Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
De deelnemers over 16 stellingen
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Havo 4 Vwo 4 Welkom.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Voorlichting Bachelorprogramma Franse taal en cultuur (juni 2010)
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Centrale voorlichtingsdag RuG,
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Wetenschappelijke stage
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Eénjarige Master Software Engineering
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Universiteit Leiden, Opleiding Natuur- en Sterrenkunde 1 Elementaire Kinetische Theorie Electrodynamica (Maxwell theorie) Eerste en tweede jaar Klassieke.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Communicatie- en Informatiewetenschappen november 2007.
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
Voorlichtingsavond 5 havo
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
TRENDS 2014 Hafida
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Informatie Cursusinschrijving & Hoofdrichtingen TCS Dinsdag 10 november 2015.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Vecon Business School Johannes Fontanus College Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) 1 Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Vecon Business School (VBS)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
LOB 3 HAVO Schooljaar
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Cijferloos lesgeven bij talen
Universitaire Pabo van Amsterdam
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Transcript van de presentatie:

Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk

Voorbeeld uit de onderwijspraktijk: bachelor Nederlandse taal- en cultuur - 3 jarige bachelor: - Vast programma op vier onderdelen (75%) - taalkunde - taalbeheersing - moderne letterkunde - historische letterkunde July 23, 2014

Voorbeeld uit de onderwijspraktijk: bachelor Nederlandse taal- en cultuur - 25% vrije keuze ruimte - Voorbeelden van invulling bij NTC: - Stage binnenland (Meertens Instituut, uitgeverijen) - Stage buitenland (Nederlands als vreemde taal, Consulaat) - Studeren in het buitenland (UCLA, Rutgers, etc.) - Studeren op andere Nederlandse universiteiten - Minoren: educatieve minor (voorbereiding op de lerarenopleiding), voorbereiding op Master etc. July 23, 2014

Gegevens over Nederlandse taal en cultuur - Ieder jaar ongeveer 75 nieuwe voltijdeerstejaars - Aan de basisvoorwaarden voor goed onderwijs wordt ruimschoots voldaan: - Goede begeleiding - Moderne voorzieningen - Inspirerende, ambitieuze leeromgeving - Ruimte om te profileren en te specialiseren  zie profileringsruimte vorige slides July 23, 2014

Gegevens over Nederlandse taal en cultuur - Goede begeleiding  door docenten waarvan de profesionalisering wordt bekeken in gesprekken met leidinggevenden: - Ongeveer 36 wetenschappelijke medewerkers (maar veel in parttime) - Professionalisering medewerkers op onderwijsgebied: - Basiskwalificatie onderwijs + Tutoraat voor jonge docenten - Seniorkwalificatie onderwijs July 23, 2014

Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur Aantal aspecten van het BAMA-model in de praktijk Bindend Studieadvies Eerstejaarstraject Schaalverkleining in het onderwijs Activerende werkvormen en feedback Toetsing Herkansing Evaluatie

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur Bindend Studieadvies Eerstejaars moeten minstens helft eerstejaars vakken halen Zo niet  negatief studieadvies  stoppen met opleiding Begeleiding naar andere, beter passende (hbo)opleiding  Bindend studieadvies, vorig jaar: 74 adviezen voltijd 58 Positief  80% 8 negatief  10% 8 aangehouden  10 %

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur Eerstejaarstraject: - Tutoraat - Vaardighedenmonitor (academish lezen, schrijven, ontleden, historische taalkunde etc., maar ook arbeidsmarktoriëntatie en masteroriëntatie) - Schrijfmonitor

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur Eerstejaarstraject, vaardighedenmonitor: Taal, mens en maatschappij  oriëntatie op de arbeidsmarkt: Spreker van de taalstudio (een commercieel bedrijf dat als specialisatie taal heeft  contra-expertises voor IND- gehoren of het organiseren van workshops op het gebied van meertaligheid.

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur Eerstejaarstraject, vaardighedenmonitor - Taalsysteem en Taaldiversiteit  Vaardigheid academisch lezen en denken: - Lezen van complexe analyses van taalkundige gegevens - Die analyses worden geproblematiseerd tijdens college door (i) hoorcollege door de docent en (ii) opdrachten met weer nieuwe taalkundige gegevens

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur  Schaalverkleining in onderwijs - werkvormen: hoorcollege + werkcollege - Groep van max. 25 studenten - Taalsysteem en taaldiversiteit: - 1 hoorcollege (2 uur) - 1 werkcollege (2 uur, groepjes van 25) - 1 prakticum (zonder begeleiding) - Schrijven en Presenteren: - 2 x 3 uur werkcollege

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur  Activerende werkvormen + feedback - Schrijven en Presenteren: - samenvatting maken - onderzoek ontwerpen, uitvoeren en rapporteren - peer feedback (productief en receptief) - feedback van de docent op schrijfproducten + revisie van die schrijfproducten

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur  Activerende werkvormen + feedback - Taalsysteem en Taaldiversiteit - Opdrachten die de stof problematiseren (academisch denken) - Zelf thuis voorbereiden - Tijdens college in een groep bespreken (peer feedback) - Gemeenschappelijk product inleveren + feedback op dit ingeleverde stuk.

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur  Activerende werkvormen + feedback - Het Nederlands door de eeuwen heen: - Literatuur bestuderen over ontwikkelingen binnen het Nederlands (Wetenschappelijke stukken lezen) - In groepje de ontwikkelingen bespreken en één van de fases van de ontwikkeling bespreken (Peer feedback, Wetenschappelijke presenteren) - Nieuwe dataset (Afrikaans/Vlaams/Negerhollands)  Opdracht ontwerp een questionnaire om erachter te komen in welke fase van de ontwikkeling deze taal zich bevindt. (Wetenschappelijk basisapparaat)

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur  Toetsing - Schrijven en Presenteren: - Schrijf- en presentatieproducten - Taalsysteem en Taaldiversiteit: - 2 x een gesloten boek tentamen - Opdrachten (voorbereiding thuis + participatie in college) - Het Nederlands door de eeuwen heen: - 1 x een gesloten boek tentamen - Opdrachten

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur  Herkansing - Schrijven en Presenteren: - Alleen als aan alle toetsmomenten is meegedaan - 1 schrijfproduct kan worden herkanst als gemiddelde tussen 4 en 5,5 - Taalsysteem en Taaldiversiteit: - Alleen als aan beide tentamens is meegedaan - 1 tentamen kan worden herkanst als gemiddelde tussen 4 en 5,5. - Het Nederlands door de eeuwen heen: - tentamen kan worden herkanst als gemiddelde tussen 4 en 5,5.

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur  Evaluatie - Na de cursus - Studentevaluatie - Docentevaluatie - Worden besproken binnen zowel de opleiding als de afdelingen binnen de opleiding. - Niet goed geevalueerde cursussen  herontwikkeld - Goed geevalueerde cursussen  worden verfijnd

July 23, 2014 Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel in de praktijk bij Nederlandse taal en cultuur  Kortom:  Het onderwijs bij Nederlandse Taal en Cultuur is constant in beweging en ontwikkeling  Het Utrechtse BAMA-onderwijsmodel werkt goed in de praktijk bij Nederlandse Taal en Cultuur.

Bedankt voor uw aandacht July 23, 2014