Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TELLEN IN TAAL: de vorm van rekenen en redeneren
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Semantische aspecten van verwerving
Paralellen tussen zelfbewaking bij het spreken en identificatie van spraaksegmenten door luisteraars Sieb Nooteboom & Hugo Quené UiL OTS 1.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Lees- en Taalproblemen
Communicatie & Presentatie
Natuurlijke-Taalinterfaces
Ontwikkelingstraject kinderen
Discourse Analysis 2011 PROCESSING. PRONOUNS 3 Inleiding > Age differences in Adults’ Use of Referring Expressions. Petra Hendriks, Christina Englert,
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie
Semantiek 1.
Dynamische Semantiek Henriëtte de Swart.
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Grammaticale modellen
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
LATIJN Taalproject – Inleiding Taalkunde Periode 4 Jessica Heeman Jelle Don Erik-Jan van Gelderen Chantal van Dijk.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Modelleren van Cognitieve Processen
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Optimaliteitstheorie & Semantiek Petra Hendriks Maart 2004.
Natuurlijke taalverwerking week 4
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
AI91  Het Probleem  Grammatica’s  Transitie netwerken Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 9: Natuurlijke taal.
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Natuurlijke-Taalinterfaces Week 7 Discourse Representation Theory.
Annelie Tuinman, Holger Mitterer & Anne Cutler
Rekenproblemen en Dyscalculie
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 3 Cees Witteveen.
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Voornaamwoorden Enkele opmerkingen over. Enkele opmerkingen over het en dat Voorlopig subject De Coolsingel, het/dat is een brede straat. De Coolsingel,
Dossier Empowerment.
Neurale Netwerken Genetische Algorithmen
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Taal en logica Over het gebruik van eerste orde propositie/predikatenlogica voor de analyse van natuurlijke taal.
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Beter Onderwijs Nederland
Groepsdynamica & Interactief communiceren
GROEP 8.
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Business School Handels- en Administratieve opleidingen
Sergio Baauw (UiL OTS – UU / UvA)
Natuurlijke-Taalinterfaces
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Interculturele Competenties / communicatie
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Transcript van de presentatie:

Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart

Taal en cognitie Taalkunde theorie: representatie van impliciete kennis van de moedertaalspreker (competence) Morfologie, Syntaxis: gericht op ‘harde’ symbolische regels, generatie Algoritme bepaalt welgevormdheid. Creativiteit, oneindige recursie.

Taalvariatie Taalvariatie: parameters. Taalverwerving: universele grammatica is aangeboren, kind leert parameter setting van de moedertaal.

Problemen Parametersetting soms onvoldoende voor taalvariatie: interactie meerdere regels. Harde regels hebben (vaak) uitzonderingen. Stricte scheiding systeem (competence) en gebruik (performance): weinig inzicht in processing, pragmatiek, preferenties. Modulaire structuur vs. parallel processing.

Een alternatief Optimaliteitstheorie: optimale oplossingen van strijdige regels in natuurlijke taal Uitspraak van woorden (fonologie) Zinsbouw (syntaxis) Optimale interpretatie in contekst (semantiek)

‘Liever lui dan moe’ Least Effort: Praten kost minder moeite als je een normale, makkelijke uitspraak van een klank kiest in een bepaalde positie. Spreker

Ontstemd stemloos: t k f s ch p stemhebbend: d g v z g b Stemhebbend is ‘speciaal’, ‘moeilijker’, eist actie van de stembanden Stemloos is ‘normaal’, ‘makkelijker’, vereist geen actie van de stembanden Ontstemd: Klanken zijn stemloos aan het einde van een woord.

Getrouwheid Getrouwheid: Een klankonderscheid moet behouden blijven in de uitspraak. Bijvoorbeeld: Stemhebbende klanken behouden hun stem in de uitspraak. (Stemvast) Hoorder

Taalvariatie Verschillen tussen talen ontstaan door verschillend ‘belang’ toegekend aan bepaalde regels. Nederlands: Ontstemd >> Stemvast Engels: Stemvast >> Ontstemd Nederlands kiest op een onderdeel voor een makkelijke uitspraak. Engels kiest op dat punt voor een duidelijke uitspraak.

Nederlands

Engels

Basisprincipes OT beschouwt grammatica als relatie tussen input en output ( neuraal netwerk). GEN: genereert mogelijke kandidaten voor gegeven input ( activatiepatronen). Output: optimale kandidaat wint, alle andere kandidaten suboptimaal ( harmonische situatie netwerk). Gelijktijdige evaluatie van alle regels.

Patroonherkenning Gezichtsherkenning Muziek Herkenning van handgeschreven letters

Handgeschreven letters Is dit een A of een H? Vraag niet te beantwoorden zonder contekst

Letters in contekst Letters in contekst zijn niet ambigu

Patroonherkenning = optimalisatieproces Een waargenomen patroon wordt opgedeeld in samenstellende kenmerken Kenmerken wijzen in de richting van bepaalde letters Kenmerken blokkeren keuze voor een bepaalde letter Neurale netwerken

Regelgestuurde processen (Logisch) redeneren Taal

Patronen versus regels Optimalisatie in contekst versus Symbolische regels Is er sprake van volledig gescheiden cognitieve processen? OT: het verschil is niet zo groot als het lijkt!

