Wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van webcolleges

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het effect van etniciteit op testscores tijdens de selectie van politieagenten Lonneke de Meijer AIO Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Advertisements

Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Masterproef DGK
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
VORM- en BETEKENISGEVING
Integreren van onderzoek in onderwijs
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Het collaboratief spelen van een educatieve game
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Interdisciplinair leren denken in de agribusiness – Onderzoeksproject
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Professionele ontwikkeling
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
in relatie tot een actieve leefstijl
Een blik op toekomstige ontwikkelingen… Witboek innovatie in de publieke dienstverlening.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
En wat kan je ermee in het onderwijs? Presentatie Onderwijsdag /12 Wat is podcasting?
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Bachelor thesis sessie
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
Literatuurstudie Media Richness Theory.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
HR practices and workforce prospects Claes (2008). Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4),
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
HIGH TECH HUMAN TOUCH UTWENTE.NL/BACHELOR. STUDIES Advanced TechnologyTechnische GeneeskundeCreative Technology.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Processing Structured Hypermedia
Feedback geven en krijgen
Richard West University of Georgia
how to create an Optimal Classroom Experience
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van webcolleges Griet Lust griet.lust@ped.kuleuven.be

1. Inleiding: webopnames in het hoger onderwijs. - Populariteit 1. Inleiding: webopnames in het hoger onderwijs - Populariteit - Educatieve meerwaarde 2. Doelstelling presentatie 3. Onderzoek naar webopnames - Methode - Resultaten 4. Conclusie

Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie 1.1 Webopnames in het Hoger Onderwijs - populariteit cf. flexibilisering en schaalvergroting - ≠ soorten implementatie (Hew, 2009)

Scenario 1: Webcolleges ter voorbereiding op de colleges Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Scenario 1: Webcolleges ter voorbereiding op de colleges Webcollege A College A Webcollege B College B Scenario 2: Webcolleges als duplicatie van de colleges (Hew, 2009) Webcollege A College A Webcollege B College B Scenario 3: Webcolleges ter uitbreiding op de colleges Webcollege B Webcollege A College A College B

1.2 Voordelen van webopnames - Praktische voordelen Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie 1.2 Voordelen van webopnames - Praktische voordelen - Educatieve voordelen Cognitieve theorie m.b.t. multimediaal leren (Mayer, 1997) Cognitieve lading theorie

Visuele representaties Visuele stimuli Visuele representaties Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Multimediaal leren (Mayer, 1997) (Dual coding theory) 3. Connecties 1. Visuele representaties Visuele representaties Visuele stimuli Visuele representaties 2. Tactiele representaties Tactiele stimuli Tactiele representaties 3. Verbale representaties Verbale representaties Verbale stimuli Werkgeheugen Stimuli

Schetsen van toekomstige uitdagingen voor onderzoek en praktijk Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Empirische evidentie m.b.t. webopnames belichten aan de hand van eigen onderzoek Onderzoeksresultaten en bijkomende vragen koppelen aan ander onderzoek m.b.t. webopnames Schetsen van toekomstige uitdagingen voor onderzoek en praktijk

Focus op het gebruik van webcolleges doorheen het semester Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Eigen onderzoek Focus op het gebruik van webcolleges doorheen het semester focus op studentenverschillen in gebruik meten van gebruik webcolleges via gedragsmaten i.p.v. vragenlijsten Focus op de determinanten van het webcollege gebruik

Technologie Acceptatie Model (Davis, 1989; 1993) Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Technologie Acceptatie Model (Davis, 1989; 1993)

Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Praktische en wetenschappelijke relevantie van dit onderzoek: - inzicht in het gebruik van webcolleges via gedragsmaten => een ‘objectieve’ maat van de mate waarin studenten deze webcolleges gebruiken => inzicht in de manier waarop webcolleges worden gebruikt - inzicht in de determinanten van het webcollege gebruik => richtlijnen om webcolleges te integreren in de leeromgeving zodat het gebruik wordt gemaximaliseerd.

