Namen en Cultuur inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

1 Op zoek naar een kader voor bewaring en selectie: de situatie van het wetenschappelijk erfgoed aan de VUB Prof. Dr. Frank Scheelings.
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Woord van Leven Januari 2010.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
De marketing-omgeving
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
de genezing te Bethesda
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Welkom in de samenkomst
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Beste verkochte boek aller tijden?
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Workshop contentstrategie
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Bevolkingsgegevens van voornamen en familienamen uit de Gemeentelijke Basis Administratie Gerrit Bloothooft Utrecht Institute of Linguistics - OTS.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
1 Namen en Cultuur Naambestanden Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Psalm 25.
HOEZO BIDDEN?.
Groot geloof 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
TAALVERWANTSCHAP.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Wie nodig je als eerste uit?
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
Prekenserie Handelingen - deel 5 ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 19,20.
Welkom!. Opvoeding Maarsen, 14 november 2009 Opvoeding Vooraf, voor de jongeren (1/4): Hoe zou je de relatie met elk van je ouders waarderen? Uitstekend.
ANW - inductie & deductie
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Romeinen 1:1 (NBG) Koenen-Endepols, Verklarend handwoordenboek der Nederlandse taal, Wolters Noordhof, Groningen 1966 dienstknecht : 'een ondergeschikte'.
Op heterdaad... Johannes
De wapenrusting van God 4. ZITTEN & STAAN.
Docent: Anco R.O. Ringeling
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Oic.
Transcript van de presentatie:

Namen en Cultuur inleiding Gerrit Bloothooft

waarom deze cursus Motivatie Naamkunde bestaat nauwelijks meer in Nederland Historische geografie in Wageningen Grote gegevensbestanden beschikbaar Gemeentelijke Basis Administratie (Voor)naamkundig onderzoek in Utrecht en aan het Meertens Instituut in Amsterdam Prachtige inleiding cultuursociologie

namen vragen over referentiële functie (oorspronkelijke) betekenis sociaalculturele (linguistische) functie

modern / cultuur accent op recente naamgeving recente sociaal-culturele problematiek

cursusopzet Cursuspagina’s Overzicht Inleiding Familienamen Voornamen http://www.let.uu.nl/~Gerrit.Bloothooft/personal/onderwijs/Naamkunde Overzicht Inleiding Familienamen Voornamen Toponiemen Gegevensbestanden Gegevenskwaliteit (adresbestanden) (Holger Wandt, Human Inference) – onder voorbehoud Eigen- of team onderzoek

naamkunde als wetenschap

de naam Naamkunde Onomastica onoma (gri), nomen (lat) = naam Int. Council of Onomastic Sciences (ICOS) http://www.icosweb.net/ Tijdschriften Onoma (van ICOS), Names (Amerikaans), Naamkunde Netwerk Naamkunde www.naamkunde.net

citaten The naming of names is romantic. Onomastics is the poetry of the common man ... Philip Howard, The Times [London], 07/01/2005 Place names are like fossil poetry. Gregory McNamee, contemporary American author Die Natur braucht keine Namen. Max Frisch (1911-91), Der Mensch erscheint im Holozän (1979) Names, once they are in common use, quickly become mere sounds, their etymology being buried, like so many of the earth's marvels, beneath the dust of habit. Salman Rushdie (1948-)

naamkunde als wetenschap Wetenschap van de eigennaam in al haar aspekten eigennaam = individuele naam van persoon, plaats, ding etc. taalkundige wetenschap omdat een naam een woord is onderhevig aan taalkundige regels (maar met vrijheid gebruikt) zelden (meer) met de oorsponkelijke betekenis wat onderscheidt een naam van een zelfstandig naamwoord (naamtheorie en naamfilosofie) historische taalkunde ivm etymologie ook interesse vanuit en verbanden met psychologie, sociolinguistiek, computationele taalkunde, (landbouw)geschiedenis, demografie, historische geografie, etc

interdisciplinair vakgebied Naam(geven) raakt een essentie van de mens, het individuele Het geven van een naam aan kinderen is een zeer persoonlijke daad, een signaal van levensovertuiging, cultuur, taal en sociale omgeving, en raakt iedereen (alfa/gamma-wetenschappen) Gezamenlijk beschrijven namen maatschappelijke processen, in het verleden en nu Het geven van namen is noodzakelijk voor maatschappelijke communicatie Namen geven informatie (voor andere vakgebieden)

namen Eigennamen (propria) Soortnamen (appelativa) Hoofdletter (in het Nederlands) Kunnen zich uit soortnamen ontwikkelen (Bakker, Appel) Hebben vaak bijzondere positie in taalgebruik (geen) lidwoord Meervouden Geen lexicale betekenis, maar referentieel (oneindig) veel Soortnamen (appelativa) Kleine letter Kunnen zich soms uit eigennamen ontwikkelen (röntgenstralen)