Prince en Smolensky (1993) Taal wordt gestuurd door proces van optimalisatie Er zijn wel regels, maar die zijn niet hard Schending van taalregels mag om te voldoen aan een sterkere regel Grammatica: verzameling potentieel strijdige taalregels. Talen verschillen in ordening van regels

Parallel met neurale netwerken OT is geen directe modellering van taal in een neuraal netwerk ‘harmonisch’ patroon van activatie van netwerk gespiegeld in ‘harmonische’ uitkomst van combinatie van conflicterende regels.

Optimalisatie van interpretatie Zes sollicitanten werden uitgenodigd voor een gesprek. Drie werden afgewezen. Drie welke? Zes sollicitanten werden aangenomen

Liever anaforisch DOAP: Do not overlook anaphoric possibilities Mogelijkheden voor een anaforische interpretatie moet je gebruiken Drie = sollicitanten, niet ‘anderen’

Conflicterende regels ANTECEDENTREGEL Kies als het antecedent van een incomplete NP de verzameling AB van de voorgaande zin Zes sollicitanten werden uitgenodigd voor een gesprek. Drie werden afgewezen. Drie = drie van de sollicitanten die werden uitgenodigd voor een gesprek

Gezond verstandregel Zes sollicitanten werden aangenomen. Drie werden afgewezen. Drie  drie van de sollicitanten die werden aangenomen. GEZOND VERSTANDREGEL Vermijd tegenstrijdigheden Drie = drie andere sollicitanten

Ordening Gezond verstand Antecedent regel DOAP Drie van de sollicitanten die werden aangenomen werden afgewezen *! Drie andere sollicitanten werden afgewezen  * Drie andere mensen werden afgewezen !*

Anafora resolutie Als ik met een dokter praat, is de dokter het vaak met hem oneens. Wie is hem? Als ik met een dokter praat, is de dokter het vaak met zichzelf oneens. Wie is zichzelf?

hem versus zichzelf Reflexieve en niet-reflexieve pronomina PRINCIPE B Als twee argumenten van dezelfde semantische relatie niet zijn gemarkeerd als identiek, interpreteer ze dan als verschillend.

Ordening input output *!  een dokter1 de dokter2 hem1 * PrincB DOAP Als ik met een dokter praat is de dokter het vaak met hem oneens een dokter1 de dokter1 hem1 *!  een dokter1 de dokter2 hem1 *  een dokter1 de dokter1 hem2 een dokter1 de dokter2 hem2 Als ik met een dokter praat is de dokter het vaak met zichzelf oneens  een dokter1 de dokter1 zichzelf1 een dokter1 de dokter2 zichzelf1 een dokter1 de dokter1 zichzelf2 een dokter1 de dokter2 zichzelf3 *!*

Consekwenties Taalverwerving Twee klassen constraints: Markedness: vermijd structuur (‘liever lui dan moe’). b.v. ONTSTEMD Faithfulness: respecteer input (‘getrouwheid) b.v. STEMVAST

Verschil begrip/productie /trein/  trein /tijn/  tijn Volwassenentaal faithfulness > markedness Kindertaal markedness > faithfulness /trein/  tein /tijn/  tijn

Reflexieven en pronomina Productie: 100% goed (v.a.  3 jaar) Begrip: reflexieven 100% goed (v.a.  3 jaar), pronomina coreferentie OK tot  6,6 jaar. Waarom? Berti zag zichzelfi/*k. Berti zag hem*i/k. (volwassentaal) Berti zag hemi/k. (kindertaal)

Bi-directionele OT Hendriks & Spenader (2004): Interpretatieproces van volwassenen houdt rekening met mogelijke alternatieve vormen (= bi-directionaliteit). kinderen optimaliseren productie en interpretatie eerst nog ‘apart’. Coreferentie interpretatie: consekwentie van late verwerving van bi-directionaliteit.

Twee constraints Principe A: een reflexief moet ‘locaal’ worden gebonden. Referentiële Economie: vermijd R-expressies >> vermijd pronomina >> vermijd reflexieven.

Coreferentie betekenis Voorkeur voor productie reflexief Co-ref betekenis Principe A Ref Economie reflexief  pronomen !*

Niet co-referentie betekenis Voorkeur voor productie pronomen Niet co-ref betekenis Principe A Ref Economie reflexief !* pronomen  *

Reflexieve vorm Voorkeur voor co-referentie interpretatie reflexief Principe A Ref Economie co-referentie  niet co-referentie !*

Pronomen vorm Geen voorkeur voor interpretatie! reflexief Principe A Ref Economie co-referentie  niet co-referentie 

Bi-directioneel PrincA RefEcon <refl, coref>  <refl, niet co-ref> * <pron, coref> <pron, niet coref> 

Verwerving Kinderen beginnen met uni-directionele optimalisering. Bi-directionele optimalisering is leerproces.

Voorspelling Voorspeld: contrasten in andere domeinen vorm/betekenis afweging. B.v. Interpretatie van indefinieten in subject/object positie (de Hoop & Krämer 2004). Interpretatie van implicaturen (Hendriks et al. 2005).

Conflicten in Interpretatie NWO cognitie project Utrecht, Groningen, Nijmegen

Een goed verstaander.. Bent u een goed verstaander? Is de computer een goed verstaander? Hoe wordt uw kind een goed verstaander? 2006: tentoonstelling in Universiteitsmuseum.