E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Op weg naar Competentie gericht examineren Een toekomst voor Virtual Reality?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Uitwisseling van expertise Inzicht geven in de mogelijkheden van VR als toets/examenomgeving Overzicht van het project geven Doel:
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Middel Team van 5 tot 7 brandweermensen aansturen Samenwerken met andere “diensten” Maken van beslissingen Waar hebben we het eigenlijk over bij Bevelvoering hulpverleningsincident? Doel Slachtoffer(s) in dezelfde of zo mogelijk een betere conditie afleveren bij medische opvang organisatie. Veiligheid van eigen personeel en omstanders waarborgen Gebruik van openbare ruimte weer mogelijk maken
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Inleiding en aanleiding voor het project Hoe zijn we tot het te examineren competentieprofiel gekomen? Hoe hebben we het scenario ontwikkeld? Interactieve demonstratie Hoe leidt dit profiel tot een VR toetsomgeving? Hoe valideren we de ontwikkelde toets/examenomgeving? Is VR nu de omgeving voor competentie gericht examineren? Wat kan beter…? Programma:
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Ontwikkelen van het te examineren competentieprofiel 1.Bestuderen van de lesstof en praktijk van bevelvoering 2.Overleg met veld experts competentiemodel van Hoekstra en van SluijsOverleg met veld experts competentiemodel van Hoekstra en van Sluijs 3.Uitwerken van de competenties (definiëring m.b.v. praktijkervaring 4.Prioritering van de competenties per fase in de bevelvoeringsprocedurePrioritering van de competenties per fase in de bevelvoeringsprocedure Globaal Detail
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Ontwikkelen van het te examineren competentieprofiel 1.Bestuderen van de lesstof en pratijk van bevelvoering 2.Overleg met veld experts competentiemodel van Hoekstra en van Sluijs 3.Uitwerken van de competenties (definiëring m.b.v. praktijkervaring)Uitwerken van de competenties (definiëring m.b.v. praktijkervaring) 4.Prioritering van de competenties per fase in de bevelvoeringsprocedure Globaal Detail
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Ontwikkelen van het te examineren competentieprofiel 1.Bestuderen van de lesstof en pratijk van bevelvoering 2.Overleg met veld experts competentiemodel van Hoekstra en van Sluijs 3.Uitwerken van de competenties (definiëring m.b.v. praktijkervaring 4.Prioritering van de competenties per fase in de bevelvoeringsprocedurePrioritering van de competenties per fase in de bevelvoeringsprocedure Globaal Detail
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Inleiding op achtergronden van het project Hoe zijn we tot het te examineren competentieprofiel gekomen? Hoe hebben we het scenario ontwikkeld? Interactieve demonstratie Hoe leidt dit profiel tot een VR toetsomgeving? Hoe valideren we de ontwikkelde toets/examenomgeving? Wat kan beter…? Programma:
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Controle of alle competenties voldoende aan bod komen. De scenario ontwikkeling: Alle relevante acties, beslissingen, handelingen en overwegingen beschrijven die bevelvoerder kan maken. Praktijk situatie uitwerken met veldexperts tijd lijn, gebeurtenissen, uiterlijk van de omgeving
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Controle of alle competenties voldoende aan bod komen. De scenario ontwikkeling: Alle relevante acties, beslissingen, handelingen en overwegingen beschrijven die bevelvoerder kan maken. Alle relevante acties, beslissingen, handelingen en overwegingen beschrijven die bevelvoerder kan maken. Praktijk situatie uitwerken met veldexperts tijd lijn, gebeurtenissen, uiterlijk van de omgeving
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Controle of alle competenties voldoende aan bod komen. De scenario ontwikkeling: Alle relevante acties, beslissingen, handelingen en overwegingen beschrijven die bevelvoerder kan maken Praktijk situatie uitwerken met veldexperts tijd lijn, gebeurtenissen, uiterlijk van de omgeving
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Inleiding op achtergronden van het project Hoe zijn we tot het te examineren competentieprofiel gekomen? Hoe hebben we het scenario ontwikkeld? Interactieve demonstratie Hoe leidt dit profiel tot een VR toetsomgeving? Hoe valideren we de ontwikkelde toets/examenomgeving? Is VR nu de toets voor competentie gericht toetsen? Wat kan beter…? Programma:
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Interactieve demonstratie Kandidaat heeft een briefing gehad Hard opdenken Acties die uitgevoerd moeten worden uitspreken Uitgangssituatie Bevelvoerder zit naast chauffeur in de Tankautospuit 110 (TAS) Op weg naar een brand Tijdens het aanrijden wordt hij opgeroepen door de Alarm Centrale (AC)
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Inleiding op achtergronden van het project Hoe zijn we tot het te examineren competentieprofiel gekomen? Hoe hebben we het scenario ontwikkeld? Interactieve demonstratie Hoe leidt dit competentieprofiel tot een VR toetsomgeving? Hoe valideren we de ontwikkelde toets/examenomgeving? Is VR nu de omgeving voor competentie gericht examineren? Wat kan beter…? Programma:
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Ontwikkeling Toetsomgeving (in overleg met veld experts) Stap 1. Per handeling, beslissing en overweging wordt bepaald wat een goede, foute en neutrale uitvoering is. Stap 2. Acties, handelingen en overwegingen die bij een competentie horen worden geclusterd. Stap 3. Er worden gewichten gehangen aan de verschillende score items (handelingen, overwegingen, acties). Stap 4. De grens slagen/zakken wordt bepaald.
