Computerverslaving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
De (on)gezonde leerling?
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Inhoudstafel.
Computerverslaving Door Eva Haerdeman.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Eigen reactie Door het uitvoeren van deze p-taak heb ik meer inzicht in de leef- en belevingswereld van jongeren gekregen. Je doet onderzoek naar een gebied.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Jongeren, internet en seksualiteit
Internet Annemarie Havinga, Robert Kamminga
ODD en CD, wat is dat?.
Kinderen online.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Levensvragen Over geluk…..
Gokverslaving.
Onderwijs en kinderarbeid
Workshop Relationele en seksuele vorming
Presentation Of Learning
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Behandeling van internetverslaving
Welkom op onze thema-avond
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Autismespectrumstoornis
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Slot 4Hc.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Compulsief internetgebruik
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Liefde en relaties.
Leerstijlen KOLB SJM.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Gezins- en wijkgericht werken
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Angststoornissen 1.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 5 lesweek 5
Methodiek: Plancyclus
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
De F is van Facebook Uw kind en de online wereld Emy van Maaren, functionaris gezondheidsbevordering Montessorischool Helmond, 20 november
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Fases in het radicaliseringsproces
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Beeldschermverslaving Compulsief internetgebruik
Gebrokenheid onder jongeren
Geweldloos verzet in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Computerverslaving

Inhoudstafel Voorblad 1 Inhoudstafel 2 Wat is computerverslaving 3 Diagnose van de problematiek 4 Interventie 5 De achtergrond van het internetgebruik 7 Internet gebruikt om uit negatieve situaties te komen 8 Kenmerken internetgebruik volgens ICD 9 Aandachtspunten internetgebruik 10

1. Wat is computerverslaving? Nog geen goeie definiëring van toepassing, omdat er nog niet genoeg onderzoek naar gedaan is. Veel onderzoek is exploratief en het ontbreekt aan een duidelijke hypothese of achterliggende theorie. Er worden wel begrippen gebruikt die suggereren dat er een onderbouwde theorie aanwezig is. Het gaat om de termen: Internetverslavingstoornis computerverslaving

2. Diagnose van de problematiek Aanzien er geen duidelijke definiëring is voor computerverslaving is er ook de diagnose van de problematiek nog maar weinig uitgewerkt Een verschil met de VS is dat er in Nederland & België geen centra is voor computerverslaving. Wie kan er wel helpen als eerste hulp? Een schoolbegeleidingsdienst Centrum voor Leerling Begeleiding Riagg Jongeren kunnen een online test doen voor te zien of ze verslaafd zijn of niet

3. Interventie Verschillende maatregelen voor de aanpak Komen tot een mondeling gesprek Ze ontrekken zich sociaal aan het gezinsleven Ouders proberen dit op te lossen door Regels op te stellen Vaak proberen ze zich zo een gesprek op gang te krijgen De meeste problemen kunnen ontstaan door de strenge regels die ouders opleggen. Een gesprek is dan duidelijk niet van toepassing en ze weten nog altijd niet hoe komt dat hun kind een internetverslaving heeft,ouders voelen zich schuldig.

Het brengt ook na sociale problemen ook nog heel wat andere problemen: slaaptekort Maaltijden missen Vriendschapsrelaties die verdwijnen Ze voelen zich eenzaam, daardoor wordt het internet nog de enige uitweg Het is niet duidelijk dat depressie een link maakt met internetverslaving Uit onderzoek blijkt dat ADHD ook kinderen een verhoogde invloed geven op internetverslaving

4.De achtergrond van het internetgebruik Internet is een deel gaan uit maken van het leven van jongeren Ze gebruiken het om informatie uit te wisselen Ze gebruiken het om te communiceren met anderen Jongens en meisjes zijn heel anders in het internetgebruik Jongens om situaties op te zoeken waarin risicovol gedrag en seksuele fantasieën overheersen. Meisjes zoeken vriendschap, romantische partners en geven vaak de voorkeur aan anonieme communicaties

5. Internet gebruikt om uit negatieve situaties te komen Uit onderzoek blijkt de favorieten van soorten gebieden uit verslaving te zijn: Cybersex: mengeling van onlinepornografie & erothische chatrooms Cyberrelaties: ze worden belangrijker geworden dan echte relaties Spelen van spelletjes op het internet Dwangmatig surfen en het verzamelen van alerlei informatie daarbij

6. Kenmerken Internetgebruik volgens het begrip Impulse Control Disorder (icd) Het gebruik is niet meer beheersbaar (uncontrollable); Het gebruik veroorzaakt sociale, financiële en relationele problemen De persoon vertoont (hyper)manische symptomen.

7.Aandachtspunten computerverslaving Het kind blijkt offline ook erg met het internet bezig te zijn Het kind is niet in staat zijn online activiteiten te beheersen en te controleren Het kind wordt nerveus en rusteloos als de internetactiviteiten moeten gestopt worden Het kind gaat online om problemen te ontvluchten, of gevoelens van depressie, hulpeloosheid of angst Het kind liegt tegen anderen over het internetgebruik en de tijd dat het online is Het computergebruik brengt relaties met anderen, school,… in gevaar Het kind keert, ook na langdurig offline gebruik, toch weer terug op internet Het kind is humeurig, rusteloos en snel geïrriteerd na een tijd niet online te zijn geweest Het kind blijft veel langer online dan gepland.

Dank je voor de aandacht