Het belang van een structurele aanpak. De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Senegal Senegal.
Advertisements

Transitiefase 2013 BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Pag. 1 prof. dr. M. De Vos Jeugdwerkloosheid – migratie & integratie.
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Logical Framework Approach
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Harmonisatieplannen kabinet
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Organisatie(s) van betekenis
Door Annelien De Clercq
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
‘ActiZ geeft kleur aan de zorg’ 12 mei 2009 Rohina Raghoebier, senior beleidsadviseur.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
M OGEN WE NOG MULTICULTUREEL DENKEN ? O VER DIVERSITEIT, SOCIALE COHESIE EN DE INTEGRATIE - ERKENNINGSPARADOX F RANCOIS L EVRAU EN P ATRICK L OOBUYCK 1.
ARB(eids)O(mstandigheden
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Handreikingen voor dossieroverstijgend risico- en veiligheidsbeleid Consistent maatwerk.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Gemeente Oss en Zelfhulp Zoektocht naar een effectieve rol.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
DUTO: kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie Themadag Duurzaam digitaal archiveren bij de provincies
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Laagveengebied Groningen
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk. De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De week van de vrijwilliger
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Sociaal / ethisch ondernemen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Het belang van een structurele aanpak

De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid  Structurele aanpak!

Veranderingsprocessen  Volgens Bellaart: ‘ingrijpende veranderingsprocessen kunnen enkel slagen wanneer activiteiten en beleid elkaar ondersteunen’

Antiracisme als mentaliteitswijziging  Racisme is een algemeen aanvaard discours  samenwerking tussen overheidsmaatregelen en initiatieven van onderop  = structurele aanpak van antiracisme

Inertie  Hebben de initiatieven voldoende diepgang om racisme bij de wortels aan te pakken?  Zijn de bestaande beleidsmaatregelen voldoende gericht op een maatschappelijke mentaliteitsverandering?

Geïsoleerde initiatieven  Staan los van een gericht beleid  Staan op zichzelf, dus geen structurele aanpak  Bv: multiculturele activiteiten, informatie geven en Gelijke Kansen gesprekken

Intenties  Intenties van het beleid die niet duidelijk worden omgezet in de praktijk  Niemand neemt de verantwoordelijk om de plannen uit te voeren  Gebrek aan grondige visie  Vb: het wijzen op individuele verantwoordelijkheid en het plan om te strijden tegen vooroordelen

Initiatie  Beginnende afstemming tussen 2 actoren  Initiatieven die samengaan met een politieke wil en die in beleid wordt omgezet  initiatie ↔ integratie Integratie: duurzaam en gericht proces dat samenhangt vertoont Initiatie: beginnende, eerder sporadische afstemming tussen overheid en praktijk

 Voorbeelden van hoe beleid en praktijk samenwerken aan antiracisme:  Kif Kif vzw  Het federaal plan tegen racisme, antisemitisme en xenofobie  Overheidsfinanciering van initiatieven  Ontwikkelen en ondersteunen van educatieve activiteiten

Besluit: naar een integratieve aanpak?  Racisme = maatschappelijk probleem  Nog geen sprake van een samenhangend antiracismeplan dat ook effectief en concreet wordt verwezenlijkt  Zolang de praktijken op zichzelf staan of slechts onsamenhangend door het beleid worden ondersteund of opgericht, kan men niet spreken van een integratie van antiracisme  ‘sleuteldoelgroepen’