Spijbelbegeleiding: CLB aan zet! Het CLB als schakel in de aanpak van problematisch afwezige jongeren in het secundair onderwijs
Inleiding
Het woord ‘spijbelen’ Fatsen Schoolduiken Het Engelse ‘to play the truant’ Franse ‘buissonnier’ Duitse ‘schulken’
Startschot onderzoek spijbelproblematiek Verkennend departementaal onderzoek (1992-1993) Brusselse Nederlandstalige secundaire scholen Projecten en onderzoek Sterkte - zwakte analyse Nieuwe regelgeving
Hoofdstuk 1: Spijbelen
1 Begripsomschrijving Definities Spijbelen, een vorm van antisociaal gedrag Signaalwaarde Verschillende vormen van schoolverzuim
2 Juridisch kader Regelgeving i.v.m. de leerplicht Het gelijke onderwijskansendecreet
3 Wetenschappelijk onderzoek Waarschuwing Cijfermateriaal Onderwijsspiegel Rapport Problematische Afwezigheden Conclusie
4 Jongeren aan het woord De stem van de jongere Shari en Elke Reinhart Kim
Hoofdstuk 2: De (de)motivatie van de spijbelaar
1 Etiologische en beïnvloedende factoren Vier probleemclusters Schoolgebonden Samenlevingsgebonden Leerling gebonden Gezins- of oudergebonden Empirisch onderzoeksmateriaal
2 Gebonden aan school Maatschappelijke kwetsbaarheid Dynamische driehoek
3 Beleving van de spijbelende jongere Jonas Lispelt Stefanie Hanne
Hoofdstuk 3: Vormen van spijbelbeleid
1 Verschillende complementaire visies Integrale aanpak Vaak een multifactorieel probleem Wisselwerking tussen micro (leerling) meso (gezin/school) macro (samenleving) Goed in het oog houden
2 Rol van de school Preventief beleid Remediërend beleid registratie en opvolging
3 Spijbelbegeleiding, een zaak van alle betrokkenen De ketting Een gedeelde zorg voor school en CLB Samenwerking met politie en justitie
4 Nieuwe initiatieven Time out projecten bijv. Arktos, SWOB, SWAT Antwerpen, Centraal Meldpunt dataverzameling dosiers beheren werken vanuit vogelperspectief Nederland: Spijbelrechter
Hoofdstuk 4: Het CLB als essentiële schakel in de spijbelbegeleiding
1 Specifieke rol en functie van het CLB CLB – werking Poel van expertise Vraaggestuurde werking
2 Spijbelbegeleiding in een CLB Enkele uitgangspunten Verplichte begeleiding Suggesties voor een efficiënte begeleiding
3 Partners in de samenwerking De school Beleidscontracten/-plannen Individuele begeleiding of schoolondersteuning Andere CLB’s Schoolwisselingen Externe diensten Draaischijffunctie Besluit
Algemeen besluit Dat het CLB om als volwaardige partner te worden beschouwd aan de tafel van actoren, betrokken in de spijbelbegeleiding, zeker en vast een aantal troeven in de hand heeft. HET CLB IS AAN ZET …..