Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po 8 oktober 2009, spoorwegmuseum vincent jonker, FI, vincent@fi.uu.nl
Rekenmethoden PO, een greep... Alles telt Bolleboos De wereld in getallen Het Grote Rekenboek Maatwerk rekenen Pluspunt Reken Zeker Rekenrijk Rekentijger Talrijk Wis & Reken Wizwijs etc.
Andere ‘ontwikkelingen’ deklas.nu, ontdekplek.nl,onlineklas.nl Allerhande remediërende software Oefen-websites en Cito-trainers Elektronische leeromgevingen Repositories Kangoeroe / Rekendictee / Grote Rekendag Wikiwijs
Nieuwe ‘invloeden’ Digitaal schoolbord Online bronnen Registratie Games Video
En toen ging het slecht met rekenen Er waren aanwijzingen (internationale studies) ‘Op de pabo konden ze ook al niet meer rekenen’ Er was een maatschappelijk debat Er was een commissie En nu is er een referentiekader En moeten we nadenken wat dat betekent
PPON Niveau ongeveer gelijk gebleven In lijn met gemaakte keuzen Niveau ongeveer gelijk gebleven Achteruitgang op bewerkingen (=cijferprocedures), vooruit op getalinzicht, schattend rekenen, procenten…. Verbeterpunten: Leerlingen leren iets op te schrijven bij het rekenen (tussenberekening, hulpnotaties) Geen gaten laten vallen
TIMSS en Pisa Nederland scoort constant hoog Ook op het onderdeel ‘Rekenen’, m.u.v. ‘bewerkingen op breuken’ Scores hebben kleine spreiding ‘zwakkere’ leerlingen scoren relatief hoog ‘betere’ leerlingen scoren relatief laag
Aandachtspunten Lees de originele rapporten om echt geïnformeerd te worden; Lees verschillende wetenschappelijke publicaties over deze rapporten voor uitleg en toelichting Bekijk de opgaven om te weten waar het over gaat
Functioneel gebruiken Verdiepen (formaliseren, generaliseren, abstraheren)
Wat wordt beoogd? Opbouwen en daarna consolideren van de kern Onderhouden Gebruiken Verdiepen
Rekenen in het referentiekader Vier domeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden Notatie, taal en betekenis Met elkaar in verband brengen Gebruiken
Goed om te weten Referentiekader bevat geen nieuwe inhouden Referentiekader legt (nieuwe) accenten Referentiekader is geen curriculum en geen examenprogramma
Interpretatie po vmbo havo/vwo mbo havo A leren rekenen 1S en 1F rekenen leren gebruiken 2F rekenen verdiepen 2S rekenen gebruiken: breder en toegespitst 3F rekenen verder verdiepen
Voorbeeld Zeker tien procent van alle Nederlanders heeft af en toe last van slapeloosheid. Twee derde hiervan bestaat uit vrouwen. 1f, 1s, 2f
Invoeringsschema Januari 2008 – Presentatie Rapport Meijerink Oktober 2009 – Referentiekader ‘zo goed als definitief’ Augustus 2010 – Inwerkingtreding wet
Wat gebeurt er inmiddels? Uitgevers geven extra uitleg over hun methoden (bijv. www.evenwichtigrekenen.nl) www.taalenrekenen.nl Inhaalslag taal en rekenen (samenwerking SLOA + Exp. Ned. + FI) diagnostische toetsen cito aanpassingen LVS
er is veel aanbod, bijv. w.b. overgang po-vo
Vragen De zorgleerling! (onder- en boven-presteerders) ...