Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” 6 november 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
VAVO in BRON 28 januari 2014.
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
25/11/2008 Presentatie FANC/Bel V INES Nieuwe manual en evoluties in Belgi ë Caroline van Ertbruggen FANC.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
06 november 2013 Kwaliteit van de gegevens : een overzicht van beschikbare controles Koen Raymakers.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Hoe meld ik een kind aan op
Weddeschalen & Weddebijslagen
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
HANDLEIDING: REGISTREREN VAN VACCINATIES Q-KOORTS
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
Staatshervorming Wijzigingen in de kieswetgeving.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
HET GELIJKVORMIG MAKEN VAN HET RIJKSREGISTER EN VAN HET BESTAND MET DE AFGEVOERDEN,GEHOUDEN DOOR DE KSZ ADVIES 14/2005 van 28 september 2005 van de Commissie.
SERVICE LEVEL AGREEMENT
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Codering Medische Gegevens (MG-MZG)
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Besluit Stralingsbescherming 2011 Niveau 3 - 4
Page 1 Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid De Europese Dienstenrichtlijn: Recht op informatie Caroline Poot – 26 november 2009.
Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
FAQ Activering – Nieuws. Vraag Kan men aanspraak maken op werkloosheidsuitkeringen wanneer de tewerkstelling in het kader van een programma voor wedertewerkstelling.
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
Registreren. Informatie rond registratie 1. Voorwaarden 1.1. EU – burgers 1.2. Niet EU – burgers 2. Voorwaarden oké? 2.1. Registreren 2.2. Bijkomend element.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
User management voor ondernemingen en organisaties
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
ONLY ONCE Gevolg van regeerakkoord van 2003 : FODs zullen vanaf 1 januari 2005 geen gegevens of attesten meer opvragen aan de burgers die door hen al werden.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
22 oktober 2014 Wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister”
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
BEWINDVOERING Wet van 17 maart 2013.
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Transcript van de presentatie:

Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” 6 november 2013

CONTEXT: Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2012 – 2015 van de Minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging 6 november

Voorstellen Voor het Departement Binnenlandse Zaken werden meerdere voorstellen geformuleerd, waaronder sommige betrekking hebben op de Algemene Directie Instellingen en Bevolking, meer bepaald op het Rijksregister. 6 november

Het doel van deze voorstellen is tweeledig: De volledigheid van het RR versterken:  Nieuwe gegevens  Oorspronkelijk - nieuwe inschrijvingen: “ Elk in België geboren kind, van wie de ouders niet ingeschreven zijn in de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, en voor wie een geboorteakte werd opgemaakt, wordt ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente waar de akte werd opgemaakt als het de Belgische nationaliteit bezit, en in het wachtregister in de andere gevallen.”  Amendement Kamercommissie Binnenlandse Zaken – Bepaling ingetrokken Administratieve vereenvoudiging:  e-Birth en e-Death  Elektronische handtekening 6 november

Nieuwe gegevens Afstamming in stijgende lijn (reeds opgenomen in de bevolkingsregisters) – IT 110 Afstamming in dalende lijn, in de eerste graad in rechtstreekse lijn – IT november

Afstamming in stijgende en dalende lijn De afstamming in stijgende lijn (IT 110) en in neerdalende lijn (IT 114) worden wettelijke informatietypes. Het wetsontwerp is momenteel in behandeling in de Kamer (Doc ) : ction=/flwb&language=fr&rightmenu=right&cfm= /site/wwwcfm/flwb/flwbn.cfm?lang=N&legislat=5 3&dossierID= november

Overname van de informaties 110 – 114 in de bestaande dossiers  De datum van inwerkingtreding van de bepalingen met betrekking tot de registratie van de informaties burgerlijke stand door de gemeente van de gebeurtenis en tot het opnemen van de afstamming in stijgende en dalende lijn in het RR wordt door de Koning bepaald, maar uiterste datum 1 januari  De bestaande dossiers zouden binnen een termijn van 1 jaar na inwerkingtreding van de bepalingen moeten bijgewerkt worden. 6 november

Afstamming in stijgende lijn – IT 110 Het overnemen van deze informatie in de bestaande dossiers zou geen al te grote problemen mogen opleveren. Immers, de informatie is reeds opgenomen in de bevolkingsregisters en vandaar in het RR. 6 november

Afstamming in stijgende lijn – IT 110  Statistieken Personen ingeschreven in Belgische gemeente: (observatiedatum ). 6 november Aantal IT 110 in dossier Aantal dossiers RR% , , , , ,13 5 of meer635 0,01

Afstamming in neerdalende lijn – IT 114  Voor de "normale afstamming", zullen zich vermoedelijk weinig problemen stellen.  Voor de afstamming van vreemde onderdanen zal veel afhangen van de werkwijze die werd toegepast bij het opnemen van de informatiegegevens (eerst op basis van een verklaring, vervolgens na voorlegging van een document, fictieve nummers RR, …).  Voorbeeld : indien het dossier slechts één IT110 bevat, kan het Rijksregister het nodige doen om de informatie automatisch over te nemen in het dossier van de ascendanten. 6 november

Afstamming in neerdalende lijn – IT 114  Het RR zal al het mogelijke doen om de bijwerking van de dossiers door de gemeenten zo vlot mogelijk te laten verlopen.  Gelet op het gevoelige karakter van deze informaties, zowel voor de betrokken personen als voor de gebruikers van het RR, is het aangewezen om een controle van de ingevoerde gegevens uit te voeren.  De burger moet op één of andere manier zijn akkoord geven betreffende de informatiegegevens die op hem betrekking hebben en die voor zijn afstamming werden geregistreerd.  Mogelijkheden: Typebrief opstellen die naar de ouder wordt gestuurd (opvolging door de gemeente mag geen zware werklast meebrengen; overlast aan de loketten tot een minimum beperken). 6 november

Nieuwe gegevens Rechtsonbekwaamheid – Akten en beslissingen betreffende de rechtsbekwaamheid van de meerderjarige en de rechtsonbekwaamheid van de minderjarige, evenals de vermelding van de persoon die de meerderjarige of de minderjarige vertegenwoordigd of bijstaat (reeds opgenomen in de bevolkingsregisters) – IT 111 en november

 Wet van 17 maart 2013 (B.S. van 14 juni 2013).  De onbekwaamheid maakt voortaan onderscheid tussen de persoon en zijn goederen, met meerdere mogelijkheden en een soepel statuut dat op korte termijn kan evolueren.  De nieuwe codes worden van kracht op 1 juni 2014 (datum van inwerkingtreding van de wet). De codes zijn bijgevolg nog niet van toepassing voor de volgende verkiezingen op 25 mei november Hervorming van de onbekwaamheid

Het opnemen van deze nieuwe wettelijke informatiegegevens beantwoordt aan een vraag van talrijke actoren: notarissen, instellingen voor sociale zekerheid,… De gemeenten zullen een termijn van één jaar krijgen om deze nieuwe informatiegegevens in te vullen 6 november Nieuwe gegevens

Administratieve Vereenvoudiging e-Birth en e-Death = inschrijving in het RR, door de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvindt, van de informatiegegevens die op een akte van de burgerlijke stand vermeld staan.  De toekomstige wet gaat de inschrijving aan de bron van gebeurtenissen van burgerlijke stand verplicht maken. 6 november

 WETTELIJK GEZIEN: VERWIJZING NAAR HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 3 APRIL 1984 “De Koning stelt de procedure en modaliteiten vast van deze registratie, net zoals van de procedure van verificatie van de informatiegegevens door de overheden bedoeld in artikel 4, eerste lid (  de gemeenten)” 6 november ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING