Certificeringsgroep Geformeerd op initiatief van PWN Samenstelling:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
ICT tussen hoop en vrees
Succesvol in onderwijs met ICT
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Workshop Vakdidactische dag 23 mei 2014
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Ontwerpprojecten In de praktijk
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Wiskunde in Technologie
Logisch redeneren in wiskunde C
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
Eén jaar wiskunde D Een onderzoek naar de invulling en populariteit van het vak wiskunde D op scholen Katrin van Boxtel Marije Venselaar.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Onderwijs PW NOCW Gerard Jeurnink, Nelleke den Braber, Frits Beukers, Marjan Botke, Leon van den Broek, André Heck, Kees Hoogland, René Kneyber, Douwe.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
ROC’s kiezen voor Wageningen, 16 januari 2007.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 7 april 2010.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Module Communicatie 3de dag
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
NLT HAVO.
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
NLT in de opleiding een palet aan mogelijkheden Werkgroep Opleiding & Professionalisering NLT-docenten Jaco Scheer (LCP-NLT/ APS) Elise Quant (TU Eindhoven)
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
Pré-NLT-module 3D-printen
De omgeving verandert; de overheid verandert
Profiel- en vakkenkeuze
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Theo van den Bogaart en Rogier Bos
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Producten van TU Delft, SEC
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Certificeringsgroep Geformeerd op initiatief van PWN Samenstelling: Andrea Wansink (docent te Almelo) Christiaan Boudri (hbo-werkgroep) Gerard Jeurnink (PWN en TU Twente) Gerard Stroomer (docent te Zevenaar) Theo van den Bogaart (cTWO en lerarenopleiding) Taak: procedure vaststellen en regie voeren

www.ctwo.nl:

Hoe kies je welke modules je gaat gebruiken? meer dan 50 lesmodules op de site van cTWO en natuurlijk zijn er ook nog de boeken: Getal & Ruimte, Moderne Wiskunde, Netwerk, Wageningse Methode Hoe kies je welke modules je gaat gebruiken?

Waarom certificering? Service aan docenten Indicatie geven van niveau Maar ook (dit is PWN's "permanente toezicht"): Indicatie geven van niveau

Jullie zijn nodig! Globale procedure lesmateriaal auteur inhoudelijke expert universiteit / hbo certificeringsgroep docent klas PWN Jullie zijn nodig! certificering

Details? Nog in ontwikkeling Gebruiken ervaring van NLT Dit najaar: procedure in detail uitwerken één of twee keer uitproberen procedure bijstellen Na de kerstvakantie: grote slag slaan

Beoordelingscriteria Ook nog in ontwikkelingen Globaal: niveau inhoudelijke correctheid relevantie passend bij programma wis D toetsbaar heldere leerdoelen etc. en didactiek?

Didactiek Heikel punt Meningen over didactiek verschillen... ...en didactiek en doceerstijl moeten bij elkaar passen DAAROM: didactiek wordt in een bijsluiter expliciet gemaakt, maar slechts mild gewogen. (in deze bijsluiter komt ook andere relevante informatie)

Vragen? Meedenken? Meewerken? neem contact op met: Theo van den Bogaart theob@fi.uu.nl