Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Rekenen en Rekenproblemen
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
10e editie voor de Tweede Fase
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Rekenbeleid
Leerlijnen in een Wiki
Op naar…
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Motivatie en maatwerk presentatie door
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
‘n App a Day doe je voordeel er mee
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Transcript van de presentatie:

Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po 8 oktober 2009, spoorwegmuseum vincent jonker, FI, vincent@fi.uu.nl

Rekenmethoden PO, een greep... Alles telt Bolleboos De wereld in getallen Het Grote Rekenboek Maatwerk rekenen Pluspunt Reken Zeker Rekenrijk Rekentijger Talrijk Wis & Reken Wizwijs etc.

Andere ‘ontwikkelingen’ deklas.nu, ontdekplek.nl,onlineklas.nl Allerhande remediërende software Oefen-websites en Cito-trainers Elektronische leeromgevingen Repositories Kangoeroe / Rekendictee / Grote Rekendag Wikiwijs

Nieuwe ‘invloeden’ Digitaal schoolbord Online bronnen Registratie Games Video

En toen ging het slecht met rekenen Er waren aanwijzingen (internationale studies) ‘Op de pabo konden ze ook al niet meer rekenen’ Er was een maatschappelijk debat Er was een commissie En nu is er een referentiekader En moeten we nadenken wat dat betekent

PPON Niveau ongeveer gelijk gebleven In lijn met gemaakte keuzen Niveau ongeveer gelijk gebleven Achteruitgang op bewerkingen (=cijferprocedures), vooruit op getalinzicht, schattend rekenen, procenten…. Verbeterpunten: Leerlingen leren iets op te schrijven bij het rekenen (tussenberekening, hulpnotaties) Geen gaten laten vallen

TIMSS en Pisa Nederland scoort constant hoog Ook op het onderdeel ‘Rekenen’, m.u.v. ‘bewerkingen op breuken’ Scores hebben kleine spreiding ‘zwakkere’ leerlingen scoren relatief hoog ‘betere’ leerlingen scoren relatief laag

Aandachtspunten Lees de originele rapporten om echt geïnformeerd te worden; Lees verschillende wetenschappelijke publicaties over deze rapporten voor uitleg en toelichting Bekijk de opgaven om te weten waar het over gaat

Functioneel gebruiken Verdiepen (formaliseren, generaliseren, abstraheren)

Wat wordt beoogd? Opbouwen en daarna consolideren van de kern Onderhouden Gebruiken Verdiepen

Rekenen in het referentiekader Vier domeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden Notatie, taal en betekenis Met elkaar in verband brengen Gebruiken

Goed om te weten Referentiekader bevat geen nieuwe inhouden Referentiekader legt (nieuwe) accenten Referentiekader is geen curriculum en geen examenprogramma

Interpretatie po vmbo havo/vwo mbo havo A leren rekenen 1S en 1F rekenen leren gebruiken 2F rekenen verdiepen 2S rekenen gebruiken: breder en toegespitst 3F rekenen verder verdiepen

Voorbeeld Zeker tien procent van alle Nederlanders heeft af en toe last van slapeloosheid. Twee derde hiervan bestaat uit vrouwen. 1f, 1s, 2f

Invoeringsschema Januari 2008 – Presentatie Rapport Meijerink Oktober 2009 – Referentiekader ‘zo goed als definitief’ Augustus 2010 – Inwerkingtreding wet

Wat gebeurt er inmiddels? Uitgevers geven extra uitleg over hun methoden (bijv. www.evenwichtigrekenen.nl) www.taalenrekenen.nl Inhaalslag taal en rekenen (samenwerking SLOA + Exp. Ned. + FI) diagnostische toetsen cito aanpassingen LVS

er is veel aanbod, bijv. w.b. overgang po-vo

Vragen De zorgleerling! (onder- en boven-presteerders) ...