een vorm van antisociaal gedrag Signaalwaarde Verschillende vormen van schoolverzuim

2 Juridisch kader Regelgeving i.v.m. de leerplicht Het gelijke onderwijskansendecreet

3 Wetenschappelijk onderzoek Waarschuwing Cijfermateriaal Onderwijsspiegel Rapport Problematische Afwezigheden Conclusie

4 Jongeren aan het woord De stem van de jongere Shari en Elke Reinhart Kim

Hoofdstuk 2: De (de)motivatie van de spijbelaar

1 Etiologische en beïnvloedende factoren Vier probleemclusters Schoolgebonden Samenlevingsgebonden Leerling gebonden Gezins- of oudergebonden Empirisch onderzoeksmateriaal

2 Gebonden aan school Maatschappelijke kwetsbaarheid Dynamische driehoek

3 Beleving van de spijbelende jongere Jonas Lispelt Stefanie Hanne

Hoofdstuk 3: Vormen van spijbelbeleid

1 Verschillende complementaire visies Integrale aanpak Vaak een multifactorieel probleem Wisselwerking tussen micro (leerling) meso (gezin/school) macro (samenleving) Goed in het oog houden

2 Rol van de school Preventief beleid Remediërend beleid registratie en opvolging

3 Spijbelbegeleiding, een zaak van alle betrokkenen De ketting Een gedeelde zorg voor school en CLB Samenwerking met politie en justitie

4 Nieuwe initiatieven Time out projecten bijv. Arktos, SWOB, SWAT Antwerpen, Centraal Meldpunt dataverzameling dosiers beheren werken vanuit vogelperspectief Nederland: Spijbelrechter

Hoofdstuk 4: Het CLB als essentiële schakel in de spijbelbegeleiding

1 Specifieke rol en functie van het CLB CLB – werking Poel van expertise Vraaggestuurde werking

2 Spijbelbegeleiding in een CLB Enkele uitgangspunten Verplichte begeleiding Suggesties voor een efficiënte begeleiding

3 Partners in de samenwerking De school Beleidscontracten/-plannen Individuele begeleiding of schoolondersteuning Andere CLB’s Schoolwisselingen Externe diensten Draaischijffunctie Besluit

Algemeen besluit Dat het CLB om als volwaardige partner te worden beschouwd aan de tafel van actoren, betrokken in de spijbelbegeleiding, zeker en vast een aantal troeven in de hand heeft. HET CLB IS AAN ZET …..