Mascil Mathematics and Science in Life Het maken van een verbinding met echte problemen en situaties 31 januari 2014 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Differentiëren naar leerwegen
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Welkom bij Projectmanagement
Welkom op de ouderavond van klas 3
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Rekenen en Rekenproblemen
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Over rekenen gesproken
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
8 november 2012.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Goedemorgen.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Nieuw Nederlands 4e editie
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Honoursonderwijs in HBO
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Wonbaro heet u Welkom. Programma: u.Ontvangst met kopje koffie u.Ontvangst met kopje koffie u.Welkomstwoord u.Welkomstwoord
Tto: de laatste ontwikkelingen
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Met de Kennisbasis in zee!
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Onderzoekend leren in beroepscontexten Ad Mooldijk.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Transcript van de presentatie:

Mascil Mathematics and Science in Life Het maken van een verbinding met echte problemen en situaties 31 januari 2014 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut

Programma 15:30 – 15:45 : Het project 15:45 – 16:05 : Activiteit: Bestaand materiaal 16:05 – 16:15 : Reflectie 16:15 – 16:40 : Activiteit: Materiaal aanpassen 16:40 – 16:50 : Reflectie 16:50 – 17:00 : Vragenlijst invullen

OVER HET PROJECT 1

Mascil “Mathematics and Science for Life” Europees FP7-project: “supporting action on innovation in the classroom” Looptijd 4 jaar ( tot ) Professionalisering van docenten: verrijken van hun repertoire richting – onderzoekend leren – verbinden van beroepspraktijk met schoolvakken

Doelen Onderzoekend leren in vo (en po) Verbinding leggen met de beroepenwereld Engelse termen: IBST, inquiry learning World of Work (WoW)

Methode Inventariseren van best practices (vooral lesmaterialen voor IBST en WoW die zich in reguliere lespraktijk bewezen hebben) Opzetten van learning communities van docenten en vertegenwoordigers van bedrijfsleven en beroepsopleidingen Ontwikkelen en uitvoeren van een scholings- programma voor lerarenopleiding en nascholing

Twee citaten 1.World of work (Authenticity, etc.). Quote 1 2.Inquiry Learning. Quote 2

Quote 1 (Abrahamson et al. 2006) About Authenticity: The authenticity of 'authentic inquiry' may depend more on engagement and reasoning it enables than on specific content

Quote 2 (Ainley et al, 2006) Purpose: Materials must have an explicit end product that the pupils care about. Materials involve making something for another audience to use.

Veel projecten gingen ons voor / werken parallel met ons Wiskunde en Werk Jet-Net Leergang google wiskunde Wisactueel.nl inGenious Primas Establish Parrise

Lesmaterialen voor IBST Zie

ACTIVITEIT: BESTAAND MATERIAAL 2

Medicijnspiegel wiskunde voorbeeld

Vragen bij deze opdracht Lees de opdracht Maak globaal de opdracht Onderzoekend leren? Beroepswereld, relatie met werk?

Opmerkingen niet zo gestructureerd zelf aanpak/aannames verschillende niveaus van antwoorden mogelijk vraag is open geen eenduidig antwoord probleem is niet-wiskundig geformuleerd (zit in een situatie)

aanpassen geef nog minder informatie na 1 dag, na 1 week, na 1 maand (redeneren) te ongestructureerd, dus dit gaat mis veronderstellingen kunnen in de weg zitten ‘het kan onverstandig zijn’ (vaag) liever meer informatie

WoW farmaceutische industrie ‘werkzame hoeveelheid’, exacte werking reclamefolderschrijver (het product) bijsluiter maken Zien leerlingen dit ook?

Reflectie (welke ingrepen) gebruiksvraag geformuleerd (remweg -> handreiking voor politieagenten) alle kleine wiskundige vragen er uit gehaald. conservenblik: ga eerst eens meten (aan het begin). -> ontwerp een blik. Heb je direct een concrete hint nodig waar je naartoe wilt? Eerst de hele taak doen. Daarna pas nadenken over tussenstappen.

Remweg: eerst maar eens situaties onderzoeken (minder afbakenen). Conservenblik: industrieel ontwerp (specificaties toegevoegd) Heb ik als wiskundedocent voldoende kennis over ‘het domein’ (de context). Remweg: kijk naar 1 wijk (met situationele specificaties).

Storm: ook plaatsen in een wijk waarin rekening wordt gehouden met weersomstandigheden. Remweg: introduceren met een nieuwsbericht (authentieke data) Klokhuis: spookfile Remweg: waarom exact berekend? Praktische opdrachten 5v: werden vaak wat geslotener.

Waarom wil je alles beoordelen? Relatie met PTA A-lympiade kan een praktische opdracht zijn - > Rubrics als beoordeling. assessment van inquiry learning is heel lastig.

Welk beroep? farmaceutische industrie Geneesmiddelenonderzoek Farmacologie Farmacokinetiek

farmaco-kinetiek (PK) Beschrijft de lotgevallen van een stof die aan het lichaam wordt toegediend Absorptie Distributie Metabolisme Excretie ml

ONTWERPEN VAN LESSEN 3

Medicijnspiegel uit het boek

Opgaven uit boeken Hoe kun je die bewerken?

MW vmbo gt havo 2 B p. 63. Orientatie op leren en werken MW vmbo gt havo 2 B p. 101 (H. 10 Inhoud, 10-2 inhoud cilinder) MW vmbo gt havo 2 B p (H 11 Verbanden, 11-3 wortelformules) MW vwo bovenbouw A1(B1) 1 p. 21. (H Analyse_1, 1_6 Verwerken en toepassen) MW vwo bovenbouw A1(B1) 1 p (H Analyse_4, 4_5 Algemene vorm van een sinusoïde) MW vwo bovenbouw A1(B1) 1 p (H Analyse_4, Periodieke functies Testbeeld) MW vwo bovenbouw A1(B1) 1 p (H Statistiek_1, 1_3 Permutaties en combinaties. Telproblemen) MW vwo leerboek wiskunde B deel 2, p. 86. (H 3 Differentieren, 3-6 gemengde opdrachten) MW vwo leerboek wiskunde B deel 2, p (H 8 Product- en quotiëntfuncties, 8-5 uiterste waarde berekenen) MW vwo leerboek wiskunde B deel 2, p (H 10 Hoeken en afstanden, 10-7 gemengde opdrachten)

Reflectie

ONTWERPPRINCIPES

Ontwerpprincipes (1) Opdrachten minder (vooraf) structureren Open vragen stellen/aanbieden Samenwerking en communicatie stimuleren

Ontwerprincipes (2) Rijke beroepscontexten toevoegen (of gebruiken als start van het ontwerp) Leerlingen een (beroeps)rol geven Activiteiten inbouwen die vergelijkbaarzijn met werkzaamheden van beroepsbeoefenaar Als resultaat een product voor een doelgroep vragen

VRAGENLIJST 4

Vragenlijst -> mascil vragenlijst hier kunnen er 25 op papier worden ingevuld