Logisch redeneren in wiskunde C

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Analyse van incidenten
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Visual Knowledge Building
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Van uitleggen leer je het meest
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
INTERCULTUREEL VAKMANSCHAP Kennisbundel. Noem een voorbeeld uit de praktijk, waarbij diversiteit een rol speelt.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
De HR-Businesspartner als servant-leader
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
DisWis Niels Oosterling.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
De waarden van sociaal-liberaal cultuurbeleid
De weegschaal methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen Klik linksonder op deze knop om presentatie te starten. volgende VMBO - Wiskunde.
NLT modules en excellentiebevordering
De gezonde school en genotmiddelen
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Van probleem naar programma
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
11e editie Geertrui Schaberg
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Quintijn Puite Piet Versnel
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Onderzoekend leren en beroepscontexten
havo wiskunde A Tom Eitjes
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presentatie ICT 1e blad.
Workshop evalueren Dcp
Met de Kennisbasis in zee!
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Oneindig E. Vanlommel NWD 2016.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Geschiedenis De verlichting, wat was dat ookal weer? Daarvoor de Renaissance (wedergeboorte, van wat?) De exotische mens (Teylers museum) (blanke mens.
de verschillende soorten wiskunde
Informatieavond klas 3 Profielkeuze
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
M A R T X I W K U N E D S 2 M38 Bewijs: de eigenschappen van de zijden, hoeken en diagonalen in een vierhoek © André Snijers.
Bewijs: eigenschap van de som van de hoeken in een vierhoek
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Welkom!.
Transcript van de presentatie:

Logisch redeneren in wiskunde C Studiedag Wiskunde C Peter Donkelaar, Zwaantje Warmelink en Michiel Doorman

2008: Afgelopen elf verkiezingen won de man die uiteindelijk president werd ook in Ohio. EénVandaag: “Wie in Ohio wint, wint ook het presidentschap.”

Inhoud van de werkgroep Achtergrond + toelichting materiaal Kennismaking met het materiaal De praktijk Ieder onderdeel ca 20 minuten

Wiskunde A1→ C Eerste gedachten: Aanpassing Statistiek Aandacht voor voortgezette gecijferdheid Aansluiting bij profiel (kunst en cultuur) Betekenisvol, minder formeel

Korte termijn Wiskunde C per 2007 Globale formulering eindtermen Oude programma wiskunde A1 + uitbreiding statistiek Instellen werkgroepen Wiskunde C door cTWO

Werkgroepen per onderwerp Hoeveelheid (Algebra & tellen en verbanden) Vorm en ruimte Onzekerheid (Statistiek & kansrekening) Veranderingen Logisch redeneren Lange termijn: in 2007 ingestelde werkgroepen

Logica: een manier om denken helder te maken Volgens Russell en Moore … Russell gegrepen door wiskunde. Volgt college filosofie en raakt gefrustreerd door de bepertkte onderbouwing van filosofische methoden en technieken. Russell en Gerald Moore zoeken iemand; ambitie in de wiskunde; wij vooral aansluiting bij profiel: NL, argumenteren, filosofie, rechten, …

Taakstelling Het maken van inhoudsbeschrijvingen Inventariseren van beschikbaar lesmateriaal Het ontwerpen van experimenteel lesmateriaal Waar liggen de grenzen Wat is haalbaar

Contexten voor logica Artikelen Profielvakken en vervolgstudie (Nederlands, rechten, …) Cartoons Puzzels (logiquiz, sudoku, …) Wiskunde

Karakter van de voorbeelden is verschillend Karakter van de voorbeelden is verschillend. Dat maken leerlingen niet expliciet. Een tegenvoorbeeld is voldoende. Maar anders…

“Er is altijd een diagonaal die de vierhoek in tweeën deelt” “Je kunt ook zeggen dat de vierhoek uit 2 driehoeken bestaat.” De ene weer: “maar in het bewijs kun je dan niet uitgaan van A1, A2, …” “Is het kunnen verdelen van de vierhoek in twee driehoeken de stelling?”

De vierhoek Welke vragen kun je stellen? Wat zijn uitgangspunten? Wat is de conclusie? Wat zijn de redeneerstappen? Leerling: “wiskunde is toch meer een filosofie dan een wetenschap.”

Mark ruimt alleen zijn kamer op (k) als Els op bezoek komt (b) Toetsvraag: niet altijd eenvoudig om goed te modelleren (zeker met gebruik van alleen als, indien, want, dus, …). Deze zin zegt niet dat altijd als Els op bezoek komt, dan ruimt Mark zijn kamer op.

Lesmateriaal – opbouw deel 1 Kenmerken van redeneringen Logica in teksten Logische connectieven: niet, en, of, als-dan Waarheidstafels

Kenmerken Als-dan redeneringen (indien, want, …) Voldoende & noodzakelijke voorwaarden Definities (circus) Voorbeeld en tegenvoorbeeld Argumenteren Consistentie (tegenspraak)

Representaties Taal van de logica, waarheidstabel, Venn-diagram (met varianten), graaf (boomstructuur) Doel: ontwikkelen van flexibiliteit in werken met die representaties

Vervolg – opbouw deel 2 Kwantoren en Venn-diagrammen Contradicties en paradoxen Axiomatische systemen en generatieve grammatica’s Argumenteren Inspiratie is verder te vinden bij Vierkant voor wiskunde Kangoeroe Logisch redeneren in Omega (idee van Gerard Koolstra) Lesmateriaal van Hugo van Bonkhorst Lesmateriaal, antwoorden en toetsen zijn te vinden op de cTWO site.

Een paradox

Lesmateriaal – deel 1 Indruk van de opbouw, contexten, passend voor profiel, doelgroep, … Bekijk: hoofdstuk 0 (puzzels) hoofdstuk 1 (taal) hoofdstuk 2 (opg 19 en 20) hoofdstuk 3 (opg 31, 33, 34, 43, 44)

Bespreking Hoe werkt dit in de praktijk?

Tot slot De verzameling van alle verzamelingen die zichzelf niet bevatten. Degenen die zichzelf niet scheren worden geschoren door de barbier.

Eindtermen Domein F: Logisch redeneren (40 slu) De kandidaat kan logische redeneringen analyseren op correct gebruik. De kandidaat kan de correctheid van redeneringen en daarbij horende conclusies, zoals gebruikt in het maatschappelijk debat, verifiëren en analyseren. heeft kennis gemaakt met klassieke logische dilemma's en drogredeneringen. kan verschillende representaties, zoals tabel, diagram en graaf gebruiken bij het analyseren en oplossen van logische problemen. kan redeneringen opstellen binnen een (beperkt) axiomatisch systeem en kan het belang verwoorden van de axiomatische methode voor andere disciplines. Lastig. Opgesteld na eerste experimenten in verre van optimale omstandigheden. Twee pakketten, ieder va 20 SLU. Kennismaking met deel 1.