Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ERWD Welkom Programma ERWD Conferentie
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Rekenproblemen en Dyscalculie
Visual Knowledge Building
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Lionel Kole Rekenvraagstukken & Rekenproblemen in Lionel Kole 02/04/2014 beeld.
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Rekenproblemen en Dyscalculie
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 1
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Drieslag functioneel rekenen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Leer- en gedragskenmerken
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Mathematics Education and Neurosciences
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Rekenen en Rekenproblemen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Les voor groep 7 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Verlengde Instructie Groepen 3.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Rekenplein ..
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Aanpak problematisch gedrag
Gemaakt voor alle leerlingen voor de basisklassen van het 3 e leerjaar.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
De domeinen & Niveau bij ABB.
. Rekenen. Inhoud - Rekentoets - Rekenvaardigheid binnen VO Surhuisterveen.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Masterplan dyscalculie
Rekensprint Rekensprint.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Dyscalculie uit:
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Informatieavond ernstige rekenproblemen en dyscalculie
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Coping.
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie of ernstige rekenproblemen? Roelie de Boer 14 April2011 Deze sjabloon kan worden gebruikt als beginbestand voor het presenteren van trainingsmateriaal aan een groep. Secties Klik met de rechtermuisknop op een dia om secties toe te voegen. Secties kunnen u helpen uw dia's te ordenen en maken samenwerking tussen meerdere auteurs mogelijk. Notities Gebruik de sectie Notities om notities mee te leveren of om aanvullende gegevens beschikbaar te maken aan het publiek. Deze notities weergeven in de presentatieweergave tijdens uw presentatie. Houd rekening met de tekengrootte (belangrijk voor toegankelijkheid, zichtbaarheid, videotaping en onlineproductie) Bijpassende kleuren Let met name op de diagrammen, grafieken en tekstvakken. Houd er rekening mee dat deelnemers afdrukken in zwart-wit of grijswaarden. Voer een testafdruk uit om te controleren of de kleuren die u hebt gekozen er ook goed uitzien als ze alleen in zwart-wit worden afgedrukt en grijswaarden. Afbeeldingen, tabellen en grafieken Houd het simpel: gebruik indien mogelijk stijlen en kleuren die niet afleiden. Alle grafieken en tabellen van een label voorzien.

Welkom

VRAAG: Hebben de personen van de nu volgende situaties dyscalculie? Gebruik een sectiekop voor elk onderwerp, zodat het publiek de overgangen goed kan volgen.

Casus 1: Mark is 8 jaar en heeft nog steeds zijn vingers nodig om te rekenen. Hij heeft ongewoon veel moeite met het onthouden van allerlei basisfeiten over getallen en hoeveelheden. Dat is bij hem niet geautomatiseerd. Gebruik een sectiekop voor elk onderwerp, zodat het publiek de overgangen goed kan volgen.

Casus 2: Kees heeft het wel geautomatiseerd maar heeft nog steeds papier nodig om sommen uit te rekenen die over het tiental gaan. Gebruik een sectiekop voor elk onderwerp, zodat het publiek de overgangen goed kan volgen.

Casus 3: Anke heeft vooral problemen met alles wat met ruimtelijk visuele voorstellingen te maken heeft. Gebruik een sectiekop voor elk onderwerp, zodat het publiek de overgangen goed kan volgen.

Definities dyscalculie Een rekenstoornis als gevolg van ontwikkelingsstoornissen (Van Gelder 1962) Specifieke problemen met de automaticiteit bij het rekenen, dus bij het automatiseren (Van Luit 2001) We spreken van dyscalculie als kinderen ernstig uitvallen op het vlak van rekenen of wiskunde, zonder dat hier een aanwijsbare reden voor is. Het gaat hierbij om kinderen die ondanks extra ondersteuning hardnekkig blijven uitvallen op het vlak van rekenen en wiskunde (2003) Deze sjabloon kan worden gebruikt als beginbestand voor het presenteren van trainingsmateriaal aan een groep. Secties Klik met de rechtermuisknop op een dia om secties toe te voegen. Secties kunnen u helpen uw dia's te ordenen en maken samenwerking tussen meerdere auteurs mogelijk. Notities Gebruik de sectie Notities om notities mee te leveren of om aanvullende gegevens beschikbaar te maken aan het publiek. Deze notities weergeven in de presentatieweergave tijdens uw presentatie. Houd rekening met de tekengrootte (belangrijk voor toegankelijkheid, zichtbaarheid, videotaping en onlineproductie) Bijpassende kleuren Let met name op de diagrammen, grafieken en tekstvakken. Houd er rekening mee dat deelnemers afdrukken in zwart-wit of grijswaarden. Voer een testafdruk uit om te controleren of de kleuren die u hebt gekozen er ook goed uitzien als ze alleen in zwart-wit worden afgedrukt en grijswaarden. Afbeeldingen, tabellen en grafieken Houd het simpel: gebruik indien mogelijk stijlen en kleuren die niet afleiden. Alle grafieken en tabellen van een label voorzien.