3.1 Methode Cursus Webopnames Metingen Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie 3.1 Methode Cursus ‘Leren & Instructie’, eerste bachelor ‘pedagogische wetenschappen’ Theoretische cursus bestaande uit twee delen Webopnames Scenario 2, webopnames als duplicatie Gebruik webopnames en colleges volledig vrij Metingen Gebruik webopnames, logfiles Frequentie van aanklikken Kijkduur Beïnvloedende factoren (percepties en attitudes) Vragenlijst onderzoek

Gebruik van de webcolleges Gemiddeld Frequentie, M= 10, SD= 113 Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Gebruik van de webcolleges Gemiddeld Frequentie, M= 10, SD= 113 Kijkduur, M= 34’15’’, SD= 49’ 35’’ Doorheen het semester

2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Piek in de eerste maand, exploratie Stijgende lijn met piek in Mei (cf. cursusdeadlines)

Strategisch gebruik van de webopnames (Harley et al., 2003) Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Strategisch gebruik van de webopnames (Harley et al., 2003) Gemotiveerd gebruik van webopnames (Acharya, 2003; Brotherton & Abowd, 2004; Harley et al., 2003; Traphagan, et al., 2010). Bvb. studie Harley et al. (2003) - Tegengestelde trends illustreren ‘novelty effect’ (Clark, 1983)

(Brotherthon & Abowd, 2004; Copley, 2007; Lane, 2006) Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Effecten op aanwezigheid? Rapportage studenten (57% - 70%): - veilige back-up - geen nood om colleges te skippen (Brotherthon & Abowd, 2004; Copley, 2007; Lane, 2006) Redenen? - nood aan structuur en routine - mogelijkheden tot interactie - ‘live’ beter dan ‘recorded’ (Copley, 2003) Relatie opname gebruik en gerapporteerde afwezigheid Geen relatie (Harley et al., 2007; Kushnir, Wyman, Berry, & Salajan, 2011) Relatie opname gebruik en afwezigheid Positieve relatie (Trapaghan et al., 2010)

2. Determinanten van het gebruik van collegeopnames Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie 2. Determinanten van het gebruik van collegeopnames A) Percepties m.b.t. de bruikbaarheid voor het leerproces

2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie B) Percepties m.b.t. het gebruiksgemak

C) Attitudes t.a.v. webopnames Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie C) Attitudes t.a.v. webopnames

Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Impact van percepties en attitudes op het gebruik van webopnames - Enkel het gebruik gedurende maart-juni - Significante en positieve impact van percepties m.b.t. de bruikbaarheid op het gebruiken van webopnames

3) Effecten op leren Correlatie analyse Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie 3) Effecten op leren Correlatie analyse Opdracht Examen Totaal Frequentie .234 ** n.s. Kijkduur .160 * ** p ≤ .01 * p ≤ .05

Niet eenduidig of webopnames leren effectiever maken Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie A. Relatie met leren Geen relatie (Brotherton & Abowd, 2004; Harley et al., 2003; Hew, 2008; Taylor, 2009; Trapahagan, et al. 2010) Positieve relatie (Day & Foley, 2006; Stephenson, Brown, & Griffin, 2008; Goldberg & McKhann, 2000) Niet eenduidig of webopnames leren effectiever maken Mogelijke verklaringen: Neutraliserende effecten (Trapaghan et al., 2010) Afhankelijk van het soort gebruik (Harley et al., 2003) Efficienter leren (Brotherton & Abowd, 2004)

B. Relatie met zelf-gerapporteerd leren Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie B. Relatie met zelf-gerapporteerd leren Groter engagement t.o.v. het cursusmateriaal Verhoogd bewustzijn m.b.t. het eigen leerproces Effectiever hulpmiddel in vergelijking met de eigen nota’s en slides Effectief hulpmiddel om het begrip van de cursusinhoud te vergroten (Taylor, 2008; Evans, 2008; Hew, 2008; Bongey, Cizaldo, & Kalnbach, 2006) => Positief effect op het gepercipieerd leren!! Motiverende effecten!!

