1. Tolkproces 2. Taak doofblindentolkbegeleider 3. Beschrijven 4. Samenvatten 5. Grenzen 6. Probleem in België.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mediërend leren op bs. Theresia
Advertisements

De ontwikkeling van het ik
Introductiebijeenkomst
Communicatie met de klant
Tactiele Gebarentaal met Kwaliteit
De psychologie van communicatie
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Binnenkomer!. Vervolg HD-wijzer Nutsschool Agenda teamoverleg ? Binnenkomer Korte terugblik Dynamieken Terugkoppeling voorlopig ingevulde HD- wijzer.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Communiceren met ouders
Ontwikkelingstraject kinderen
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
hoe autismevriendelijk ben ik
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Liefhebben Het is niet moeilijk,                                              om lief te hebben .
Vrijheidsbeperking.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
 ‘De’ psyché -> Bestaat niet  Wij als horende => dove wereld onbekend › mogen dus niet oordelen (!)  Graad van gehoorverlies › rekening mee houden.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Jongerenwerker: tolk van de straat
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Zingevingsvragen in de palliatieve zorg
Is de vereniging auti-proof?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Creatie « Cheyenne ».
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Visie informatievoorziening
en mooie plekjes in Bokrijk
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Prikkelverwerkingsstoornis
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Onafhankelijk Gefinancierd door de provincies, stadsprovincies, ministerie voor jeugdzorgPlus en landelijk werkende instellingen LJ&R en WSG Wet op de.
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Lastige situaties bij het coachen van groepen
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Waar is de zevende dwerg?
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Dagdeel 3 conflicthantering
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Ruzie maken… een vak apart !?
Executieve functies Marije Ruben.
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Werkvorm Vergaderen op kleur.
*BeautyfulChey*.
Basics over communicatie
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Beleid en regelgeving Les 1.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Onafhankelijke vereniging voor contact en onderlinge steun
13 november 2018 Een prikkelende ervaring
Transcript van de presentatie:

1. Tolkproces 2. Taak doofblindentolkbegeleider 3. Beschrijven 4. Samenvatten 5. Grenzen 6. Probleem in België

 Proces in de hersenen + vaste regels  woorden worden afzonderlijk begrepen,dan gedecodeerd in hun betekenis  Proces: Perceptie  begrip  betekenis van begrip  besluit tot vertaling  Opslag in KT  vertaling  productie  Uiteenlopend : Tactiele communicatie, vingerspelling, braille, Vierhandengebaren

 boodschap overbrengen  beide partijen informeren over tolken  tolkmethodes  aanbrengen van wijzigingen in de tolksituatie

 Beschrijven = belangrijk  Een doofblinde moet voldoende info + gevoel van veiligheid hebben  hoe? Mogelijkheden aanbieden om tot dat alles te komen : - comfort - onafhankelijkheid - zekerheid - kennis - nieuwsgierigheid

 Wat? Tolk moet omgeving, ruimte, inrichtingen, personen, obstakels, enz. beschrijven.  Hoe? 2 stappen : 1. bedenken wat men gaat beschrijven 2. boodschap overbrengen : eerst geheel, dan in detail  ook door voelen/ruiken kan de doofblinde helpen meer details op te nemen  Specificatie bv. niet zeggen er zijn veel mensen maar het aantal zeggen

 streven naar de hoofdlijnen, wat mag niet ontbreken in de boodschap.  is trager dan spreektaal

 tolk moet grenzen kunnen stellen => tactiel tolken vergt grote inspanning  een tolk moet ook grenzen stellen aan derden (bv. arts)  arts kan te snel praten waardoor tolk moeite heeft om de boodschap aan de doofblinde door te geven

 frustratie als tolk moeite heeft met de boodschap over te brengen  Als doofblinde nog moet omgaan met zijn beperking kan hij die afreageren op zijn tolk  groot incasseringsvermogen voor tolk  machteloos voelen als je cliënt zich eenzaam en verbitterd gaat voelen  Tolk heeft vertrouwenspersoon nodig als uitlaatklep

Het grootste probleem is dat er een tekort zijn aan tolken voor doven,blinden en doofblinden. Dus tolken hebben overvloed aan werk.