Wanneer is er sprake van dyscalculie Op jonge leeftijd al moeite hebben met (voorbereidend) rekenen Discrepantie tussen potentiële mogelijkheden en rekenkennis Aan het einde van het basisonderwijs tenminste een achterstand van 2 jaar Ondanks gerichte hulp (RT) weinig progressie Naar verwachting 2% van de bevolking Protocol ERWD (Ernstige Reken- Wiskunde-problemen en Dyscalculie Deze sjabloon kan worden gebruikt als beginbestand voor het presenteren van trainingsmateriaal aan een groep. Secties Klik met de rechtermuisknop op een dia om secties toe te voegen. Secties kunnen u helpen uw dia's te ordenen en maken samenwerking tussen meerdere auteurs mogelijk. Notities Gebruik de sectie Notities om notities mee te leveren of om aanvullende gegevens beschikbaar te maken aan het publiek. Deze notities weergeven in de presentatieweergave tijdens uw presentatie. Houd rekening met de tekengrootte (belangrijk voor toegankelijkheid, zichtbaarheid, videotaping en onlineproductie) Bijpassende kleuren Let met name op de diagrammen, grafieken en tekstvakken. Houd er rekening mee dat deelnemers afdrukken in zwart-wit of grijswaarden. Voer een testafdruk uit om te controleren of de kleuren die u hebt gekozen er ook goed uitzien als ze alleen in zwart-wit worden afgedrukt en grijswaarden. Afbeeldingen, tabellen en grafieken Houd het simpel: gebruik indien mogelijk stijlen en kleuren die niet afleiden. Alle grafieken en tabellen van een label voorzien.

Oorzaken rekenproblemen Kind afhankelijke factoren: - Cognitieve nd factoren (IQ: kunnen begrijpen is niet het probleem) - Biologische factoren (erfelijkheid, niet qua ‘gen’, wel qua basale vaardigheid) - Emotionele problemen Kind onafhankelijke factoren: - Methode - Didactiek (kan probleem versterken of in stand houden) - Materiaalinzet - Product/procesgericht Deze sjabloon kan worden gebruikt als beginbestand voor het presenteren van trainingsmateriaal aan een groep. Secties Klik met de rechtermuisknop op een dia om secties toe te voegen. Secties kunnen u helpen uw dia's te ordenen en maken samenwerking tussen meerdere auteurs mogelijk. Notities Gebruik de sectie Notities om notities mee te leveren of om aanvullende gegevens beschikbaar te maken aan het publiek. Deze notities weergeven in de presentatieweergave tijdens uw presentatie. Houd rekening met de tekengrootte (belangrijk voor toegankelijkheid, zichtbaarheid, videotaping en onlineproductie) Bijpassende kleuren Let met name op de diagrammen, grafieken en tekstvakken. Houd er rekening mee dat deelnemers afdrukken in zwart-wit of grijswaarden. Voer een testafdruk uit om te controleren of de kleuren die u hebt gekozen er ook goed uitzien als ze alleen in zwart-wit worden afgedrukt en grijswaarden. Afbeeldingen, tabellen en grafieken Houd het simpel: gebruik indien mogelijk stijlen en kleuren die niet afleiden. Alle grafieken en tabellen van een label voorzien.

Kenmerken rekenzwakke leerlingen Uitvoering opdracht: Afhankelijke opstelling Moeite met getallen Moeite met automatiseren Moeite met ‘handig rekenen’ Vaak één oplossingsstrategie Controlestrategie: Geen controle instrument Geen overzicht eigen handelen Faalangst Taakaanpak: Moeite met begrijpen opdracht Impuls te werk gaan Moeite met analyseren gegevens Moeite met mathematiseren opdracht Gebruik een sectiekop voor elk onderwerp, zodat het publiek de overgangen goed kan volgen.

Onderwijs moet sterk zijn waar de leerling zwak in is

Hulp Strategiehantering b.v. aan de hand van een stappenplan - Lezen - Wat wordt gevraagd - Wat weet je - De som - Antwoord - Klopt het? Maatregelen - Compenserende (tafelkaarten, kralenstang, rekenmachine, tijd) - Dispensatie (Schappen van bepaalde oefenstof) - Extra’s (Werken met een kladblaadje, met software)