Wiskundemethoden: (g)een oplossing?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Industriële Chemie VWO 6
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Maak je eigen problemen
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Rekenen en Rekenproblemen
Werkgroep Dynamische modellen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Rekenbeleid
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
2. Eduscrum als activerende didactiek
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
havo wiskunde A Tom Eitjes
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Met de Kennisbasis in zee!
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus 2007.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Pré-NLT-module 3D-printen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
De didactiek van vandaag
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Wiskundemethoden: (g)een oplossing? dr. Irene van Stiphout NWD 2013

Even voorstellen... Wiskunde gestudeerd aan RU Nijmegen Kort in bedrijfsleven gewerkt 7 jaar voor de klas: havo/vwo, vooral bovenbouw In 2007 gestart met promotieonderzoek Onderzoek in 2011 afgerond Sinds februari 2012 werkzaam als toetsdeskundige bij Cito in Arnhem

Inhoud Globaal overzicht promotieonderzoek Tekstboekanalyse Aan de slag! Terugkoppeling en afsluiting

Promotieonderzoek Promotoren: prof.dr. K. Gravemeijer prof.dr. W. Jochems Copromotor: dr. P. Drijvers

Overzicht promotieonderzoek ontwikkeling in beheersing van algebraïsche vaardigheden tekstboekanalyse methodologisch: mentale inspanning

Oplossen lineaire vergelijking (VWO 5)

Wat vraagt het hoger onderwijs? (McCallum, 2010)

Wat is daarvoor nodig? relational understanding (Skemp) symbol sense (Arcavi) `proceptual’ view (Tall) reification (Sfard) `Conceptual proficiency’ mix van aanduidingen voor begrip waarin 3 essentiële aspecten: structuur kunnen zien om kunnen gaan met duale karakter wiskunde samenhang kunnen zien

Tekstboekanalyse Onderzoeksvraag: Welke ondersteuning bieden Nederlandse wiskundemethoden voor het ontwikkelen van conceptual proficiency?

Tekstboekanalyse Boeken spelen belangrijke rol in NL wiskundeonderwijs (TIMSS video study) Boeken in NL wiskundeonderwijs beïnvloed door theorie realistisch reken- en wiskundeonderwijs Onderwerp: introductie lineaire verbanden en lineaire vergelijkingen

Realistic Mathematics Education Centraal: ideeën van Hans Freudenthal over wiskunde “What humans have to learn is not mathematics as a closed system, but rather as an activity, the process of mathematizing reality and if possible even that of mathematizing mathematics.” (Freudenthal, 1968) Wiskunde als menselijke activiteit Leerlingen zouden niet alleen geconfronteerd moeten worden met de eindproducten van het wiskundig redeneren van anderen maar juist zelf mathematiseren via geleide heruitvinding

Rol van modellen modelleren belangrijke activiteit door te modelleren wordt probleem toegankelijk voor wiskundige procedures vanuit RME: geen kant-en-klare modellen maar: modellen komen bovendrijven op de eigen wiskundige activiteiten van de leerlingen

Theorie Emergent Modelleren Gravemeijer (1999) Leerlingen starten met het modelleren van problemen die ze als echt ervaren In het leerproces dat daarop volgt, verandert de rol van het model model van een specifieke situatie wordt een model voor het wiskundig redeneren niveaus van activiteiten

`Ideale’ leerlijn lineaire verbanden task setting: ontdekken patronen; informeel rekenen en redeneren, woordformules referential: contexten meer modellen general: modellen los van contexten; objectvorming

`Ideale’ leerlijn lineaire vergelijkingen task setting: informele strategieën, bijv. bordjesmethode, vleksommen referential: informele strategieën naar achtergrond general: betekenis vergelijking niet langer afhankelijk van context

Indeling in categorieën Gebaseerd op `ideale’ leerlijn opgaven en blokken theorie in 3 categorieën: informeel, in de context model van overgang naar model voor

Voorbeeldopgave 1e categorie Moderne Wiskunde, 1e klas, 2007

Voorbeeldopgave 2e categorie Getal en Ruimte, 2e klas, 2005

Voorbeeldopgave 3e categorie Getal en Ruimte, 2e klas, 2005

Extra 4e categorie Moderne Wiskunde, 2e klas, 2008

Bevindingen lineaire verbanden

Voorbeeldopgave 1e categorie Moderne Wiskunde, 2e klas, 2008

Voorbeeldopgave 2e categorie Getal en Ruimte 2e klas, 2005

Voorbeeldopgave 3e categorie Getal & Ruimte, 3e klas, 2010

Extra 4e categorie Getal & Ruimte, 3e klas, 2010

Bevindingen lineaire vergelijkingen

Conclusie Veel aandacht voor fenomenologische inbedding RME formeel Veel aandacht voor fenomenologische inbedding Nauwelijks activiteiten die overgang model van naar model voor ondersteunen Geen heldere keuze in didactische opbouw Dubbel didactisch spoor

Aan de slag! Vragen: Wat zou je kunnen doen om sporen te verbinden? Wat voor theorie / opgaven zou meer ondersteuning kunnen bieden in de ontwikkeling naar `conceptual proficiency’?

Terugkoppeling

Conclusies Kansen voor docenten om: sporen te verbinden RME formeel Kansen voor docenten om: sporen te verbinden breedte op te zoeken in wiskundige concepten ondersteuning bieden in ontwikkelen in overgang model van naar model voor

Oplossen lineaire vergelijking (VWO 5)

Bedankt! Meer informatie? irene.vanstiphout@cito.nl