5 hoofdklassen Persoonsnamen Toponiemen Bedrijfs- en objectnamen Gebeurtenisnamen (Kerstmis) Fenomeennamen (cyclonen, hemellichamen..) naamkundigen houden van klassificatie…

zomaar wat vragen In deze cursus is onderzoek een belangrijk onderdeel Wat vertellen toponiemen over lokale taal, cultuur en landschap Welke namen zijn varianten van elkaar (inclusief spellingsfouten) Welke namen worden gekozen in een multi-etnische samenleving, de rol van interculturele beïnvloeding Kenmerken van bijzondere naamtypen: huisdieren, bij- en scheldnamen, merk- en bedrijfsnamen, … De relatie tussen migratie, genetische variatie, familienamen en dialecten Hebben eigennamen een voorspellende waarde Welke processen sturen mode in eigennamen … In deze cursus is onderzoek een belangrijk onderdeel

naambetekenis (etymologie)

oorspong soms zeer ver in de tijd terug verandering in schrijfwijze, of juist niet (versteende spelling)

oorspronkelijke betekenis Verwijst naar (zeer oude) landschapskenmerken [‘spiegel van het verleden’] het merendeel van naamkundig belangstellenden richt zich op toponymie historische geografie (relatie naam-landschap) Utrecht: traiecto (latijn) + ut(e) (germaans) of ulterius –> stroomafwaarts gelegen (uit) oversteekplaats over de rivier (de Rijn); vgl Maastricht herkomst familienamen (qua taal, beroep, persoonlijke kenmerken, herkomst land/plaats) centrale levensthema’s (voornamen) o.a. goede wensen, hoop, dank, geloof Gerrit: sterk met de speer (Germaans: ger + hard) David: lieveling, vriend (Hebreeuws) Mattheus: geschenk van God (Griekse vorm: Matthaios van Hebreeuwse naam); alternatief ‘de getrouwe’ Joy: vreugde (Engels)

vraag via netwerk naamkunde “In het zuiden van de voormalige gemeente Neede ligt de buurschap Hoonte, in de veertiende en vijftiende eeuw wel aangeduid als Giffel. De oudste vermelding daarvan luidt Giflo, in de bekende goederenlijst van de graaf van Dahl, gedateerd op de periode 1188-1306. Overduidelijk een lo-naam dus, maar wie helpt me met een verklaring van het eerste bestanddeel gif- ?” (+12 berichten)

Historische betekenis blijft in deze cursus ondergeschikt (geen historische taalkunde, geschiedenis)

een naam is betekenisloos(?) Gebruikers kennen de oorsponkelijke betekenis niet meer Als er een directe betekenis is dan staat die meestal los van het gebruik als naam Maar een naam kan wel veel betekenen (op andere wijze dan een soortnaam), door de associaties die opgeroepen kunnen worden Maar ook: ‘nomen est omen’ (de naam is een voorteken) Intuities over sociaal gebruik (eigennamen), het imago zichtbaarheid maatschappelijke tendenzen, rol media Verwijzing naar talige en culturele herkomst In sociaal verkeer: scheldnamen, bijnamen “Uitstraling” van bedrijfs- en productnamen

uit de media NRC: “Anonieme sollicitatie goed voor allochtoon” Onze Taal: “Nietszeggende bedrijfsnamen in opmars” Sociaal fonds bouwnijverheid > Cordares Hoogovens > Corus Schuttersveld > Kendrion Waterleidingbedrijf ZH-oost > Hydron > Vitens

indirecte betekenis (moderne) associaties met / imago van een naam maatschappelijke status (inkomen, opleiding) Voornaam (Priscilla vs Diederik) Familienaam (de Roy van Zuidewijn vs de Vries) Huis- ,straat-, wijknaam (Tuindorp vs Clinckenburgh) relatie spelling en sociale groep / opleiding Hier besteden we aandacht aan

opdracht 1 Wat betekent je eigen voornaam en je familienaam Weet je iets over het ontstaan en verspreiding Zijn die namen aan associaties gekoppeld Doe dit na het eerstevolgende practicum Zie voornamenbank en familienamenbank / Genlias etc! en andere aanwijzingen op de website > rapporteer in verslag 1 en mondeling (17/2) Een aantal algemene vragen hierover Ben je tevreden met je naam naamsverandering kan en komt voor Naaktgeboren > Naaborg Kloot > Kroon Bokkie > Bock C.C. Stom > C.C. Tomee Weerman > van den Bergh Weerman Welke andere naam zou je liever hebben Welke namen zijn formeel toegestaan (en wat is de praktijk) Eerder: inconsistent handelen van ambtenaren burgelijke stand (ook door decentrale structuur Gemeentelijke Basis Administratie)

namen om ons heen Namen vormen het linguïstisch landschap Wat zie je aan taal op straat? Straat-, wijk-, water-, plaats-, en huisnamen (toponiemen) Bedrijfs- en productnamen Persoonsnamen …

opdracht 2 Noteer 20 namen die je van huis naar de universiteit tegenkomt Rapporteer een volgende keer over de meest opmerkelijke naam Motiveer je keuze, denk weer aan oorspronkelijke betekenis, geschiedenis, spelling, (psychologische) associatie, naam in combinatie met, moderniteit, uitstraling > rapporteer in verslag 1 en mondeling over de meest opmerkelijke (17/2)