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Ontwikkeling Toetsomgeving (Online) Technisch regisseur Voert beslissingen van kandidaat in. Laat “events” plaatsvinden Examinator (Rollenspeler) Geeft tegenspel (bijv. Slachtoffer) Kandidaat
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Ontwikkeling Toetsomgeving (online) Examinator (beoordelaar) Scoort gedrag van de kandidaat actie/beslissing/overweging 1 Opstellen Voertuig GoedNeutraal Fout Toelichting: actie/beslissing/overweging 2 Omgang met slachtoffer 1 Toelichting: Dynamisch aangeboden Beoordelingstemplate
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Ontwikkeling Toetsomgeving (online…) Examinator (beoordelaar) Scoort gedrag van de kandidaat actie/beslissing/overweging 2 Opstellen Voertuig GoedNeutraal Fout actie/beslissing/overweging 3 …………………………………… Toelichting:……………………………………………………….. Dynamisch aangeboden Beoordelingstemplate Toelichting:beslissing kon sneller gemaakt worden, maar plaatsing op linker zijde ook goede optie.
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Ontwikkeling Toetsomgeving (Opslag voor analyse) Database met daarin alle scores van alle kandidaten Opnames met daarin: - Alle gemaakte beslissingen - Alle communicatie
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Inleiding op achtergronden van het project Hoe zijn we tot het te examineren competentieprofiel gekomen? Hoe hebben we het scenario ontwikkeld? Interactieve demonstratie Hoe leidt dit profiel tot een VR toetsomgeving? Hoe valideren we de ontwikkelde toets/examenomgeving? Is VR nu de omgeving voor competentie gericht examineren? Wat kan beter…? Programma:
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Validering Toetsomgeving Interbeoordelaars correlatie Check op cluster van items die competentie moeten meten… Concurrent validiteit Wat vinden de kandidaten? Wat vinden de examinatoren? Betrouwbaarheid van toets Validiteit van de toets Voor alle kandidaten…? Generaliseerbaarheid van de toets
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Inleiding op achtergronden van het project Hoe zijn we tot het te examineren competentieprofiel gekomen? Hoe hebben we het scenario ontwikkeld? Interactieve demonstratie Hoe leidt dit profiel tot een VR toetsomgeving? Hoe valideren we de ontwikkelde toets/examenomgeving? Is VR nu de omgeving voor competentie gericht examineren? Wat kan beter…? Programma:
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Geïntegreerde curricula & computer ondersteuning (VR)Simulatie e-learning CBT Traditioneel Competent Incompetent
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Traditionele (eenmalige) toetsing Competent Theorie Toets Incompetent Praktijk Toets
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Toetsportfolio & rol van Computer Ondersteuning Theorie Toets Praktijk Toets VR Toetsing Cases Competent Incompetent e-Toetsing
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Overzicht van competenties UitrukInzetNazorg Stressbestendigheid Leidinggeven Analytisch vermogen Communiceren Kritische houding Optreden Aanpassingsvermogen Besluitvaardigheid Plannen Samenwerken
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Uitwerken van de competenties (analytisch vermogen) Signaleren van problemen Herkennen van belangrijke informatie Verzamelen van relevante gegevens Verbanden leggen tussen gegevens Opsporen van mogelijke oorzaken Wat zie of hoor je een bevelvoerder dan doen tijdens bijvoorbeeld de verkenningsfase?
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Wat zie en hoor je een bevelvoerder dan doen? Onderzoeken of: Er mensen/dieren in gevaar zijn Mensen bekneld zitten Hoeveel voertuigen bij een incident betrokken zijn Etc Informatie verzamelen bij: Omstanders Collega’s Slachtoffers Bepaald waar de knelpunten zitten en deelt deze met het team Bepaald voorlopig plan op basis van waarnemingen
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Prioritering UitrukInzetNazorg Stressbestendigheid (0)Stressbestendigheid Leidinggeven (1)Leidinggeven Analytisch vermogen (2) Analytisch vermogen Communiceren Kritische houding Optreden Aanpassingsvermogen Besluitvaardigheid Plannen Samenwerken
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Bij aankomst kan de bevelvoerder: Verkeningen laten uitvoeren Materiaal laten klaar leggen Verkeer laten regelen Publiek op afstand laten houden HV en TS op een plek zetten Contact opnemen met de politie Relevante acties, handelingen, beslissingen en overwegingen: De scenario ontwikkeling:
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…? Bij aankomst kan de bevelvoerder: Verkenningen laten uitvoeren Tijd bepalen Wie kan en mag dat doen Wat wordt er teruggemeld? De scenario ontwikkeling: