Opbouw college 2 zPraktisch yPresentie yMailinglijst yDuo’s voor DOV yIedereen reader? zIJzerwarenonderzoek zKenmerken populair wetenschappelijk schrijven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Differentiatie in de klas
PSD Basisstructuren programmeren.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Workshop Onderzoeksvaardigheden
PO Aërosolen en vuile lucht
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Een onderzoeksplan schrijven
Zakelijk lezen Nederlands.
Opbouw college 1 Voorstellen Doelstellingen cursus
Opbouw college 4  spreekuur DOV op 10/1; PWA’s en IOP’s  Bespreking PWA’s  Commentaar geven  Commentaar ontvangen  Algemene punten n.a.v. 1e versie.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Schrijven in passende stijl
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
ZW : trillingen 6 WW.
Dag van het afstudeeronderzoek
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Academische vaardigheden - C1.5
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Natuurwetenschappelijk verslag
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Uw persoonlijke visitekaartjes
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Onderzoek doen een methodische aanpak
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Werkstukken en rapporten
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Opbouw college 3 zStand van zaken yPresentie yPWA: 1e versie inleveren yIOP: 1e versie inleveren zVooruitblik komende week zTips voor het commentaar geven.
Kenmerken van organismen BIODOEN
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
PSO. Praktisch school onderzoek.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Lezen: doe het goed voor
ANTIEKE INSCRIPTIES ALS BRON vakcode: 5772VH01 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SET schrijfvaardigheid H5
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Standaard briefmodel (briefconventies)
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
SET schrijfvaardigheid H5
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Standaard briefmodel (briefconventies)
Vwo 6 – week
Vwo 6 – literatuur Week
College 4 project doorstroom MBO - HBO
Inleiding beoordelen.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Opbouw college 2 zPraktisch yPresentie yMailinglijst yDuo’s voor DOV yIedereen reader? zIJzerwarenonderzoek zKenmerken populair wetenschappelijk schrijven zInleiding, aanleiding van onderzoek zHoofdvraag en hypotheses van onderzoek zPraktisch: volgende week

Onderzoek ijzerfabriek (1) zMini-onderzoek in deze groep zWat doen? yBrief geconcentreerd lezen in 2 minuten yBrief daarna onderste boven neerleggen yVragen beantwoorden

Onderzoek ijzerfabriek (2) zGoede antwoorden: y1c y2b y3a y4b y5d y6c y7c

Onderzoek ijzerfabriek (3) zOorzaak verschil aantal goede antwoorden? zWat kan hoofdvraag zijn geweest? zWat is gemanipuleerd? zGoede manipulatie? zWelke conclusie kan getrokken worden op basis van dit onderzoek?

Keuze basisartikel PWA z Wetenschappelijk artikel. z (Nog) niet in populair-wetenschappelijke vorm gegoten. z Er wordt een onderzoek in beschreven.

Opdracht: z Geef je basisartikel voor het PWA aan je linker buurman/-vrouw. zBeoordeel in ongeveer 5 minuten of het artikel geschikt is om te populariseren. Geef kort weer waarom wel/niet. Let daarbij op: - bron van het artikel - lengte - aanwezigheid van tabellen/grafieken etc.

Populair wetenschappelijk artikel (1) zVolgende week 1e versie PWA inleveren zOver twee weken: commentaar op PWA van collega-student inleveren zMoet geschikt zijn voor 6-VWO-ers of Volkskrantbijlage

Populair wetenschappelijk artikel (2) WetenschappelijkPopulair wetenschappelijk Theoretische inbeddingInspelen op beleving Voorkennis vereistVoor leken Vaste opbouwVrije opbouw Standaard kopjesMotiverende kopjes Zakelijk, objectiefAnecdotisch, citaten Geen narratieve elementenVerhalend TabellenBeschrijvend, illustraties

Populair wetenschappelijk artikel (3) zOefenen met scriptie: yMaak groepjes van drie personen yLees voor jezelf conclusie uit scriptie yMaak voor jezelf een popularisatie van deze conclusie yBespreek elkaars popularisaties yKies de beste uit yPresenteer onderzoeksconclusie en popularisatie aan hele groep

