The new Amazon is cloudy Groep 2 Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly
Key Word Search Eenvoudig Intuïtief B.v. Google
Facetted Search Gerichter zoeken Zoekresultaten verfijnen “Categorieën” Ervaren gebruikers
Gevaren Uit eerste think alouds [2dehands.be] : Facetted search soms handig Vaak onduidelijk voor nieuwe gebruiker Facetted search aanbieden op zo’n manier dat: Een nieuwe gebruiker zich niet zo voelt
Te vermijden
Een nieuwe Amazon Doelpubliek = ? Amazon.com –verkoopt alles –en aan iedereen => 2 grote groepen klanten
Groep 1: Weten wat ze willen weten meestal zelfs perfect wat ze willen vlugste zoekmethode: keyword search eventueel later verfijnen –op basis van categorieën –op basis van related tags
Groep 2: Iets/niets kopen misschien iets kopen, maar wat? deze mensen helpen zodat ze toch iets kopen bij ons zoeken d.m.v. –“categorieën” –trefwoorden (tags) willen vooral : –geen overweldigende indruk –geen massa’s opties
Dus niet:
Brainstorm Tag Based Search
Tag based search geen strikte categorieën / indelingen elk item heeft beschrijvende tags –Vb. DVD van 300: DVD, 300, war, Frank Miller, … geef meer populaire tags groter weer meerdere manieren om zelfde item te vinden tag cloud
Last.fm bij elke band hoort aantal tags visueel voorgesteld als een “tag cloud”
Last.fm tag ‘trip hop’ aangeklikt nieuwe tag cloud met tags die iets te maken hebben met trip hop
Tag cloud search van tag cloud naar tag cloud browsen nieuwe cloud bestaat uit –populairste tags –geassocieerd met de reeds geselecteerde tags stuurt mensen (die niet weten wat ze willen) in bepaalde richting
Wie weet wat hij wil … wordt niet vergeten zoekbox centraal
¿ Tags: Que es ? niet iedereen kent –tags –tag clouds maar, niet nodig –op onze site wordt ‘tag’ nergens vermeld mensen klikken graag op blauwe tekst
Proces Schermtransitiediagram 2 papieren prototypes 1 digitale versie
Schermtransitiediagram
Papieren prototype v1
Papieren prototype v2
Digitale prototype Even geduld…
Lessons learned Paper prototyping Web browsing behaviour –Back-button –“View” tab No fancy effects People are lazy Banner blindness
Paper prototyping + –voor eerste evaluatie(s) –snel, geen PC nodig –testbaar op PC-leken - –sommige types problemen blijven onopgemerkt Bv. persoon die PC speelt legt stukken bij / neemt stukken weg => vestigt aandacht gebruiker => op echte site: onopgemerkte verandering aan pagina
Back-button Op Search-tab klikken = ? –Wij dachten: vorige cloud, met geselecteerde tags –Gebruikers verwachtten: nieuwe search, begin-cloud Terug naar vorige cloud? back-button
View tab Oorspronkelijk 4 tabs –Search –View –Cart –MyAmazon View verwijderd –door niemand gebruikt –door niemand gemist
No fancy effects Om tag te verwijderen uit zoekopdracht –Oorspronkelijk idee: o hover met muis over tag o tag verandert van kleur en wordt doorstreept o op tag klikken == tag verwijderen
No fancy effects Aangepast, want te verwarrend: –vervangen door eenvoudig kruisje –op kruisje klikken == tag verwijderen –op tag klikken == enkel op die tag zoeken
People are lazy Testpersonen –verkiezen klikken boven typen Geen probleem, resultaat wordt gevonden –want “databank” heel klein Ervaren gebruikers : sneller typen
Banner Blindness = users never fixate their eyes on anything that looks like a banner ad due to shape or position on the page Op openingsscherm geen “resultaten” o want door sommigen aanzien als reclame Resultaatpagina heel basic gehouden “People ignore anything that looks like an advertisement” Jakob Nielsen
Demo