Studentenverschillen in diverse studies Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Gemotiveerd gebruik van webcolleges Gebruik verbonden aan specifieke leeractiviteiten Hulpmiddel i.p.v. duplicatie B) Niet voor iedereen Studentenverschillen in diverse studies Eigen onderzoek: - een minderheid gebruikt de webopnames doorheen het semester - enkel wanneer men de functionaliteit voor het leerproces erkent

C) Effecten op afwezigheid colleges Zeer gering Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie C) Effecten op afwezigheid colleges Zeer gering Studenten appreciëren de unieke kenmerken van het college t.o.v. de webcolleges Men lijkt de beide hulpmiddelen te gebruiken D) Effecten op het presteren Geen eenduidige leereffecten in onderzoek Afhankelijk van het soort gebruik // theoretische voordelen

Uitdagingen voor onderzoek Inleiding 2. Doelstellingen presentatie 3. Onderzoek 4. Conclusie Uitdagingen voor onderzoek - In kaart brengen van soorten gebruik (bvb. strategisch versus passief gebruik) (cf. theoretische voordelen) - Relatie met het gebruik van andere hulpmiddelen Uitdagingen voor praktijk - Gebruik webopnames is niet vanzelfsprekend! - Functionaliteit webopnames is belangrijk! - Gepercipieerde functionaliteit is nog belangrijker! => Interventies gericht op het verhogen van deze percepties !

Referenties Acharya, C. (2003, August). NUCast survey. Paper presented at the conference on human factors in computing systems, Montreal, Canada. Retrieved August 22, 2010 from https://team.nus.edu.sg/cdtl/staff/Research/CDTLMSNo_4.pdf Bongey, S. B., Cizaldo, G., & Kalnbach, L. (2006). Explorations in course-casting: Podcasts in higher education. Campus-wide Information Systems, 23(5), 350-367. Brotherton, J., & Abowd, G. (2004). Lessons learned from eclass: Assessing automated capture and access in the classroom. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 11(2), 121-155. Clark, R. E. (1983). Reconsidering research on learning from media. Review of Educational Research, 53(4), 445-459. Copley, J. (2007). Audio and video podcasts of lectures for campus-based students: Production and evaluation of student use. Innovations in Education and Teaching International, 44(4), 387-399. Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-339.

Referenties Davis, F. D.(1993). User acceptance of information technology: system characteristics, users perceptions, and behavioral impacts. International Journal of Man Machine Studies, 38(3), 475-487. Day, J., & Foley, J. (2006). Evaluating web-lectures: A case study from HCI. Paper presented at the conference on human factors in computing systems, Montreal, Canada. Retrieved August 22, 2010 from http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1125493. Evans, C. (2008). The effectiveness of m-learning in the form of podcast revision lectures in higher education. Computers & Education, 50(2), 491-498. Goldberg, H. R., & McKhann, G. M. (2000). student test scores are improved in a virtual learning environment. Advances in Physiological Education, 23(1), 59-66. Harley, D., Henke, J., Lawrence, S., McMartin, F., Maher, M., Gawlik, M., & Muller, P. (2003). Costs, culture, and complexity: An analysis of technology enhancements in a large lecture course at UC Berkeley. Retrieved 22 August, 2010 from University of California, Berkeley, Center for Studies in Higher Education. http://repositories.cdlib.org/cshe/CSHE3-03.

Referenties Hew, K. F. (2009). Use of audio podcast in K-12 and higher education: A review of research topics and methodologies. Educational Technology Research Development, 57(3), 333-357. Kushnir, L., P., Wyman, J., Berry, K., & Salajan, F. (2011). Lecture capture: Good student learning or good bedtime story? An interdisciplinary assessment of the use of podcasts in higher education. Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, Vol. 2011 (1). Ed-Media. Lisbon, Portugal, 2011 (pp. 3168 – 3178). Chesapeake, VA: AACE. Lane, C. (2006). Postcasting at the UW: An evaluation of current use. University of Washington: The Office of Learning Technologies. Mayer, R. E. (1997). Multimedia learning: Are we asking the right questions. Educational Psychologist, 32, 1-19. Mayer, R. E. (2001). Multi-media learning. Cambridge: Cambridge University Press. Traphagan, T., Kuscera J. V., & Kishi, K. (2010). Impact of class lecture webcasting on attendance and learning. Educational Technology Research and Development, 58(1), 19-37.

Referenties Stephenson, J. E., Brown, C., & Griffin, D. K. (2009). Electronic delivery of lectures in the university environment: An empirical comparison of three delivery styles. Computers & Education, 50(3), 640-651. Taylor, M. Z. (2009). Podcast lectures as a primary teaching technology: Results of a one-year trial. Journal of Political Science Education, 5(2), 119-137.