Inleiding onderzoek zInleiding: passage die interesse op moet wekken voor onderzoeksthema yInformeren yMotiveren yVooruitwijzen zBeoordeel inleidingen van scripties

Aanleiding onderzoek zAanleiding: waarom wordt dit onderzoek uitgevoerd? yTheoretisch kader > Theoretische aanleiding: xThema niet eerder onderzocht xTegenstrijdige opvattingen xThema nog niet goed genoeg onderzocht xGoed onderzocht, replicatie yPraktische aanleiding zBeoordeel aanleidingen van scripties

Hoofdvraag (1) zPraktische eisen: yNiet te ruim xWat zijn de gevolgen van 11 september 2001? yDuidelijk xWelke aspecten van de Middeleeuwen hebben invloed op de hedendaagse beschaving? yGeen onbewezen vooronderstellingen xWaarom worden Surinamers gediscrimineerd op de arbeidsmarkt? yJa/nee vraag xWordt er voldoende aandacht besteed aan schrijfvaardigheid op de middelbare school?

Hoofdvraag (2) zTheoretische eisen: yNog niet beantwoord xHoe komt het dat dingen vallen als je ze los laat? yVan belang voor theorie en/of praktijk xWat is de mooiste stad van Nederland? yTe operationaliseren xHoe zien engelen eruit? yHet onderzoeken waard xHoe hoog is de Domtoren?

Hoofdvraag (3) zWat is er mis? yHoe snel verplaatst geluid zich? yWelke boeken schreef Hermans? yWat voor gevolgen hebben moderne wetenschappelijke ontwikkelingen op religie? yHoe klonk het Latijn van de Romeinen? yMoet de economie een impuls krijgen? yWaaraan ging het Romeinse Rijk ten onder?

Hoofdvraag (4) zVoorbeelden van goede hoofdvragen: yWat is het effect van thuisonderwijs in de VS? yIn hoeverre bevordert de cursus Studievaardigheden de studievaardigheid van studenten? yHoe is het seksuele gedrag van de Nederlanders in de periode 1980-heden veranderd als gevolg van AIDS? yIn hoeverre beïnvloedt Engelstalige muziek in reclames het koopgedrag van de kijkers? yWordt de waardering van een film door de Nederlandse consument beïnvloed door de taal waarin deze film wordt gesproken?

Hoofdvraag (5) zTalig georiëerde hoofdvragen: yWat is de invloed van aansprekingen op de overtuigingskracht van een tekst? yWat is de waardering voor de voorlichtingsfolder van de belastingdienst? yHoe verwerken lezers een tekst? yWaarin verschilt het taalgebruik van mannen en vrouwen?

Hypothese (1) zNaar aanleiding theoretisch kader heb je een bepaalde verwachting t.a.v. hoofdvraag zHypothese = verwachting zVraagstelling versus hypothese: yVraagstelling: neutrale onderzoeksvraag yHypothese: voorspelling, verwachting

Hypothese (2) zVraagstelling: yBeïnvloeden structuurmarkeringen in een tekst de leesvaardigheid? zHypothese: yStructuurmarkeringen in een tekst vergroten de leesvaardigheid.

Hypothese (3) zHypothese: zo specifiek mogelijke formulering van verwachting in termen van yonafhankelijke variabele = factor die een effect veroorzaakt, en yafhankelijke variabele = variabele waarop je het effect verwacht zVoorbeeld vraagstelling: beïnvloeden structuurmarkeringen de leesvaardigheid?

Hypothese (4) zVoorbeeld vraagstelling: bevordert trainingsprogramma X de schrijfvaardigheid van jonge basisschoolkinderen? yOnafhankelijke variabele: ? yAfhankelijke variabele: ? zFormulering hypothese: ?

Voor volgende week zLezen: yVoor operationalisering: par. 3.6 yStuk over popularisering van wetenschappelijk artikel (Burger e.a.). Lees op tijd! zInleveren: yEerste versie PWA in 3-voud yFacultatief: Probleemformulering voor IOP xDus: Inleiding, aanleiding, hoofdvraag, hypothese(s)

Dank voor je bijdrage en tot volgende week